خبر فوری
شناسه خبر: 47890

مزایای حیوانات خانگی برای کودکان: از کاهش آلرژی تا بهبود مهارت های اجتماعی

والدین حیوان خانگی بودن مزایای زیادی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان دارد. از بهبود سلامت روان گرفته تا ارتقای مهارت های زندگی ارزشمند!

مزایای حیوانات خانگی برای کودکان: از کاهش آلرژی تا بهبود مهارت های اجتماعی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از Moneycontrol؛ تربیت حیوانات خانگی یک روند رو به رشد در زندگی مدرن است. این چیزی بیش از فراهم کردن غذا و سرپناه برای یک حیوان خانگی است. این در مورد درک نیازهای آنها، ارائه حمایت عاطفی، و ایجاد خاطرات ماندگار با هم است. اگرچه پدر و مادر شدن حیوان خانگی با مسئولیت ها، چالش ها و فداکاری ها همراه است، عشق بی قید و شرط، شادی و سلامتی که به ارمغان می آورند ارزش آن را دارد.

وقتی کودکان با یک حیوان خانگی بزرگ می‌شوند، با تنهایی و اضطراب مواجه نمی‌شوند. همچنین، مراقبت از حیوان خانگی به کودکان کمک می کند تا مهارت های زندگی ارزشمندی را توسعه دهند. با رعایت برنامه های تغذیه، ورزش و نظافت حیوانات خانگی، کودکان مسئولیت و نظم و انضباط را فراتر از مراقبت از حیوانات خانگی می آموزند.

مزایای حیوانات خانگی برای کودکان از کاهش آلرژی تا بهبود مهارت های اجتماعی2

تاثیر نگهداری از حیوانات در سلامت

پرورش حیوان خانگی نیز می تواند مزایای منحصر به فردی برای کودکان داشته باشد. در حالی که به خوبی شناخته شده است که حیوانات خانگی می توانند مسئولیت پذیری، همدلی و شفقت را به کودکان بیاموزند، یک مطالعه توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان داد که کودکانی که با حیوانات خانگی، به ویژه سگ ها بزرگ می شوند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلرژی و آسم هستند؛ علاوه بر این، حیوانات خانگی نیز می توانند به رشد مهارت های اجتماعی و بهبود عزت نفس کودکان کمک کنند.

مطالعات موسسه تحقیقات پیوند انسان و حیوان (HABRI) نشان می‌دهد که مالکیت حیوان خانگی مزایای زیادی برای سلامتی دارد، از جمله افزایش شادی، کاهش تنهایی و کاهش استرس. این شناخت رو به رشد بر اهمیت حیوانات خانگی در ارتقای رفاه عاطفی تاکید می کند.

آمادگی کامل برای مراقبت از حیوانات 

در هند، شهرنشینی و افزایش قدرت مخارج منجر به افزایش پذیرش حیوانات خانگی شده است. به گفته J.S.Rama Krishna، مدیر بازرگانی غذای حیوانات خانگی، گروول، والدین قبل از خرید حیوان خانگی برای فرزندانشان، باید عواملی مانند شیوه زندگی، فضای زندگی و تعهد زمانی لازم برای مراقبت مناسب از حیوان خانگی را در نظر بگیرند. او می افزاید: «برخی از نژادهای سگ مانند لابرادور رتریورها و گلدن رتریورها به دلیل خلق و خوی ملایمشان اغلب برای خانواده ها توصیه می شوند.»

در اینجا برخی از مزایای سلامتی تربیت حیوانات خانگی برای کودکان آورده شده است:

استرس را از خود دور می کند: بازی با حیوان خانگی باعث ترشح اکسی توسین، هورمونی مرتبط با پیوند و آرامش می شود که به بهبود سلامت روان کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که تعامل با حیوانات خانگی می تواند سطح کورتیزول، هورمون استرس اولیه بدن را کاهش دهد و منجر به کاهش استرس و اضطراب در کودکان شود.

دیگر از زندگی بی تحرک خبری نیست: کودکانی که حیوانات خانگی دارند بیشتر به فعالیت های بدنی منظم مانند پیاده روی یا بازی با حیوانات خانگی خود می پردازند. این افزایش سطح فعالیت به حفظ وزن سالم، بهبود سلامت قلب و عروق و افزایش آمادگی جسمانی آنها کمک می کند.

مهارت های ارتباطی بیشتر: اگر فرزند شما با حیوان خانگی بزرگ شود، در مقایسه با کسانی که حیوان خانگی ندارند، تمایل به داشتن مهارت های اجتماعی بهتر و سطوح بالاتری از همدلی دارد. مراقبت از حیوان خانگی مستلزم درک و تفسیر نشانه های غیرکلامی است که باعث تقویت همدلی و مهارت های ارتباطی در کودکان می شود.

خطر آلرژی را کاهش می دهد: برخلاف تصور رایج، قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی در دوران کودکی با کاهش خطر ابتلا به آلرژی و آسم مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن زودهنگام در معرض شوره حیوانات خانگی و سایر آلرژن ها، به تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال واکنش های آلرژیک در آینده کمک می کند.

بهزیستی عاطفی: مطالعات متعدد تأثیر مثبت مالکیت حیوان خانگی بر رفاه عاطفی را برجسته کرده اند. حیوانات خانگی، همراهی، عشق بی قید و شرط و احساس امنیت را فراهم می کنند که می تواند به کاهش احساس تنهایی، افسردگی و استرس در کودکان کمک کند.

افزایش عزت نفس: زمانی که کودک مسئولیت وظایف مراقبت از حیوان خانگی مانند تغذیه، نظافت و آموزش را بر عهده دارد، احساس شایستگی و اعتماد به توانایی های خود را در او ایجاد می کند. برآورده کردن موفقیت آمیز نیازهای حیوانات خانگی آنها می تواند عزت نفس را تقویت کند و حس موفقیت را در کودکان تقویت کند.

مهارت های حل مسئله: نشان داده شده است که تعامل با حیوانات خانگی باعث تحریک رشد شناختی در کودکان می شود. حیوانات خانگی فرصت هایی برای یادگیری و حل مسئله ارائه می دهند، زیرا کودکان باید نیازها و رفتارهای حیوانات خانگی خود را تفسیر کنند. این تجربه عملی مهارت های تفکر انتقادی، توانایی های تصمیم گیری و هوش هیجانی را بهبود می بخشد.

مزایای حیوانات خانگی برای کودکان از کاهش آلرژی تا بهبود مهارت های اجتماعی3

تربیت کردن فرزند خود برای تامل درست با حیوانات

همه کودکان ایرانی دهه 60 و 70 به یاد دارند که یا خودشان جوجه ایی داشتند که آن را به حمام بردند و شستند و کشتند یا بچه های خانواده اینکار را حداقل یک بار کرده اند.

متاسفانه در ایران، بیشتر والدین اهمیتی به رفتار کودک خود با حیوانات نمی دهند.

همانگونه که در بسیاری از ویدئو های اینستاگرام می بینیم که بعضی کودکان حیوانات را تبدیل به عروسک می کنند و بدون آگاهی کامل؛ باعث آزار به آن ها می شوند. اگر والدین، خود حیوان دوست باشند قطعا کودکان آن ها هم با آرامش و آگاهی کامل با حیوانات برخورد می کنند. به کودکان خود نحوه برخورد درست با حیوانات را آموزش دهید و قبل از آوردن حیوان خانگی مطمئن شوید که کودکان شما کاملا آگاه به نحوه ارتباط گیری و زندگی با حیوانات هستند.

آه حیوانات بی زبان و بی گناه، گریبان گیر زندگی آنان که با بی وجدانی یا آنها را آزرده اند یا بی اهمیت از کنار حیوان آزاران رد شده اند؛ خواهد شد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای