خبر فوری
شناسه خبر: 17782

90درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

تاکنون دو میلیون و 400هزار تن از گندم‌کاران کشور به صورت تضمینی خریداری شده و قرار است 10درصد باقی مانده مطالبات نیز تا آخر هفته پرداخت شود

90درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به پرداخت 90درصد مطالبات گندم‌کاران کشور گفت: تاکنون دو میلیون و 400هزار تن از گندم‌کاران کشور به صورت تضمینی خریداری شده و قرار است 10درصد باقی مانده مطالبات نیز تا آخر هفته پرداخت شود تا مجالی برای جولان دلالان در بازار گندم مهیا نشود.

علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر در 27استان کشور گندم در حال برداشت است و عملکرد تولید در واحد سطح نیز نسبت به سال گذشته بیش‌تر شده؛ به عنوان مثال عملکرد تولید در واحد سطح در استان سیستان و بلوچستان سه تا چهار برابر شده و این عملکرد در استان‌های مختلف بنا بر شرایط اقلیمی از 10 تا 30درصد افزایش داشته است.

ایمانی با اشاره به پیش‌بینی برداشت 9/5 تا 10میلیون تن گندم از مزراع کشور بیان کرد: افزایش خرید در گروی پرداخت سریع مطالبات گندم‌کاران است.

وی در پاسخ به این‌که خرید تضمینی در این برهه نسبت به سال قبل چه تفاوتی دارد، گفت: حدود 600 تا 700هزار تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته گندم بیش‌تری از کشاورزان خریداری شده که این امر به سبب افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و درک صحیح کشاورزان از وضعیت کشور و جهان است.

ایمانی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال گندم‌کاران پنج تا شش میلیون تن گندم تحویل مراکز خرید دهند که این سبب می‌شود از حجم واردات به کشور کاسته شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در پاسخ به این‌که نیاز سالانه کشور به گندم چه میزان است، اظهار داشت: اگر استانداردهای مصرف را رعایت کنیم و ضایعات را کاهش دهیم، نیاز کشور به گندم حدود 9/5میلیون تن است.

مهدی احمدی لفورکی_ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای