آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44025

کشاورزی دانش‌بنیان تنها راه حل امنیت غذایی کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دانش‌بنیان سازی کشاورزی تنها راه بقای کشاورزی ایران برای تامین امنیت غذایی کشور است.

کشاورزی دانش‌بنیان تنها راه حل امنیت غذایی کشور

اخبار سبز کشاورزی؛ محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در نشست با رئیس، معاونین و رؤسای موسسات تحقیقاتی سازمان تات گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی سفره و معیشت مردم است و باید غذای سالم و کافی را در اختیار جامعه قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ۱۲ قلم محصول اساسی کشاورزی افزود: ما باید این محصولات را با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک، محدودیت منابع آب و خاک و عقب ماندگی در سرمایه‌گذاری کشاورزی تولید کنیم.

نیکبخت با تاکید بر پیشرفت کشاورزی به رغم محدودیت‌های موجود، ادامه داد: ما راهی به جزء کشاورزی دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری نداریم و در راه رسیدن به آن ناگزیر از عملیاتی ساختن و کاربردی کردن تحقیق و پژوهش و کشاندن دانش به عرصه‌ مزارع هستیم.

 او ادامه داد: ۲.۵ درصد مقالات کشاورزی جهان مربوط به تات است و این افتخار بزرگی برای ایران است، این افتخار می‌بایست در پای ساقه گندم، تولید بذر و نهاده، فناوری واحد تولیدی و همه زیربخش‌های کشاورزی تزریق شود و میوه آن که بهره‌وری و فراوانی تولید با منابع محدود است، شاکله امنیت غذایی پایدار را بسازد.

نیکبخت دانش‌بنیان کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری را خواست رهبری و مطالبه رئیس دولت دانست و گفت: علم را از چار‌دیواری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بیرون آورید و ردپای تات را در جای جای زیربخش‌های کشاورزی باقی گذارید.

وزیر جهاد کشاورزی بر استفاده از ظرفیت دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان انرژی اتمی، هنرستان‌های آموزش و پرورش و کشاورزان پیشرو تاکید کرد و همبستگی مبارک اجرا و تحقیق را گره‌گشای مشکلات کشاورزی کشور خواند.

در این نشست، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی و نخبگان فعال در این بخش و اقتصادی شدن آنان از راه  فروش دانش و فناوری، دیگر توصیه نیکبخت به مسئولان سازمان تات بود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای