آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44538

بدعهدی وزارت جهاد کشاورزی در آستانه انتخابات

جهاد کشاورزی در آستانه انتخابات

در ایام انتخابات، دولت و مجلس عموما با اتخاذ تصمیماتی در راستای افزایش رضایت‌مندی مردم زمینه را برای مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی فراهم می‌کنند، اما در آستانه دور دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی مصادف با ۱۱ اسفندماه، وزارت جهاد کشاورزی سهم خود را از نارضایتی مردم به‌صورت ویژه‌ای کامل کرده است.

جهاد کشاورزی در آستانه انتخابات

اخبار سبز کشاورزی؛ در حالی‌که تخصیص بسته‌های معیشتی یا سایر مشوق‌های اقتصادی به مردم در آستانه انتخابات در روزهای اخیر رشد داشته، اما عدم پرداخت مطالبات به حق کشاورزان آنها را نسبت به حضور در انتخابات دلسرد می‌کند.

از مصادیق این امر تاخیر چند ماهه در وصول مطالبات دامداران، تاخیر در تخصیص کود و نهاده‌ها، عدم پرداخت مطالبات گوجه‌کاران و پنبه‌کاران، تعیین نرخ خرید تضمینی پایین‌تر از نرخ مصوب شورای قیمت‌گذاری، تعیین تعرفه‌های غیرکارشناسی صادرات و واردات و... بوده است.

عدم‌تخصیص به موقع کود

عدم تخصیص سهمیه کود خریداری شده توسط کشاورزان از سوی پتروشیمی و شرکت خدمات حمایتی نیز مورد دیگری است که به‌دلیل عدم پیگیری به موقع وزارت جهاد کشاورزی به چالشی پیش‌روی کشاورزان تبدیل شده است.

استفاده از کود در اسفندماه به اوج خود می‌رسد و کشاورزان متقاضی کود سرک هستند و روزانه این مطالبه را پیگیری می‌کنند، اما پاسخی که می‌گیرند عدم تخصیص سهمیه کود از سوی پتروشیمی‌ها است و دلیل اصلی آن نیز بالا رفتن قیمت دلار و صرفه بیشتر صادرات است.

تاخیر در پرداخت مطالبات دامداران

پرداخت نشدن به موقع مبلغ شیر خریداری شده از دامداران منطقه از سوی کارخانه‌ها تولید محصولات لبنی استان آذربایجان شرقی موجب نارضایتی آنان شده است.

شیر تولیدی دامداران منطقه توسط  مرکز جمع‌آوری شیر این شرکت تعاونی به کارخانه‌ها تحویل داده می‌شود، اما پرداخت مبلغ شیرهای تحویل شده از سوی این کارخانه‌ها 45 تا 50 روز طول می‌کشد.

بیشتر این دامداران هزینه‌های جاری امرار معاش خویش را از طریق فروش شیر تامین می‌کنند که تاخیر در پرداخت بها شیر خریداری شده، ضمن ایجاد اختلال در فعالیت‌های آنان موجب دلسردی آنان می‌شود.

گفته می‌شود قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر سه هزار و 900 ریال است، اما کارخانه‌های استان هر کیلوگرم شیر دامداران را به نرخ یک هزار و 900 تا دو هزار ریال خریداری می‌کنند.

گندم دو هزار تومان کمتر از وعده مسئولان

کاهش دو هزار تومانی نرخ اعلام شده خرید تضمینی گندم از سوی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به نرخ تعیین شده از سوی شورای قیمت‌گذاری نیز یکی از تصمیمات وزیر جهاد کشاورزی بود که باز هم نارضایتی بسیاری را در میان کشاورزان گندم‌کار به‌دنبال داشت.

با توجه به اینکه در قانون به‌طور شفاف آمده پس از تعیین نرخ خرید تضمینی کالاهای اساسی ازجمله گندم باید این قیمت در مدت یک هفته و پیش از شروع سال زراعی جدید ابلاغ می‌شد که بر این اساس، نرخ خرید تضمینی گندم در جلسه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ از سوی اعضای این شورا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین، اما ابلاغ نشد.

در نهایت پس از گذشت چهار ماه از آغاز سال زراعی علی‌رغم انتشار اخبار پیشین مبنی‌بر تعیین نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم وزیر جهاد کشاورزی مبلغ خرید را دو هزار تومان پایین‌تر اعلام کرد.

تاخیر 8 ماهه پرداخت مطالبات گوجه‌کاران

یکی از مهم‌ترین مصادیق نارضایتی شدید در میان کشاورزان عدم‌پرداخت مطالبات گوجه‌کاران پس از 8 ماه از فروش است.

بر اساس پیگیری خبرنگار ما عدم همکاری بانک کشاورزی برای ارائه تسهیلات سبب شده گوجه‌کاران نتوانند مطالبات خود را دریافت کنند.

آنها  که در فصل تابستان محصول تولیدی خود را با نرخ سه هزار و 800 تومان بفروش رسانند، اکنون با در نظر گرفتن بهره بانکی و تورم بسیار متضرر شده‌اند.

براساس وعده مسئولان در مردادماه قرار بود دغدغه گوجه‌کاران با خرید توافقی این محصول کاهش یابد، اما در عمل پس از گذشت 8 ماه از خرید توافقی بیش از ۳۰ درصد گوجه کاران موفق نشدند پول محصول خود را دریافت کنند و هم اکنون در آستانه انتخابات از این مشکلات ناراضی هستند.

مطالبات پنبه‌کاران فراموش شد

واردات بدون برنامه پنبه، قیمت پنبه را کاهش داده  و مطالبات پنبه‌کاران اردبیل پس از گذشت ماه‌ها پرداخت نشده است، این معضل نیز شمالغرب ایران را درگیر کرده و ضروری بود وزیر جهاد کشاورزی با ورود به موضوع مشکلات پنبه کاران را در این منطقه مرتفع می‌کرد که تاکنون در این زمینه نیز راهکاری اندیشیده نشده است.

پاسکاری مسئولان برای رسیدگی به مشکلات پنبه کاران اردبیل  نیز یکی از دلایل مشکلاتی است که سبب شده کشاورزان از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی احساس نارضایتی کنند.

این در حالی است که در آستانه انتخابات بایست برای پرداخت مطالبات فکری اندیشیده می‌شد؛ اما صدایی از وزارت جهاد کشاورزی شنیده نمی‌شود و هر چند امید آن می‌رود کشاورزان بدون در نظر گرفتن سوءمدیریت‌ها در بخش کشاورزی و برای اقتدار ایران به پای صندوق‌های رأی بیایند، اما قطعا اتخاذ تدابیری برای رفع مشکلات آنها می‌توانست در احساس رضایت‌مندی کشاورزان و افزایش میل مشارکت حداکثری نقش مهمی ایفا کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • روستائی پاسخ به نظر

    سلام متشکریم ازدفاعیات شماازتولیدکنندگان لطفادرموردقیمت خریدشیربررسی بفرمائید

چندرسانه‌ای