آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46022

«مست عشق» و تجربه تکرار موفقیت فیلم‌های غیرکمدی

خیلی دور از ذهن نیست که پیش‌بینی اغلب کارشناسان سینما، یکه‌تازی سینمای کمدی در وانفسای به حاشیه رانده‌شدن سینمای اجتماعی است.

«مست عشق» و تجربه تکرار موفقیت فیلم‌های غیرکمدی

اخبار سبز کشاورزی: خیلی دور از ذهن نیست که پیش‌بینی اغلب کارشناسان سینما، یکه‌تازی سینمای کمدی در وانفسای به حاشیه رانده‌شدن سینمای اجتماعی است. آمار و ارقام فروش گیشه سینماها دست‌کم طی سال‌های اخیر، مسیر روشنی را برای سینماگرانی که خواهان رسیدن به صدر لیست فروش سینماها هستند، مشخص کرده است.

سال گذشته سینمای ایران به یاری دو، سه فیلم کمدی پرفروش به مسیرش ادامه داد. فیلم‌هایی که بسیاری آنها را ناجی سینماها توصیف کردند و فارغ از نقدهایی که به کیفیت پایین فیلم‌نامه‌های آنها اشاره می‌کرد، اما در نهایت در ارتباط‌گرفتن با مخاطب موفق عمل کردند.

از این جهت بر کسی پوشیده نبود که در سال 1403 نیز در بر همین پاشنه خواهد چرخید. فیلم‌های کمدی یکی پس از دیگری از راه خواهند رسید و گیشه سینما‌ها را فتح خواهند کرد. در این میان اقبال مخاطب به فیلم سینمایی «بی‌بدن» که مضمون تلخی را به تصویر کشیده، پیش‌بینی‌ناپذیر بود و امیدواری را نسبت به فروش فیلم‌های اجتماعی در گیشه ایجاد کرد. اما قطعا «مست عشق» ساخته حسن فتحی را می‌توان غافلگیری بزرگ اکران تا به اینجا توصیف کرد. ساخت فیلمی درباره شمس و مولانا اساسا کار دشواری است.

 فیلمی که در مدت زمانی محدود باید چکیده‌ای از دریای عمیق عرفان دو شخصیت که ابعاد جهانی دارند را به تصویر بکشد. از این جهت تصویرکردن این دو شخصیت در سینما به خودی خود جذاب و غافلگیرکننده است.

فرهاد توحیدی که سابقه‌ای طولانی و درخشان در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی دارد، مقطع جذابی از زندگی مولانا را برای روایت قصه انتخاب کرده است. لحظه رویارویی شمس و مولانا و هم‌مسیرشدن آنها یکی از نقاط عطف زندگی مولاناست. قصه‌ای که با وسواس توسط حسن فتحی و فرهاد توحیدی انتخاب و نگارش شد و حاصل همفکری با مولوی‌شناسان زبده است. یکی از نکات برجسته این فیلم سینمایی استفاده از عنصر عشق به عنوان تم اصلی فیلم است که به زیبایی در تمام مدت‌زمان روایت اثر شاهدش هستیم و البته هدایت درست و دقیق حسن فتحی در کارگردانی باعث شده تا بازی‌های یکدستی از تمام بازیگران این فیلم شاهد باشیم. فتحی در انتخاب بازیگرانش با ظرافت عمل کرده و ترکیب بازیگران ایرانی و ترک از پارسا پیروزفر و شهاب حسینی تا هانده ارچل، بنسو سورال و ابراهیم چلیک‌کول باعث شد تا اقبال بیشتری از مخاطبان را در اکران این فیلم سینمایی شاهد باشیم.

 «مست عشق» پس از گذشت هفته‌ها از اکرانش همچنان مورد توجه مخاطبان سینماست و به نظر می‌رسد با فروش بالای فیلم در گیشه می‌توان همچنان امیدار بود که مخاطب از فیلم خوب در سینما استقبال می‌کند و سینمای ایران می‌تواند تنها به فروش کمدی‌هایش متکی نباشد./ شرق

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای