آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44304

روایت بازماندگان از آتش گسترده در جنگل‌های مرکز شیلی

در جهنم بودیم

تعداد کشته‌شدگان آتش‌سوزی درحالی به ۱۲۳ نفر افزایش یافت که تعداد زیادی ناپدید شده‌اند

در جهنم بودیم

اخبار سبز کشاورزی؛ آتش‌سوزی در یک منطقه جنگلی کوهستانی در اطراف شهر «وینا دلمار» شیلی که دسترسی به آن دشوار است، شروع شد و به‌سرعت گسترش پیدا کرد.

باغ گیاه‌شناسی که سال ۱۹۳۱ تأسیس شده، جزو اولین قربانیان این حریق گسترده بود و خیلی زود شعله‌های آتش به محله‌های شهر رسید. ساکنان محله کارگرنشین ویلا ایندیپندنسیا فرصت زیادی برای فرار نداشتند؛ گروهی از آنها توانستند جانشان را بردارند و بگریزند، اما همه اینقدر خوش‌شانس نبودند. مقامات مسئول می‌گویند تاکنون ۱۲۳ نفر کشته و صدها نفر ناپدید شده‌اند.

به‌گفته ماریسول پرادو، مدیر خدمات پزشکی قانونی شیلی با پاکسازی و برداشتن آوارها انتظار می‌رود تعداد کشته‌شدگان افزایش یابد.

«اینجا مثل یک منطقه جنگی است، انگار که بمب منفجر شده» اینها صحبت‌های «ژاکلین آتناس» ۶۳ساله در گفت‌وگو با «گاردین» است که با مشاهده و نزدیک شدن آتش از خانه‌اش در حوالی «ویلا ایندیپندنسیا» محله‌ای کارگرنشین در «وینادل‌مار» گریخت. او تنها توانست یک کوله‌پشتی کوچک صورتی‌رنگ را از حریقی که خانه‌اش را گرفتار کرده بود، نجات دهد.

«انگار کسی روی خانه‌ام بنزین ریخته و آن را آتش زده بود، نمی‌فهمیدم چه اتفاقی می‌افتد، باد به‌شدت می‌وزید و گلوله‌های آتش را به هر طرف پرتاب می‌کرد.» به‌گزارش گاردین، «لوئیس پارا» دیگر بازمانده این آتش‌سوزی هم گفته است به‌سختی توانسته با همسر و نوه‌اش فرار کند. زمانی که شعله‌های آتش به خانه او رسید، برق هم قطع شده بود و آنها نمی‌توانستند ماشین را از پارکینگ خارج کنند. لوئیس پارا، همسر و نوه‌اش موفق شدند سوار ماشین یکی از دوستانشان شوند و از مهلکه برگزیند، اما خواهر و پدر نابینای لوئیس آنقدر خوش‌شانس نبودند، اجساد آنها در خانه‌شان پیدا شد.

پارا می‌گوید: «هرگز فکر نمی‌کردیم این اتفاق بیفتد». «اینگرید کرسپو» ۵۹ساله دیگر ساکن محله ویلا ایندیپندنسیا است. او روز جمعه آتش را از دوردست دید که از تپه‌ای به تپه دیگر سرایت می‌کرد. «جرقه‌ها می‌پریدند و باد مثل طوفان می‌وزید».

اینگرید شروع به ریختن آب روی سقف کرد، اما برای نجات خانه‌اش خیلی دیر شده بود. با نزدیک شدن آتش، او حتی فرصت پوشیدن کفش را هم نیافت، با صندل فرار کرد، در‌حالی‌که بسیاری از همسایگان و سگ و گربه‌اش در آتش‌سوزی کشته شدند. «مردگان زیادی وجود دارد.» «جسیکا باریوس» که خانه خود را در وینادل‌مار از دست داد هم به رویترز گفته است آتش ابتدا به باغ گیاه‌شناسی و ۱۰ دقیقه بعد به آنها رسید. «همه‌جا دود بود. آسمان سیاه شد و همه‌چیز را تاریکی فراگرفت. بادی که می‌وزید، مشابه طوفان بود. انگار در جهنم بودیم.»

 

ولیمادلمار، شهر سوخته

هلیکوپترها همچنان در حال ریختن آب بر روی منطقه آتش‌سوزی در مرکز شیلی هستند، کارکنان اورژانس می‌گویند هنوز اجسادی هستند که پیدا نشده‌اند. در مناطق آسیب‌دیده، مقامات از مردم خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر خانه‌هایشان را تخلیه کنند و از ساکنان مناطق دیگر می‌خواهند برای تردد سریع‌تر ماشین‌های آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها در خانه‌هایشان بمانند.

درعین‌حال برای جلوگیری از غارت خانه‌های آسیب‌دیده مقررات منع آمدوشد نه‌تنها در وینادل‌مار بلکه در شهرهای مجاور مانند کویلپوئه و ویلاآلمانا اعلام شده است. شیلی دو روز عزای رسمی اعلام کرده است. به‌گفته مقامات، صدها نفر مفقود شده‌اند و حدود ۱۴ هزار خانه آسیب‌ دیده است.

فیلم‌هایی که پهبادها از وینادل‌مار گرفته‌اند محله‌های سوخته و مردمی را نشان می‌دهند که در میان آوارها جستجو می‌کند و اسکلت ماشین‌ها در خیابان‌ها قابل مشاهده است. یکشنبه‌شب،. «مانوئل مونسالو»، معاون وزیر کشور شیلی گفته بود هنوز ۱۶۵ آتش‌سوزی فعال وجود دارد، درحالی‌که این عدد روز شنبه ۱۵۴ مورد بود. در این روز دمای غیرمعمول بالا، رطوبت کم و سرعت باد زیاد، کنترل آتش‌سوزی‌های جنگلی در مرکز شیلی را که بخش گسترده‌ای از جنگل‌ها و مناطق شهری را سوزانده است، دشوار کرده بود.

معاون وزیر کشور همچنین از این صحبت کرد که دمای اندکی پایین‌تر و پوشش ابر می‌تواند به مقامات کمک کند تا آتش‌سوزی را در روزهای آینده خاموش کنند. نیروی پلیس تحقیقاتی شیلی گفته درحال بررسی مناطق است. از نظر آنها ممکن است این آتش‌سوزی عمدی باشد. «رودریگو مونداکا»، فرماندار منطقه والپارایسو نیز روز یکشنبه گفت اعتقاد دارد برخی از آتش‌سوزی‌ها ممکن است عمداً ایجاد شده باشند. «این آتش‌سوزی‌ها از چهار نقطه به‌شکل همزمان شروع شد.

ما به‌عنوان مقامات باید به‌شدت تلاش کنیم تا متوجه شویم چه کسی مسئول است.» شیلی، آرژانتین و سایر بخش‌های مخروط جنوبی آمریکای جنوبی با موج گرمای شدید مواجه شده‌اند، وضعیتی که کارشناسان می‌گویند در ماه‌های تابستانی نیمکره جنوبی به‌دلیل تغییراقلیم رایج‌تر خواهد شد. در شیلی همچنین به‌دلیل پدیده آب‌و‌هوایی ال‌نینو که اقیانوس آرام را گرم می‌کند، این موضوع تشدید شده است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای