خبر فوری
شناسه خبر: 47808

دامپزشکان حافظان محیط‌زیست

14مهر (5 اکتبر) سال‌جاری روز دامپزشک است و هر ساله در این روز از دامپزشکان و خدمات آنان تجلیل می‌شود.

دامپزشکان حافظان محیط‌زیست

اخبار سبز کشاورزی؛ دامپزشکان نقش مهم و اساسی در حفاظت از سلامت حیوانات و انسان‌ها دارند و جهان را به مکانی امن‌تر و سالم‌تر تبدیل می‌کنند.

واقعیت آن است که هر حیوانی سزاوار مراقبت دلسوزانه و مراقبت‌های دامپزشکی است و این عزیزان این شرایط را برای حیوانات فراهم می‌آورند.

امروزه در بیشتر خانواده‌ها حیوانات اهلی و خانگی به وفور یافت می‌شود؛ امثال سگ‌ها و گربه‌ها که دیگر به‌عنوان عضوی از هر خانواده به‌شمار می‌روند و لزوم اهمیت دادن به سلامت آنها بسیار مهم جلوه می‌کند؛ حتی تا جایی‌که بعضی از بیماری‌ها بین حیوانات اعم از سگ، گربه و انواع پرندگان با انسان مشترک است و اینجا است که اهمیت کار دامپزشکان بیش از پیش احساس می‌شود.

متاسفانه بی‌اهمیتی یا سهل‌انگاری در نگهداری حیوانات در میان بعضی از افراد به‌خصوص از نظر سلامت، هم جان حیوانات را به خطر می‌اندازد و هم انسان‌ها را.

بنا بر این، فرهنگ‌سازی برای مراجعه به دامپزشک آن هم به‌طور مستمر می‌تواند جان این حیوانات را تضمین کند. از طرفی اکنون وجود دامپزشکان و کلینک‌های دامپزشکی در بین مردم و کسانی‌که از حیوان نگهداری می‌کنند بیشتر و بهتر احساس می‌شود.

همچنین اهمیت دامپزشکان از زمانی‌که حیوانی که دچار حادثه می‌شوند و نیاز به انواع عمل‌های جراحی دارند بسیار احساس می‌شود.

دامپزشکان-حافظان-محیط‌زیست

حضور دامپزشکان در دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کلیه اماکنی که به نوعی از حیوانات نگهداری می‌کنند، از اهمیت خاصی برخوردار است. یک دامداری سالم و اقتصادمحور به دامپزشکان مجرب و آگاه به علم روز نیاز دارد یا به طور مثال در مزارعی که از انواع اسب‌ها نگهداری می‌کنند نیز چنین است.

بنابراین دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و بخش خصوص همگی مکلف به بها دادن و اهمیت دادن به این قشر زحمتکش هستند که چیزی از پزشکان انسانی کم ندارند؛ زیرا حیوانات با ما انسان‌ها در این دنیا زندگی می‌کنند و سلامت آنها به سلامت ما بستگی مستقیم دارد.

در حال حاضر بروز بسیاری از بیماری‌های بشر سرچشمه از عدم‌توجه به بیماری‌های حیوانات دارد، امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به دامپزشک نگاه خاص و ویژه‌ای می‌شود و در جهت تجلیل و ارج‌گذاری به زحمات آنها برنامه‌ها و جشن‌های مختلفی برگزار می‌گیرد.

به هر حال بر دولت و به‌خصوص معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی واجب است که از هر جهت با این قشر همراه شوند و به حمایت همه جانبه از آنها بپردازد و مسئله سلامت حیوانات در دستورکار اصلی دولت قرار داده شود.

نشریه سراسری «دام و کشت و صنعت» ضمن تقدیر و تشکر از کلیه دامپزشکان کشور آمادگی خود را برای درج و ثبت نظر این عزیزان اعم از مشکلات، چالش‌ها و راهکاری‌های موجود در کار دامپزشکی، در مجله و سایت «اخبار سبز کشاورزی» دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای