خبر فوری
شناسه خبر: 7340

احیای اقتصاد کشاورزی، ضرورت توسعه کشور

کشاورزی‌ نقش مهمی در اقتصاد دنیا دارد که توجه به این بخش‎‌‎ باید در ‌‌دستورکار تمام دولت‎‌‎ها قرار گیرد

اخبار سبز کشاورزی؛ بخش کشاورزی از حوزه‌های بسیار مهمی است که با امنیت غذایی مردم سروکار دارد و به باور بسیاری از کارشناسان تنها کشورهایی می‎‌‎توانند در آینده رشد و توسعه یابند که به سه اصل دسترسی به انرژی، توجه به نیروی انسانی و امنیت غذایی توجه کنند.

‌همچنین صنعت، خدمات و کشاورزی‌ سه بخش عمده اقتصاد در ‌‌دنیا محسوب می‌شود که توجه به این بخش‎‌‎ها باید در ‌‌دستورکار تمام دولت‎‌‎ها قرار گیرد.‌ در این راستا، روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر این باور است که اقتصاد کشاورزی باید احیا شود و محصولات کشاورزی را از خام‌فروشی به مزیت پایدار تبدیل کنیم.

ایزدخواه روز شنبه هفته جاری در جشنواره «یاقوت سرخ قهستان» که با هدف معرفی زرشک و فرآورده‌های آن در شهرستان درمیان برگزار شد، گفت: رئیس‌جمهوری در زمینه احیای اقتصاد کشاورزی جهت‌گیری‌های خوبی را آغاز کرده و امید است تحول جدی در این عرصه رخ دهد. اگر به دنبال این هستیم که یک مزیت پایدار را در خصوص محصول زرشک برای خراسان جنوبی ایجاد کنیم، باید به سمت فرآوری برویم.

این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خام‌فروشی هیچ مزیتی ایجاد نمی‌کند و اصل آن است که مزیت خام را تبدیل به مزیت واقعی، رقابتی و ماندگار کنیم.

وی افزود: دانش و مهارت نزد اهالی منطقه وجود دارد؛ اما باید به سمت مزیت اقتصادی برود، چند 100رقم محصول از زرشک براساس اطلاعات منتشر شده تولید می‌شود و چند سال پیش کارخانه‌ای در کرج، زرشک خراسان جنوبی را خریداری و با برند ارگانیک به آلمان صادر می‌کرد. زرشک که در کارخانه ارگانیک نمی‌شود، بلکه در مرزعه ارگانیک تولید می‌شود و چرا این محصول از خراسان جنوبی صادر نشود. اگر بناست برندسازی محصول و گواهی کیفی آن را بگیریم، باید در داخل خراسان جنوبی قابل انجام باشد و دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های صنعتی و علمی کمک کنند و این کار تنها از عهده کشاورز برنمی‌آید.

انواع فشارهای اجتماعی و اقتصادی در کشاورزی

رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران افزود: به نوعی در این فضای اقتصادی کشور کم‌لطفی‌هایی به کشاورز شد و کشاورز ما تحت تاثیر انواع فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و بعد هم کوچ از روستا را انجام می‌دهد که اگر روستا ترک شود، فاجعه است. وی روستاها را کانون تولید خواند و گفت: وقتی کانون تولید از بین رفت، در شهرها اتفاقی رخ نمی‌دهد.

ایزدخواه تاکید کرد: وقتی به سلول بنیادی تولید در روستا توجه نشود، کشاورز ما راهی حاشیه کلانشهرها می‌شود و چرا با این همه مزیت افراد جوان در روستاها ماندگار نشوند. جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی شعار نیست، بلکه ما در جنگ اقتصادی هستیم و ۱۲ سال است که مقام معظم رهبری اعلام جهاد در این زمینه کردند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امام راحل(ره) از ۲۶ خرداد ۵۸ با ۱۲ خط نوشته اعلام جهاد سازندگی کردند و از فردای آن روز جهاد سازندگی شروع شد و مقام معظم رهبری ۱۲ سال است تاکید بر جهاد اقتصادی با انتخاب عناوین مختلف سال‌ها دارند.

از مجموع ۱۴ اقلیم کشاورزی، ۱۱ قلیم را ما در ایران داریم و ظرفیت‌های بزرگی در این زمینه وجود دارد؛ اما در زمینه کشاورزی دلالی، قاچاق و خام‌فروشی رونق دارد و مسوولان در زمینه حمایت از کشاورز تعارف دارند.

ایزدخواه با بیان اینکه چرا باید برخی میوه‌ها از کشورهای دیگر وارد ایران شود، افزود: کشوری بودیم که بذر به آمریکا صادر می‌کردیم و بذر گندم خراسان در آمریکا معروف بود ولی امروز باید از کشورهای عقب‌تر از خودمان میوه وارد کنیم. وی از جوانان به عنوان کلید کار و تلاش در روستاها یاد کرد و گفت: نهادهای حمایتی فراموش نکنند که جوانان باید حمایت شوند چرا که آنان محور کار هستند.

رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران افزود: همین جوانان زرشک کار خراسان جنوبی آیا نمی‌توانند در زمینه اقتصاد کشاورزی و فرآوری زرشک وارد میدان شوند و با برندسازی و فرآوری در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی محصول خود را به فروش برسانند که البته این موضوع امکانپذیر است.

اگر قرار است محصولی صادر شود باید کشاورز هم سهیم شود و کشاورز در ارزش افزوده محصول با ایجاد شرکت‌های تعاونی‌ مختلف شریک باشد. ایران کشور بسیار ثروتمندی است و مسیرها برای ایجاد تحول و توسعه فراهم است که نیازمند همت بالا در این زمینه هستیم.

ایزدخواه اضافه کرد: ما در مجلس با مشارکت ۵۰ نماینده منطقه شرق کشور و با حضور ۶ استانی شرقی، فراکسیون پیشرفت شرق و مکران را راه‌اندازی کردیم؛ چراکه استان‌های شرقی در این سال‌ها مظلوم بودند. برنامه‌هایی را برای کمک به منطقه شرق کشور شروع کردیم و از همه تجار، اتحادیه‌ها، صنعتگران و کشاورزان دعوت می‌کنم که ارتباط داشته باشند و هر کجا نیاز است، همراهی خواهیم کرد.

گفتنی است، به بخش کشاورزی در سال‌های گذشته و در برنامه‌های توسعه توجه چندانی نشده‌؛ ‌در ‌‌صورتی که این بخش بتواند جایگاه خود را در‌‌ برنامه‌های توسعه بیابد؛ ‌علاوه‌بر‌ تأمین مواد غذایی، رونق اقتصادی نیز شکل خواهدگرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای