خبر فوری
شناسه خبر: 46654

وزیر کشاورزی آمریکا:

امنیت زیستی خوب برای کاهش شیوع H5N1 حیاتی است

هر چه بیشتر درباره H5N1 بیاموزیم، بیشتر متوجه می شویم که امنیت زیستی خوب یک مسیر بسیار مهم برای مهار ویروس است.

امنیت زیستی خوب برای کاهش شیوع H5N1 حیاتی است

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ زمستان گذشته، گروهی از پرندگان وحشی مهاجر آلوده به H5N1 ویروس را به گاوهای شیری در جایی در منطقه پانهندل تگزاس منتقل کردند. این اولین مورد گزارش شده در گاوهای شیری بود.

گاوهایی که از ماهیچه حمل شده بودند، بیماری را به سایر نقاط کشور گسترش دادند و اکنون، H5N1 همان سویه آنفولانزای پرندگان بسیار بیماری زا که در پرندگان وحشی و گله های طیور یافت می شود، در 115 گله شیری در 12 ایالت یافت شده است.

H5N1 در پرندگان بسیار بیماری زا است، به این معنی که پرندگانی که به ویروس مبتلا می شوند خیلی سریع بیمار می شوند و تقریباً همیشه در نتیجه می میرند. این ویروس برای سال‌ها در صدر فهرست خطر همه‌گیری جهانی قرار داشته است زیرا در بین پرندگان و سایر گونه‌ها پخش شده است.

عوارض و خطرات ویروس H5N1

رفتار H5N1 در گاو بسیار متفاوت است. گاوهای شیری که به H5N1 مبتلا می شوند اغلب دچار افت ناگهانی تولید شیر می شوند و به طور کلی احساس خوبی ندارند. اما بر خلاف پرندگان، گاوهای بیمار معمولاً از این ویروس نمی میرند و معمولاً پس از چند هفته بهبود می یابند و به تولید شیر کامل باز می گردند.

بنابراین، دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه های متفاوتی به دامداران می دهد تا به آنها در آزمایش و مدیریت بیماری در گاوهای شیری کمک کند. این توصیه ها با نظرات کارشناسان، از جمله تولیدکنندگان لبنیات، دامپزشکان، مقامات ایالتی و محققان وزارت کشاورزی ایالات متحده طراحی شده است.

همانطور که تولیدکنندگان، دانشمندان USDA و دامپزشکان به دقت H5N1 را بررسی کردند، از جمله از طریق تجزیه و تحلیل دقیق اپیدمیولوژیک، متوجه شدیم که ویروس H5N1 در پستان گاوهای بیمار و در شیر گاو متمرکز می شود که می تواند حاوی بارهای زیادی از ویروس باشد. این بدان معناست که حتی یک قطره کوچک شیر می تواند باعث گسترش بیماری شود.

ما همچنین متوجه شدیم که این بیماری احتمالاً بین کارخانه‌های لبنی در یک جامعه از طریق عملیات عادی تجاری مانند جابجایی افراد - به طور ناخواسته روی اقلامی مانند لباس یا کفش - وسایل نقلیه و تجهیزات رفت و آمد به مزرعه گسترش می‌یابد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که بهبود امنیت زیستی کلید محدود کردن شیوع H5N1 برای ایمن نگه داشتن حیوانات، کارگران و عملیات مزرعه است. امنیت زیستی مجموعه‌ای از اقداماتی است که می‌تواند به محدود کردن یا جلوگیری از انتشار ویروس‌ها یا بیماری‌ها در میان حیوانات و همچنین افراد، گیاهان و غیره کمک کند. در این مثال، افزایش امنیت زیستی می‌تواند شامل اقداماتی مانند تمیز کردن و ضدعفونی کامل سالن‌ها، تجهیزات، لباس‌ها و وسایل نقلیه باشد. جدا کردن گاوهای بیمار و محدود کردن حرکت گاو، پوشیدن و ضد عفونی کردن تجهیزات حفاظت فردی و محدودیت تردد در مزرعه.

قدم وزارت کشاورزی برای حل مشکل

وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا به مدت یک دهه با تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ برای مدیریت ویروس کار می کند و این بیماری است که دانشمندان ما آن را به خوبی درک می کنند.

برای مرغداران، کاهش جمعیت گله‌های آسیب‌دیده، ضدعفونی کردن مرغداری‌ها، انبارها و تجهیزات، و بهبود شیوه‌های امنیت زیستی به کنترل شیوع بیماری و در عین حال ایمن نگه داشتن مردم کمک کرده است. متأسفانه، پرندگان مهاجر H5N1 را با خود می آورند، بنابراین به احتمال زیاد همیشه خطر ابتلا به این بیماری برای مرغداران ما وجود خواهد داشت.

داده ها نشان می دهد که جابجایی گاوهایی که از منطقه پانهندل تگزاس حمل می شدند در ابتدا مسئول انتشار H5N1 به ایالت های مختلف بود. بنابراین، وزارت کشاورزی ایالات متحده یک دستور فدرال؛ یک نوع الزام موقت را وضع کرد که به همه دامداران دستور می دهد تا گاوهای شیرده خود را قبل از انتقال آنها به خطوط ایالتی آزمایش کنند.

دستور فدرال منجر به آزمایش بیشتر تولیدکنندگان گاوهای خود شده است، مخصوصاً برای قبل از حرکت برای بالا بردن اطمینان، که مزیت بیشتری از ارائه اطلاعات دارد تا تولیدکنندگان و دامپزشکان بتوانند سریعاً برای محدود کردن تأثیر بیماری و کمک به ما بهتر اقدام کنند. گسترش آن را درک کنید همانطور که تولیدکنندگان آزمایشات بیشتری را انجام می دهند، انتظار داریم به شناسایی گله های لبنی اضافی آلوده به ویروس ادامه دهیم. این همان چیزی است که USDA انتظار داشت و نشانه ای از کارکرد سیستم مطابق طراحی است.

USDA راه‌های زیادی برای حمایت از تولیدکنندگان دارد، از جمله توانایی کمک به تولیدکنندگان برای پرداخت برنامه‌های امنیت زیستی پیشرفته، آزمایش H5N1 رایگان برای گاوهای شیری، ارسال رایگان برای ارسال نمونه‌های آزمایشی به آزمایشگاه، هزینه‌های دامپزشکی رایگان، تجهیزات حفاظت فردی رایگان و غیره.

علاوه بر این، برای تولیدکنندگانی که H5N1 در گله خود دارند، USDA در نظر دارد برنامه ای را از طریق برنامه کمک اضطراری برای دام، زنبورهای عسل و ماهیان پرورش یافته در مزرعه، معروف به ELAP معرفی کند که برای جبران خسارت تولیدکنندگان واجد شرایط با گله های مثبت در حال توسعه است. از دست دادن تولید شیر را تجربه کنید.

طبق قانون، ELAP مجاز است 90 درصد از ارزش زیان را به تولیدکنندگان واجد شرایط پرداخت کند. این برنامه مبلغی را برای هر گاو برای مدت زمان معینی پرداخت می کند. علاوه بر این، برای تولیدکنندگانی که می‌خواهند به مهار بیماری کمک کنند و بار عملیات خود را کاهش دهند، وزارت کشاورزی آمریکا اخیراً یک برنامه وضعیت گله شیری داوطلبانه H5N1 را اعلام کرد.

در عین حال، USDA به همکاری نزدیک با شرکای فدرال خود در CDC و FDA به نفع حفاظت از سلامت کشاورزان و تایید مجدد ایمنی عرضه مواد غذایی ادامه می دهد. آن ها نگرانی‌های مربوط به سلامت حیوانات و انسان‌ها را از طریق واکنش کل دولت جدی می‌گیرند.

دانشمندان USDA همچنین با شرکای خود برای توسعه واکسن H5N1 مخصوص گاو کار می کنند، ابزاری مهم برای از بین بردن این ویروس از گله گاوهای شیری کشور، اما این فرآیند به مراحل زیادی نیاز دارد و زمان می برد.

آیا این ویروس سلامت انسان ها را تهدید می کند؟

در حالی که خطر این بیماری برای سلامتی انسان کم است، اما می دانیم که ادامه انتقال بین گاوهای شیری می تواند نگرانی ها را در مورد اینکه ویروس ممکن است از طریق گسترش پستاندار به پستاندار حساس تر شود و خطر را برای انسان افزایش دهد، افزایش دهد. مطالعات تایید کرده اند که سیستم ایمنی مواد غذایی به خوبی کار می کند و عرضه مواد غذایی آمریکا در بین امن ترین ها در جهان باقی مانده است.

وظیفه دیگران در برابر این بیماری

مهمترین قدمی که امروز می توان برداشت، امنیت زیستی است. وزیر کشاورزی آمریکا از تولیدکنندگان خواسته است که از منابعشان برای تقویت اقدامات ایمنی زیستی خود استفاده کنند و دولت‌ها و تولیدکنندگان برنامه‌های حمایتی و برنامه‌های نظارت بر گله را که برای محدود کردن گسترش این بیماری در گاوهای شیری طراحی شده‌اند، انتخاب کنند.

کشاورزان این مسئولیت را رهبری می کنند، اما نیازی به انجام آن به تنهایی نخواهند داشت. USDA اینجاست تا هر روز از آنها حمایت کند و به انجام هر کاری که می تواند برای محافظت از سلامت حیوانات و انسان ها ادامه خواهد داد. آن ها مطمئن هستند که با ابزارهای مناسب و روحیه سخت کوش کشاورزان و کشاورزان آمریکایی، می توانند با هم این کار را انجام دهند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای