خبر فوری
شناسه خبر: 46827

حضور پژوهشگر ایرانی در مراسم روز مزرعه در آفریقای جنوبی

نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی به‌مدت ۴ روز در محل ساختمان اجلاس‌های بین‌المللی شهر کیپ تاون پایتخت آفریقای حنوبی برگزار شد.

حضور پژوهشگر ایرانی در مراسم روز مزرعه در آفریقای جنوبی

اخبار سبز کشاورزی؛ نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی به‌مدت ۴ روز در محل ساختمان اجلاس‌های بین‌المللی شهر کیپ تاون پایتخت آفریقای حنوبی با حضور اساتید، پژوهشگران، کارشناسان، کشاورزان، دانشجویان و ‌سازندگان‌ ادوات کشاورزی برگزار شد.

در روز چهارم و‌پایانی این کنگره مراسم روز مزرعه در مزارع تحقیقاتی وزارت کشاورزی آفریقای جنوبی واقع در Langgewens با حضور جمع کثیر شرکت‌کنندگان کنگره از پنج قاره جهان برگزار گردید.

آقای دکتر محمداسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی کشاورزی حفاظتی از استان گلستان که عضو‌ کمیته علمی این کنگره بود و ‌در این مراسم شرکت داشت از برداشت خود از این روز چنین می‌گوید: مزرعه تحقیقاتی Langgewens  بین Malmesbury و Moorreesburg در Swartland کشور آفریقای جنوبی واقع شده است.

حضور پژوهشگر ایرانی در مراسم روز مزرعه در آفریقای جنوبی 2

مساحت این مزرعه حدود 500 هکتار با میانگین بارندگی سالانه حدود 395 میلی‌متر است. این مزرعه که در سال 1926 تأسیس شد، با زیرساخت‌ها و کارکنان برای حمایت از محققان تأسیس شد.

مؤسسات تحقیقاتی در حال حاضر در پروژه‌های مزرعه شامل دپارتمان کشاورزی کیپ غربی، دانشگاه Stellenbosch، مؤسسه دانه‌های ریز ARC، گروه توسعه غلات Swartland و سایر مؤسسات خصوصی هستند.

مزرعه تحقیقاتی Langgewens محل اجرای دو پروژه کشاورزی حفاظتی به‌صورت طولانی‌مدت است: آزمایش‌های تناوب زراعی و آزمایش‌های انواع مختلف خاک‌ورزی.

در حال حاضر چندین پروژه تحقیقاتی توسط محققان اداره علوم گیاهی و دامی در مزرعه تحت بررسی است.

پروژه‌های اجرا شده توسط بخش علوم گیاهی مبتنی‌بر تولید پایدار از طریق کشاورزی حفاظتی، تناوب زراعی و ارزیابی ارقام است.

پروفسور یوهان اشتراوس از  اساتید پژوهشگران این مرکز و مجری پروژه‌های تحقیقاتی کشاورزی حفاظتی در حال توسعه تحقیقات سیستم‌های تولید پایدار با یک آزمایش کشاورزی حفاظتی با نهاده‌های ورودی پایین است.

حضور پژوهشگر ایرانی در مراسم روز مزرعه در آفریقای جنوبی 3

این مطالعات بر بهبود سلامت خاک با هدف افزایش تولید غلات در Swartland متمرکز خواهد بود. نتایج آزمایش تناوب زراعی طولانی مدت فعلی (بیش از 20 سال) نشان داد که عملیات خاک‌ورزی مرسوم‌ نمی‌تواند پایداری تولید غلات را تضمین کند.

آزمایش فعلی حداقل ده سال دیگر برای مطالعه تغییرات آب و هوا تمدید خواهد شد و در عین حال فرصت‌هایی را برای پروژه‌های آموزشی و تحقیقاتی ایجاد می‌کند.

دکتر Johan Labuschagne در حال مطالعه اثر طولانی‌مدت دستکاری مکانیکی خاک و تناوب زراعی با حداکثر ماندن بقایای گیاهی بر کیفیت خاک و عملکرد دانه است.

تناوب شامل سیستم های تک کشت گندم، ذرت/گیاه علوفه‌ای مدیکس و گندم/لوپین/گندم/کلزا است. آزمایش‌ها در سال 2007 آغاز شد و سه نفر دانشجویان کارشناسی ارشد و‌دکتری رساله خود‌ را بر روی این موضوع گذاشته‌اند و شامل ارزیابی اثر ترکیبات خاک‌ورزی بر فعالیت و تنوع میکروبی و نماتد است.

کرت‌های مزارع تحت تیمار کشاورزی حفاظتی ابعاد ۱۰۰ در ۲۰۰ متر داشتند که جمع تیمارها و‌ تکرارها ۴۸ کرت می‌گردید.

در یکی از کرت‌های بلندمدت حفاظتی تحت کشت گندم که به مدت ۲۲ سال است خاک مزرعه دست‌نخورده است و سیستم کامل تناوبی و‌حفظ بقایا و عملیات کاشت بی‌خاک‌ورزی در آن رعایت شده است وفور کرم‌های خاکی که شاخص زیستی خاک هستند به چشم ‌می‌خورد با اینکه مزرعه کلا دیم است با بارندگی سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است.

حضور پژوهشگر ایرانی در مراسم روز مزرعه در آفریقای جنوبی 4

آقای دکتر اسدی ضمن تشریح اهمیت کرم‌های خاکی در این مزارع به شرکت‌کنندگان در روز مزرعه گفت: وفور کرم خاکی که ما آنان ‌را مهندسین اکوسیستم می‌نامیم و سایر موجودات خاکزی نشان از کارکردن عملیات کشاورزی حفاظتی در مزرعه و ‌ایجاد خاک سالم را می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای