آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46371

مقابله با جنگل زدایی در تجارت کشاورزی برزیل و چین

چندین دهه رشد در تجارت کشاورزی اثر خود را در آمازون به جا گذاشته است. شرکت‌های چینی هم خریداران کلیدی هستند، هم می‌توانند آینده سبزتری را رقم بزنند.

مقابله با جنگل زدایی در تجارت کشاورزی برزیل و چین

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ محققان، کشاورزان و نمایندگان انجمن های تجارت کشاورزی در بنیاد Getulio Vargas در سائوپائولو گرد هم آمدند تا در مورد روابط تجاری بین برزیل و چین گفتگو کنند. تمرکز این بحث، صادرات سویا و گوشت به کشور آسیایی و «مسیرهای پایدار» احتمالی یا ضروری بود.

پس از افتتاح این رویداد، با حمایت The Nature Conservancy (TNC)، مدیر مرکز توسعه کشاورزی و روستایی مستقر در چین، کوین چن، به سخنرانی رفت تا توضیح دهد که چهره های چینی چگونه سناریوی فعلی و آینده را با بزرگترین غذای خود می بینند. 

صحبت های کوین چن

چن گفت: «ما می دانیم که تغییرات آب و هوایی منجر به کاهش تولید سویا در برزیل و همچنین کاهش صادرات سویا شده است. ما باید جنگل زدایی در برزیل را به دلیل گسترش تولید سویا و گوشت گاو متوقف کنیم. امیدواریم این امر بدون به خطر افتادن تولید و معیشت انجام شود.»

نمایندگان تجارت کشاورزی برزیل با دقت گوش دادند، بخشی که اغلب در اعتراف و در بسیاری موارد انکار، تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر تولید خودداری می کند.

چن همچنین گفت که دولت چین می خواهد وابستگی خود را به تولید برزیل کاهش دهد تا از تغذیه جمعیت 1.4 میلیاردی این کشور حمایت کند. امروزه 80 درصد سویای مصرفی چین از کشورهای دیگر تامین می‌شود و برزیل بزرگترین تامین‌کننده ماست. با این حال، تا سال 2033، بیش از 30 درصد از تقاضای ما برای سویا باید از طریق تولید داخلی تامین شود.

نقش پیشرو چین در صادرات محصولات برزیل

داده‌های وزارت توسعه، صنعت و تجارت (MDIC) نشان می‌دهد که چین تا کنون بزرگترین شریک تجاری برزیل است و یک سوم فروش برزیل به جهان را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده، در جایگاه دوم، سهم تقریباً 10 درصدی دارد. چین به تنهایی بیش از مجموع 9 خریدار بزرگ بعدی این کشور، صادرات برزیل را به خود اختصاص داده است.

در کالاهای کشاورزی و معدنی، نقش پیشرو چین حتی بیشتر است. بین سال‌های 2019 تا 2023، صادرات سویا برزیل به چین تقریبا دو برابر شد و از 20.5 میلیارد دلار به 39.8 میلیارد دلار رسید. سال گذشته، این کشور کمتر از 73 درصد سویای صادراتی برزیل را به خود اختصاص داد.

گوشت گاو به دنبال همین است. بر اساس داده های گردآوری شده توسط Abiec، انجمن صادرکنندگان گوشت گاو برزیل، صادرات گوشت به چین بین سال های 2009 تا 2022 476 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش MDIC، از هر 10 کیلوگرم گوشتی که برزیل در سال گذشته به خارج از کشور فروخت، شش کیلوگرم به چین رفت.

سال گذشته، چین اولین مقصد صادرات کلی برزیل بود که در یک سال از مرز 100 میلیارد دلار گذشت. به طور دقیق تر، 104.3 میلیارد دلار در کل فروش به چین وجود داشت که بیش از دو برابر مجموع فروش هفت سال پیش بود.

هنگام ارزیابی وزن برزیل در میان فروشندگان طیف وسیعی از محصولات به چین، وضعیت یکسان است. امروزه برزیل 60 درصد سویا و 41 درصد گوشت گاو خریداری شده توسط چین در سراسر جهان را تشکیل می دهد. وابستگی به گوشت وارداتی تا حدی با تغییرات در عادات غذایی در بحبوحه شهرنشینی رو به رشد کشور در دهه های اخیر مرتبط است. در سال 2012، تنها 1 درصد از گوشت گاو مصرف شده در چین وارد شد. بر اساس داده های اداره ملی آمار چین، تا سال 2022، این میزان به 27 درصد افزایش یافت.

ناقلان جنگل زدایی

با توجه به اینکه تولید گوشت گاو و سویا یکی از محرک های اصلی جنگل زدایی در برزیل است، افزایش تقاضا برای آنها بر جنگل های این کشور فشار آورده است. بر اساس گزارش رصدخانه آب و هوا، شبکه برزیلی سازمان های محیط زیست، تولید آنها شامل استفاده فشرده از زمین است که تقریباً 50 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای کشور در سال 2022 را تشکیل می دهد.

رشد صادرات کالاهای کشاورزی به آسیا در دهه های اخیر با گسترش صادرات از 9 ایالت منطقه آمازون قانونی همراه بوده است. در نتیجه، همانطور که توسط داده های موسسه ملی تحقیقات فضایی (Inpe) نشان داده شده است، آنها به جنگل زدایی ترین مناطق کشور تبدیل شده اند.

گاوداری سرکویلهو

یک گاوداری در Cerquilho، ایالت سائوپائولو، برزیل. تقریبا 50 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای این کشور از کشاورزی است. 

به عنوان مثال، ایالت ماتو گروسو که در سال 2014 معادل 3.4 میلیارد دلار محصول به چین صادر کرد، این حجم را در یک دهه بیش از سه برابر کرد و در سال گذشته به 11.8 میلیارد دلار رسید. در همین دوره، محموله‌ها به بازار چین از ایالت شمالی پارا بیش از دو برابر شد و از 4.7 میلیارد دلار به 11.2 میلیارد دلار رسید.

پافشاری چین بر جنگل زدایی

با این حال، این رشد برای جنگل های برزیل هزینه داشته است. طبق گزارش Inpe، از سال 2014 تا 2022، جنگل زدایی سالانه در منطقه قانونی آمازون از 5012 کیلومتر مربع به 11594 کیلومتر مربع افزایش یافت. در دهه گذشته، میزان جنگل زدایی تنها یک بار کاهش یافته است، زمانی که در سال گذشته 9064 کیلومتر مربع جنگل زدایی در سراسر منطقه شناسایی شد.

با این حال، کارشناسان می گویند فشار غیرمستقیم تقاضای چین بر جنگل زدایی در آمازون در حال تغییر است. آنها تاکید می کنند که امنیت غذایی چین اکنون بیش از هر زمان دیگری به تولید پایدار بستگی دارد.

لئوناردو گاوا، مدیر ارشد انتقال کشاورزی در بریتانیا می‌گوید: «این فشار ناشی از تقاضای چین، که به گسترش سویا، ذرت و سایر محصولات در برزیل منجر شده و جنگل‌زدایی زیادی را به دنبال دارد، در حال عبور از نقطه عطفی است. ابتکار اوراق قرضه اقلیمی، که در تایید اوراق قرضه پایدار تخصص دارد. چین از نقش یک خریدار که فشار بیشتری بر جنگل زدایی وارد می کند به خریداری که می تواند زنجیره ارزش بدون جنگل زدایی را تسهیل کند، حرکت می کند.

گاوا می گوید: سوال این است که آیا تولیدکنندگان برزیلی برای این تغییر در آینده نزدیک آماده خواهند شد. تهیه کننده برزیلی پنجره ای برای حرکت دارد و آن پنجره اکنون باز است. اگر شکست بخورند، باید جبران کنند.»

به عنوان یک قاعده، چین از اتخاذ یک موضع قوی در مورد مسائل داخلی سایر کشورها مانند قوانین و اجرای قوانین زیست محیطی اجتناب می کند. با این حال، تعداد فزاینده تعهدات چندجانبه ای که این کشور انجام می دهد، می تواند منجر به اقدامات مشخص شود.

تمدن زیست محیطی

جوآئو کومارو، محقق و دانشجوی کارشناسی ارشد سیاست و دیپلماسی چین در دانشگاه فودان در شانگهای، رهبری رو به رشد چین را در تعقیب به اصطلاح "تمدن زیست محیطی" و پیشرفت آن در انرژی های تجدیدپذیر، علیرغم اینکه هنوز با موانع متعددی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ مواجه است، برجسته می کند. 

کومارو می‌گوید: «چین در سطح بین‌المللی بیش از پیش درگیر این مسائل زیست‌محیطی می‌شود و پیشرفت داخلی مؤثری حاصل شده است». دشوار است که بدانیم این اقدامات چگونه در روابط خارجی تثبیت خواهند شد، زیرا منطق بازار، قیمت و حجم همچنان حاکم است و همچنین گفتمان چین مبنی بر عدم مداخله در مسائل خارجی. در هر صورت، این یک جنبش جدید است که می تواند در برزیل بازتاب داشته باشد.»

علاوه بر مواضع دولتی، نگرش مردم چین در مورد مسائل زیست محیطی نیز در حال تکامل است. یک نظرسنجی که امسال در پکن و شانگهای توسط آکادمی علوم اجتماعی چین، FGV Agro و The Nature Conservancy در پکن و شانگهای انجام شد، نشان داد که برخی از مصرف کنندگان گوشت گاو چینی در صورت داشتن ضمانت این محصول، موافقت می کنند تا 20 درصد بیشتر برای گوشت خود بپردازند. ارتباطی با جنگل زدایی آمازون نداشت.

عدم شفافیت در صادرات گوشت

مسیری که بسیاری از گاوهای برزیلی طی می‌کنند، از تولدشان در آمازون قانونی تا ورودشان به بازار چین، لزوماً مشخص نیست.

خریداران بزرگ چینی برای اجتناب از اتهام خرید گوشت از مناطق جنگل زدایی غیرقانونی، به دنبال بهبود قابلیت ردیابی بزرگترین تامین کنندگان خود هستند. با این حال، زمانی که این زنجیره شامل شرکای شخص ثالث می‌شود، این تلاش‌ها اغلب با یک مانع مواجه می‌شوند؛ تامین‌کنندگان غیرمستقیم که اغلب گاوهای پرورش‌یافته در مناطق غیرقانونی یا غیرقانونی را خریداری می‌کنند و منشاء این حیوانات را از طریق دارایی‌هایشان «پولشویی» می‌کنند.

گوشت پایدار چین

با نگرانی در مورد این موضوع، انجمن گوشت چین و WWF در سال 2017 برای ایجاد "اعلامیه گوشت پایدار چین" با مأموریت کنترل جنگل‌زدایی مرتبط با واردات خود با یکدیگر همکاری کردند. این برنامه اقداماتی را برای ترویج تولید، تجارت و مصرف گوشت پایدار با دستورالعمل‌هایی برای بهبود قابلیت ردیابی در زنجیره تامین هدف قرار داد.

پائولو بارتو، محقق مؤسسه ایمازون، می‌گوید: «اینها بدون شک به دلیل سیگنالی که به بازار دادند، اقدامات مرتبط بودند، اما واقعیت این است که این اقدامات تاریخ مشخصی برای اجرای این معیارها تعیین نکرده است. سازمان غیردولتی محیط زیست به عنوان مثال، این یک موضع متفاوت با اتحادیه اروپا است، به عنوان مثال، که مشخص کرده است که دیگر چیزی از مناطقی که جنگل زدایی پس از سال 2020 رخ داده است، خریداری نخواهد کرد و این امر از ژانویه 2025 مورد نیاز خواهد بود. ما چیزی در چین پیدا نکردیم.»

مؤسسه ایمازون و سازمان O Mundo Que Queremos (جهانی که ما می‌خواهیم) با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا پیشرفت کسب‌وکارها را در تبدیل این دستورالعمل‌ها به تولید پایدار گاو در عمل اندازه‌گیری کنند. مطالعه «رادار سبز» آنها نشان داد که 87 درصد از کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت برزیلی که مجوز صادرات به چین را دارند، با دادستان‌های فدرال تعهدی مبنی بر جنگل‌زدایی صفر امضا کرده‌اند. با این حال، از 31 شرکت مجوز صادرات به چین، 25 شرکت هنوز در مناطقی با بیش از 300000 هکتار در معرض خطر جنگل زدایی فعالیت می کنند.

مردی که در نزدیکی لاشه آویزان خونین راه می‌رود

کشتارگاهی در تانگارا دا سرا، ایالت ماتو گروسو، برزیل. یک مطالعه توسط موسسه ایمازون نشان داد که 25 شرکت از 31 شرکت برزیلی دارای مجوز صادرات به چین هنوز در مناطقی با خطر بالای جنگل زدایی فعالیت می کنند. 

الکساندر منصور، مدیر پروژه O Mundo Que Queremos، ادعا می‌کند: «واقعیت این است که همه آن‌ها مشخصات انجمن گوشت چین را در مورد افشای اطلاعات و منشأ مناطقی که در معرض خطر جنگل‌زدایی هستند، نقض می‌کنند.

این نظرسنجی همچنین سطح شفافیت محتوای در دسترس عموم شرکت‌های دارای مجوز صادرات به چین را ارزیابی کرد. از 31 شرکت، تنها سه شرکت در نظر گرفته شد که به سطح شفافیت "متوسط" در مورد سیاست جنگل زدایی صفر خود دست یافته اند؛ که هنوز با دستورالعمل انجمن گوشت چین در مورد کنترل تامین کنندگان واسطه مطابقت ندارد. بیش از 90 درصد از شرکت‌های مورد بررسی، سیاست‌هایی داشتند که منجر به شفافیت کم یا بسیار پایین می‌شد.

بارتو می‌گوید: «آنچه که ما نیز متوجه می‌شویم این است که مشخص نیست انجمن چگونه مشخصات خود را اجرا خواهد کرد.»

دفاع از کشاورزی برزیل

علیرغم عدم شفافیت در زنجیره تامین برزیل، چین همچنان به کارخانه های بسته بندی گوشت جدید در این کشور مجوز می دهد. در ماه مارس، اعلام شد که چین به 38 کارخانه جدید برای صادرات گوشت گاو، گوشت خوک و طیور مجوز داده است؛ بیشترین تعداد واحدهایی که در یک زمان بر اساس توافقات دوجانبه آنها مجوز داده شده است. انتظار می رود که آنها فروش برزیل به این کشور را 10 میلیارد بریل (1.9 میلیارد دلار) در 12 ماه آینده افزایش دهند.

وزارت کشاورزی برزیل گفت که برخی از موسسات در ژانویه امسال از راه دور حسابرسی شدند. سایرین در دسامبر 2023 توسط تکنسین های چینی ارزیابی چهره به چهره دریافت کردند.

کارلوس گولارت، وزیر دفاع کشاورزی برزیل در بیانیه‌ای رسمی گفت: «این نتیجه تاریخی بار دیگر نشان‌دهنده به رسمیت شناختن کیفیت، اعتبار و اعتماد به کار دفاع کشاورزی برزیل است.»

این مقاله در اصل در O Eco، یک پلت فرم روزنامه نگاری محیطی برزیل منتشر شده است. این نسخه ترجمه شده با اجازه کوتاه شده و کمی ویرایش شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای