خبر فوری
شناسه خبر: 47800

روستاییان زیر گوش تهران و کرج بدون انشعاب گاز

یکی از مشخصه‌های عدالت اجتماعی کمک به طبقات محروم جامعه است؛ همان قشری که امام آنان را ولی نعمتان و مهم‌ترین عنصر در پیروزی‌های این ملت می‌دانست.

روستاییان زیر گوش تهران و کرج بدون انشعاب گاز

اخبار سبز کشاورزی؛ کسانی که از بذل جان، مال و فرزندان خود دریغ نکرده و باعث ایستادگی در برابر متجاوزان شدند. برهمگان روشن است که وظیفه و حق همواره توأمان است، یعنی در ازای هر وظیفه‌ای حقی و در برابر هر حقی وظیفه‌ای وجود دارد.

صفی الدین غلامی

حمایت همه جانبه و دفاع از کیان و مقاومت در برابر سختی‌ها، ناملایمات، رعایت مقررات و... حقوقی است که نظام اداری و ساختار سیاسی برگردن مردم دارد.

در برابر این حقوق، آحاد ملت وظیفه دارند که به تک‌تک تکالیف خود عمل کنند که تاکنون این‌گونه بوده است، از سوی دیگر این معادله حقوقی است که مردم برگردن این نظام دارند:

تأمین آسایش و رفاه نسبی، فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی استعدادها با ایجاد فرصت‌های شغلی برابر، ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی و بیمه‌ای با رعایت عدالت اجتماعی، ممانعت از تضییع حقوق فردی و اجتماعی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی، جلوگیری از مصادیق تبعیض و قس علی‌هذا !

حقوق و وظایف یک معادله دو سویه

جامعه‌ای متمدن و پیشرفته و توسعه یافته خواهد بود که حقوق و وظایف که یک موازنه و معادله دو سویه است، از سوی مردم و مسئولین رعایت شود و هرکدام از طرفین این معادله در انجام تکالیف و رعایت حقوق کوتاهی و قصور داشته باشند، قطعاً موجب بروز اختلال و عدم حصول نتایج مطلوب و نارضایتی خواهد شد.

هدف از بیان این مطالب، بررسی تک تک وظایف و حقوق متقابل دولت و ملت نیست؛ آنچه در این گفتار مدنظر است حقوق جغرافیای محدود از این دیار به نام جاده چالوس و وظیفه دولت در موضوع خاصی در قبال این مردم است که به بررسی آن می‌پردازیم؛ چنانچه رهبر انقلاب در این باره می فرمایند: «ما در رسیدگی به روستاها کوتاهی کردیم. اگر روستا تولیدکننده باقی بماند، مشکلات کم خواهدشد».

وظیفه‌شناسی دولت در برابر مردم در هاله‌ای از ابهام

یکی از مطالبات مردم منطقه برخورداری از نعمت گاز بوده که پس از پیگیری‌های فراوان طی سالیان متمادی، سرانجام پس‌از ۴۰ سال، محقق شد که جای بسی سپاسگزاری دارد از همه مسئولینی که به وظیفه خود در قبال حق مسلم مردم عمل کردند !

اما در این راستا نواقص و کاستی‌هایی وجود دارد که وظیفه‌شناسی دولت در برابر مردم را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

برخی دستگاه‌ها مانع برخورداری مردم از نعمت گاز می‌شوند

شرکت گاز به‌عنوان دستگاه متولی خدمات‌رسان به مردم در شبکه‌گذاری، انتقال گاز و واگذاری انشعاب به متقاضیان با جدیت انجام وظیفه کرده است و آمادگی واگذاری انشعاب به کلیه متقاضیان باقی مانده اعم از داخل محدوده و خارج از محدوده روستاها را نیز دارد؛  اما برخی از دستگاه‌ها ازجمله جهاد کشاورزی با نام حفظ کاربری اراضی، مانع برخورداری مردم از این نعمت می شوند.

این در حالی است که این دسته از مردم قبل از حاکمیت قوانین و تهیه نقشه طرح هادی روستاها و حتی برخی از آنان بعد از حاکمیت قوانین در شرایط اضطرار و از روی ناچاری به ساخت مسکن در ملک آبا و اجدادی خود مبادرت کرده و در آن سکونت دارند و از خدمات دائم آب، برق و ... نیز برخوردار هستند و با داشتن فاصله کمی از شبکه گاز از این نعمت، محروم !

 دولت به وظیفه خود در برابر این مردم عمل کند

برخی از اینان، از حامیان سرسخت نظام در شرایط بحرانی بوده و عنوان رزمنده و ایثارگر و حتی خانواده شهید را با خود دارند و در نهایت وفاداری به وظیفه خود در قبال حق این نظام به درستی عمل کردند؛ حال سوال اینجاست:

 دولت نباید به وظیفه خود در برابر این مردم عمل کند؟

 چگونه است که یک پیرزن محروم روستایی، فقط به جرم اینکه خانه پدری‌اش در خارج از محدوده قرار گرفته هنوز باید برای گرم کردن خانه‌اش دغدغه تهیه نفت و سیلندر گاز را داشته باشد؛ درحالی‌که همسایه‌اش در چند متری او از نعمت گاز برخوردار است؟ یا به خاطر فلان نهاد یا سازمان، شبکه گاز را به طول چندین کیلومتر از کنار خانه همان پیرزن ادامه می‌دهند، اما او همچنان در محرومیت باشد؟ (کاخ ناصری شهرستانک)

یا خانه مجاور خط انتقال گاز که شهیدی در آن متولد شده و خانواده‌اش در برابر همه مصائب به خاطر انقلاب و نظام صبر پیشه کردند و دم بر نیاوردند؛ امروز باید از این امکانات بی‌بهره باشند؟ فقط به جرم اینکه در طراحی نقشه طرح هادی داخل محدوده قرار داده نشدند. (خانواده شهید منوچهر شایسته نژاد آسیابدرگاه)

یا حتی تمامی سکنه یک روستا آن فقط به خاطر نداشتن نقشه طرح هادی کلُّهُم از این نعمت محروم شدند. (روستاهای کلارود و کافه دره) مواردی از این دست بی‌شمارند که بیان جزئیات آن در حوصله این گفتار نیست و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

در خاتمه از همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به‌ویژه ریاست محترم دادگستری استان البرز و دادستان محترم و استاندار عزیز، انتظار می‌رود در راستای مطالبات و حقوق مردم، محرومیت‌های ایجاد شده را برطرف نموده و امید و سرزندگی را در آنان ایجاد فرمایید.

صفی‌الدین غلامی، دبیر شورای اسلامی بخش آسار، بازنشسته آموزش پرورش

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای