خبر فوری
شناسه خبر: 46238

پتانسیل بالای پوست بادام زمینی برای استفاده در خوراک دام

با میلیون ها پوست دور ریخته شده بادام زمینی که طی فرآیند تبدیل بادام زمینی به غذای انسان یا حیوان تولید می شود، چه کنیم؟

پتانسیل بالای پوست بادام زمینی برای استفاده در خوراک دام

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ سالانه حدوداً 20 هزار تن، انواع بادام زمینی در استان های گیلان، مازندران، گرگان، البرز، تهران، اردبیل و... تولید می‌شود که تقریبا صد تن پوسته نازک دارد و هنگام استحصال، فراوری و بسته بندی، ین پوسته دور ریخته می شود، در حالی که این میزان به طور متوسط می تواند مواد اولیه دارای پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مواد معدنی خوراک ده ها هزار راس دام را تامین کند و به تولید هزاران تن گوشت قرمز علاوه بر میزان فعلی بینجامد.

مواد مغذی پوست بادام زمینی

پوست بادام زمینی با وجود نازک بودن، سرشار از مواد مغذی ضروری است. بیایید به مشخصات غذایی آنها بپردازیم:

  1. پروتئین: حاوی پروتئین است که برای رشد، ترمیم و سلامت کلی بسیار مهم است.
  2. کربوهیدرات ها: این پوست ها انرژی را از طریق کربوهیدرات ها تامین می کنند.
  3. چربی ها: در حالی که فراوان نیست، چربی های موجود در آن به محتوای کالری آنها کمک می کند.
  4. فیبر: فیبر به هضم کمک می کند و سلامت روده را بهبود می بخشد.
  5. مواد معدنی و ویتامین ها: حاوی مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای عملکردهای مختلف بدن است.

پوست-بادام-زمینی--2

 البته مزایایی بیش از این

پوست بادام زمینی همچنین حاوی ترکیبات زیست فعال از جمله آنتی اکسیدان ها است. این آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر در بدن ما کمک می کنند. به طور شگفت انگیزی، فعالیت آنتی اکسیدانی در پوست بادام زمینی با چای سبز و پوست انگور رقابت می کند.

تقویت کننده تغذیه برای دام

در حوزه تغذیه دام، محققان در حال بررسی مزایای استفاده از پوست بادام زمینی در رژیم غذایی طیور هستند. با این حال، یک نکته وجود دارد: پوست بادام زمینی حاوی تانن است که می تواند مانع هضم پروتئین شود. برای رسیدگی به این موضوع، دانشمندان در حال ارزیابی سطوح پایین گنجاندن (حدود 4 درصد) برای تعیین مقدار بهینه ای هستند که می تواند به طور ایمن به خوراک دام اضافه شود. با توجه به افزایش آگاهی نسبت به آلرژی بادام زمینی، محققان همچنین بررسی کرده اند که آیا پروتئین های پوست بادام زمینی به تخم مرغ و گوشت تولید شده توسط طیور تغذیه شده با جیره های حاوی بادام زمینی منتقل می شود یا خیر. تاکنون هیچ پروتئین آلرژی زا قابل تشخیصی پیدا نشده است که باعث اطمینان خاطر مصرف کنندگان می شود.

رنگ ها و غذاهای کاربردی

فراتر از خوراک دام، محققان در حال مقایسه غلظت ترکیبات زیست فعال در پوست بادام زمینی با رنگ های مختلف هستند - از قرمز و قهوه ای مایل به قهوه ای، سفید، سیاه و رنگارنگ. هر رنگ ممکن است مزایای سلامتی منحصر به فردی را ارائه دهد.

دانشمندان قصد دارند با بررسی شیمی تغذیه و خواص این پوست ها، پتانسیل کامل آن ها را باز کنند. در نتیجه، پوست نازک بادام زمینی بیش از آنچه به چشم می آید پنهان می شود. این منبعی از انرژی غذایی است که منتظر اکتشاف است و هم برای جوجه ها و هم برای ما مفید است.

یک سناریوی برد-برد

وزارت کشاورزی ایالات متحده به عنوان یک مرکز جهانی تولید بادام زمینی، با تبدیل پوست بادام زمینی از ضایعات به منابع ارزشمند، ما یک سناریوی برد-برد برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و محیط زیست ایجاد می کند. این کشور با افزایش بهره‌ وری، پردازش، کیفیت مصرف‌کننده نهایی و ارزش غذایی نه تنها برای بادام‌زمینی، بلکه برای سایر محصولات نیز در حال کار و نتیجه گرفتن است.

غلاف و پیله بادام زمینی در ایران

در ایران سالانه حدود 14 هزار تن پیله خشک بادام زمینی به عنوان ضایعات دور ریخته شده یا آتش زده می شود. در حالی که این رقم نیز منبعی از فیبو و پروتئین را دارد و می تواند بخشی از رژیم غذایی دام و طیور باشد و یا اینکه در صنایع تولید نئوپان و... مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار سبز کشاورزی در انتظار پاسخ و توضیح محققان ذیربط ایرانی برای ارائه اقدامات انجام گرفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای