خبر فوری
شناسه خبر: 47945

بهترین راهکار ها برای کنار آمدن گربه خانگی شما با یک حیوان جدید در خانه

چگونه می توانیم سگ یا گربه جدید خود را با گربه خانگی خود آشنا کنیم تا باهم به مشکل نخورند و با هم کنار بیایند؟

بهترین راهکار ها برای کنار آمدن گربه خانگی شما با یک حیوان جدید در خانه

اخبار سبز کشاورزی؛ بر اساس تحقیقات جدید، برای جلوگیری از جنگیدن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، راه حل در نحوه معرفی آنها به یکدیگر نهفته است.

Dogs Trust به عنوان بخشی از تحقیقات Generation Pup خود گفت که صاحبان حیوانات خانگی باید حیوانات خانگی جدید را به جای سریعا کنار هم گذاشتن آنها، به تدریج به حیوانات موجود معرفی کنند.

این مطالعه نشان داد که عواملی مانند سرعت معرفی و سن حیوان جدیدی که به خانه می آورید می تواند بر رفتار آنها نسبت به گربه خانگی شما تأثیر بگذارد.

بهترین راهکار ها برای کنار آمدن گربه خانگی شما با یک حیوان جدید در خانه4معرفی توله سگ جدید به گربه

این تحقیق نشان داد که یک پنجم (20.1٪) از صاحبان حیوانات خانگی، توله سگ جدید خود را بلافاصله به گربه های فعلی خود معرفی می کنند و حدود 18.9٪ این کار را در کمتر از دو ساعت انجام می دهند.

اما معرفی تدریجی بین توله سگ ها و گربه ها به طور قابل توجهی احتمال کنار آمدن آنها را افزایش می دهد.

بر اساس یافته ها، توله سگ هایی که در طول یک روز یا بیشتر به گربه ها معرفی می شوند؛ به ویژه آنهایی که کمتر از 12 هفته دارند آرام تر و دوستانه تر هستند که می تواند به شکل گیری یک رابطه بهتر کمک کند.

دکتر ریچل کیسی، مدیر استراتژی و تحول در Dogs Trust، گفت: «توصیه این است که این کار واقعاً به تدریج انجام شود.»

وی افزود: "در یک دنیای ایده آل، کاری که شما می خواهید انجام دهید این است که گربه را در موقعیتی قرار دهید که بتواند فرار کند، بتواند از سر راه خود خارج شود، بنابراین جایی بالا که گربه بتواند برود تا احساس خطر نکند بهترین آپشن است.»

آنچه واقعاً باید به توله سگ آموزش دهید این است که در حضور گربه آرام باشد.

او گفت: «بنابراین بهتر است آن‌ها را در زمان و مکانی که همه اعضای خانه نشسته‌اند معرفی کنید و حواس توله سگ را به چیزی پرت کنید تا گربه شما استرس نگیرد.»

دکتر کیسی اضافه کرد که اکثریت سگ‌ها در اولین باری که با گربه آشنا می‌شوند، رفتار «نامطلوب» از خود نشان می‌دهند، از جمله پرخاشگری، تعقیب گربه، یا بازی با گربه زمانی که گربه نمی‌خواهد بازی کند؛ پس باید باید با خوردنی یا اسباب بازی ایی سگ خود را آرام نگه دارید تا گربه احساس راحتی کرده و کم کم خودش به سمت سگ بیاید.

بهترین راهکار ها برای کنار آمدن گربه خانگی شما با یک حیوان جدید در خانه5معرفی سگ بالغ جدید به گربه

معرفی سگ جدید که بالغ نیز باشد شاید مقداری سخت تر باشد اما نشدنی نیست!

بزرگترین مسئله این است که سگی که به خانه آوردید با گربه ها مشکل نداشته باشد و با دستور شما بتواند آرام سرجایش بنشیند تا گربه شما را نترساند؛ پس مهم ترین قدم شما باید این باشد که سگ را از قبل تربیت شده تحویل بگیرید یا بیرون از خانه و قبل از آشنایی با گربه خود، تربیتش کنید. 

  • سگ را از گربه خود کاملا جدا نگاه دارید و بر اساس سنجیدن استرس گربه خود؛ 1 تا 3 روز پس از جدایی ظرف غذای آنها را با هم تعویض کنید.

  • اگر گربه شما استرس کمتری داشت و فیف نکرد و نترسید؛ پس از گذشت 1 روز از تایمی که ظرف های غذا را عوض کرده اید، می توانید سگ خود را از اتاق همراه خود و در کنار خود بیرون آورید.

  • اگر از تربیت سگ خود مطمئن هستید؛ به او دستور "بشین یا بمون" داده تا وقتی گربه شما را می بیند به هیچ عنوان حرکت هیجانی از خود نشان ندهد. اگر مطمئن نیستید می توانید از قلاده، باکس یا فنس استفاده کنید تا سگ جدید گربه را نترساند.

  • در صورتیکه گربه استرس زیادی گرفت و شروع به در آوردن صداهای خشمگین یا فیف کرد و قایم شد؛ کمی صبر کنید. سپس اگر مشاهده کردید که استرس گربه شما کمتر شد، با صبوری بنشینید تا گربه به سمت سگ بیاید و به سگ خود یادآوری کنید که در جایش بماند.

  • وقتی متوجه شدید که استرس گربه کم نشده است؛ دوباره سگ را به اتاق ببرید و فردا باز امتحان کنید. (در این حین می توانید اسباب بازی های سگ و گربه را با هم تعویض کنید یا با بو کشیدن همدیگر را بیشتر بشناسند.)

  • بعد از چند دفعه امتحان کردن، زمانی که گربه شما مطمئن شود خطری او را تهدید نمی کند، آرام آرام به سمت سگ می آید و استرسش کم می شود اما صبور باشید تا گربه در راحتی کامل سگ را بشناسد و با او خو بگیرد.

بهترین راهکار ها برای کنار آمدن گربه خانگی شما با یک حیوان جدید در خانه2معرفی توله گربه جدید

اگر گربه شما قبلا در خیابان یا پانسیون زندگی کرده است یا اگر خودش توله زاییده باشد؛ ممکن است با توله گربه به راحتی ارتباط برقرار کند و یا حتی نقش پدر یا مادر را برای او ایفا کند.

اما این به این معنا نیست که می توانید سریعا توله را کنار او بگذارید!

بهترین کار این است که توله را در دستان خود بگیرید و دور از گربه خود؛ روی زمین یا جایی بنشینید و صبر کنید تا خودش به سمت شما بیاید. در این شرایط 2 امکان وجود دارد:

  • گربه شما پس از اطمینان آرام آرام به سمت شما می آید و پس از مدتی توله را بو می کند؛ یا توله را از گردن گرفته و نقش والد او را می پذیرد، یا استرس او کم می شود و با توله گربه خو می گیرد و مشکلی با او ندارد.

  • گربه شما پس از بوییدن دو رو بر شما یا فیف می کند و یا به جای امن خود می رود و قایم می شود و تا زمانی که توله در یک اتاق با گربه شما باشد بیرون نخواهد آمد. (معمولا گربه هایی که از کودکی از مادر جدا شده باشند و سریعا به سرپرستی خانواده ایی بدون گربه، گرفته شده باشند این عکس العمل را نشان خواهند داد.)

اگر گربه شما از توله خوشش نیامد و عصبی شد یا قایم شد باید از نحوه آشنایی گربه بالغ با گربه خود او را با توله جدید دوست کنید.

جالب است بدانید که بهترین ترکیبی که می توانید از گربه ها داشته باشید؛ گربه نر و گربه ماده است. 2 گربه نر هم خوب کنار خواهند آمد و 2 گربه ماده هیچوقت پیشنهاد نمی شود که در کنار هم تنها در یک خانه باشند چون به احتمال زیاد از یکدیگر خوششان نخواهد آمد!

بهترین راهکار ها برای کنار آمدن گربه خانگی شما با یک حیوان جدید در خانه3معرفی گربه بالغ جدید

معرفی یک گربه بالغ به گربه خانگی شما دشوار تر از هرگونه معرفی ایی می باشد، زیرا گربه شما قطعا احساس خطر، حسودی یا ترس خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می شود 1 تا 2 هفته در یک خانه ولی در اتاق های کاملا جدا و در بسته از هم باشند.

  • گربه بالغ جدید را در باکس خود (از باکس گربه اول خود استفاده نکنید و باکس جدید تهیه کنید) بدون اینکه گربه خانگیتان او را ببیند (گربه اول خود را در اتاق دیگری بگذارید) به یک اتاق مجزا ببرید و در را ببندید.

  • در این اتاق از قبل ظرف خاک، غذا و آب برای گربه جدید باید آماده باشد.

  • بسته به مدل رفتار گربه خانگی خود، 1 تا 3 روز آن ها را کاملا جدا نگه دارید تا گربه شما فقط بتواند از پشت در اگر خواست بو بکشد.

  • حال می توانید ظرف غذاهای گربه هایتان را باهم عوض کنید تا با بو کشیدن ظرف ها، بیشتر یکدیگر را بشناسند. (اگر گربه شما علاقه ایی به بو کشیدن ار پشت در نداشت یا فیف کرد، 1 تا 2 روز دیگر برای تعویض ظرف غذا می توانید صبر کنید.)

  • 1 روز بعد از تعویض ظرف ها؛ ظرف خاک آن ها را (بدون تمیز کردن ظرف خاک) با یک دیگر عوض کنید تا با بو کردن بیشتر، استرسشان کمتر شود.

  • پس از مشاهده گربه ها و سنجیدن مقدار استرس آن ها باید در یک مکان قرار گیرند. هرروز با دقت به رفتار هر 2 گربه توجه کنید و زمانی که به نظرتان استرس آنان کمتر شده بود؛ اجازه بدهید گربه جدید در بغل خودتان در یک مکان با گربه اول قرار گیرد. هیچ دری را نبندید و راه فرار برای گربه اول را کاملا باز بگذارید.


  • اگر گربه شما عصبی و خشمگین نشد؛ می توانید کم کم گربه جدید را روی زمین بگذارید، اما در کنار او راه بروید تا حواستان به و باشد تا در صورت شکل گیری دعوا یا مشاهده استرس زیاد از طرف گربه ها، سریع بتوانید او را بغل کرده و از اتاق ببرید.


  • اگر گربه ها باز کنار نیامدند؛ همانند آشنایی سگ بالغ با گربه باید هرروز امتحان کنید و در فضایی آرام گربه ها را در یک مکان قرار دهید تا بالاخره با یکدیگر دوست شوند.


سخن آخر

تا زمانی که سگ و گربه جدید شما با گربه اول شما کاملا خو نگرفته اند؛ هیچ وقت بدون حضور شما نباید در یک مکان با یکدیگر تنها باشند. صبور باشید و خواهید دید که پس از مدتی آنها باهم دوست خواهند شد و دیگر از کنار هم تکان نمی خوردند و شما هرروز شیرینی زندگی با دو یا چند حیوان خانگی مهربان را تجربه می کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای