آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45077

فراز و نشیب‌های کشاورزی طبقاتی

اصطلاح کشاورزی عمودی (VF) یا کشاورزی طبقاتی را می‌توان برای تعریف انواع مفاهیم مربوط به آن استفاده کرد. ممکن است برخی افراد تصاویری از سازه‌های بلند را که گیاهانی از آن رشد کرده و خارج شده‌اند تصور ‌کنند. در حالیکه عده‌ای ممکن است ظروف قابل حمل و نقلی را تصور کنند که در آن گیاهانی رشد کرده‌اند.

فراز و نشیب‌های کشاورزی طبقاتی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در اصل، VF به سازه‌هایی به سمت بالا یا به سمت پایین و زیر زمینی به منظور به حداکثر رساندن سطح زیر کشت برای تولیدات گیاهی اشاره دارد.

کشاورزی عمودی در مکان‌هایی که فضا محدود است یا ارزش زمین زیاد است، مانند شهرها، یا جایی که گلخانه‌های معمولی قابل استفاده نیستند، شاید به دلیل فضا یا آب و هوا‌، راه حل عملی ‌باشد. همچنین ممکن است در صورت ایجاد چیدمان مناسب لایه‌ها، بدون ایجاد کیفیت در محصول، امکان ایجاد یک مجموعه عمودی در حال رشد در گلخانه معمولی فراهم شود، اگرچه ارتفاع سازه نتیجه عملکرد را محدود کند.

همانطور که کشاورزی عمودی خود را به عنوان یک جایگزین مناسب برای روش‌های سنتی معرفی می‌کند، پایداری آن امر مهمی است. سازه عمودی نه تنها موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شود بلکه می‌تواند از فضاهای غیرمتعارف مانند تونل‌های زیرزمینی برای رشد نیز استفاده کند. علاوه بر این، VF نشان داده است که میزان خاک و آب مورد نیاز را کاهش می‌دهد.

افراد بسیاری با استفاده از روش هیدروپونیک، آن را به گزینه‌ای برای مناطق خشک که گلخانه‌های معمولی در آن قابل استفاده نیستند، تبدیل می‌کنند.

نکته مهم در مزارع عمودی اطمینان از رسیدن نور کافی به تمام لایه‌های محصول است. حتی در صورت استفاده از نور روز،

در سایه قرار گرفتن لایه‌های پایین به ویژه در مناطق داخلی، باعث می‌شود میزان رسیدن نور به محصول کاهش یابد. بیشتر VF‌ها به چراغ‌های تکمیلی احتیاج دارند. وجود نور مناسب در بالای هر لایه محصول ضروری است.

Growing Underground (رشد زیرزمینی)‌، مجموعه‌ای مستقر در لندن است، که از یک سیستم هیدروپونیک برای رشد میکروگرین‌ها (گیاهان کوچک) در چهار سطح و در 500 متر مربع از تونل‌های 33 متری زیر زمین استفاده می‌کند.

بدون داشتن نور طبیعی‌، LED‌های با راندمان بالا برای دادن طیف نور مورد نیاز به محصول ضروری هستند‌، اما این‌ها هنوز هم مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کنند و گرمای قابل توجهی را تولید می‌کنند.

کریس نلسون از Growing Underground می‌گوید: "هدف این است که کربن خنثی شود، اما همچنان کاری پرانرژی است. با داشتن لایه‌های بسته‌بندی شده، شکل‌گیری یک ریزاقلیم آسان است. بنابراین، کنترل خوب و مؤثر آب و هوا برای اطمینان از حرکت هوای کافی و حفظ محیط رشد بهینه ضروری می‌باشد.

مزارع کاملا محصور (یعنی بدون ویندوز) فقط برای کنترل کامل بر محیط می‌باشند. چون تعداد عوامل خارجی کاهش می‌یابد، گران است؛ زیرا دسترسی به نور آزاد روز وجود ندارد. این امر می‌تواند گزینه‌ای جالب برای هرکسی باشد که به یک فضای زیرزمینی دسترسی دارد، اما کریس نلسون هشدار می‌دهد: "یک مورد شفاف تجاری نیز مهم است."

آب و هوای معتدل انگلستان، همانند گلخانه‌های معمولی است که به خوبی کار می‌کنند. نیازهای گرمایشی را می‌توان به راحتی برطرف کرد و معمولا میزان نور هم قابل قبول است. به همین ترتیب، مزارع عمودی به طور معمول با هدف تهیه بازارهای نیچ (بازارهای کوچکی که تمرکز کالا و تجارت در آنجا بالا است) انجام شده‌اند؛ یعنی حجم کم و ارزش زیاد.

کشاورزی عمودی، ممکن است "سبزترین" راه حل در مقایسه با محصولاتی باشد که در آب و هوای گرم و آفتابی زیر شیشه کشت می‌شود. اما این امکان را فراهم می‌کند که تولید محصول در نزدیکی بازار صورت می‌گیرد. به این ترتیب، فواصل غذایی به شدت کاهش می‌یابند.

یک مجموعه مستقل، خود را به تولید مداوم و سالانه با زمان گردش سریع تبدیل می‌کند. یک سیستم بسته، یعنی با بازیافت آب و مواد مغذی و بازیابی گرما از هوای تهویه، می‌تواند به بهبود کارآیی کمک کند.

 اما کنترل بیماری هم بسیار مهم است و مدیریت دقیق آب و هوا نیز ضروری است. بسته به موقعیت مکانی، مزارع عمودی غالباً به میزان قابل توجهی گرمایش یا سرمایش و به نوعی کنترل رطوبت هم نیاز دارند. جریان هوا نیز برای حفظ آب و هوای فعال مهم است.

همه اینها از انرژی استفاده می‌کنند و به میزان قابل توجهی در هزینه‌های عملیاتی نقش دارند. اما تولید مواد غذایی پایدار و تولید غذای محلی به خودی خود فوایدی دارد و میزانی از امنیت غذایی را برقرار می‌کند. در مقابل، عوامل بسیاری وجود دارد که روی روش‌های تولید معمولی تأثیر منفی دارد.

اگرچه VF ممکن است هنوز تأثیرات زیست محیطی صنعت را کاهش نداده باشد، حداقل در انگلستان، اما راه حل تولید مواد غذایی را در مناطقی که روش‌های معمولی به تنهایی جوابگوی نیازها نیست، ارائه می‌دهد.

این یکی از محرک‌های اصلی VF است که می‌تواند به مبارزه با نیاز به تولید مواد غذایی بیشتر برای یک جمعیت رو به رشد در جهان کمک کند.

منبع: GrowSave-www.hortidaily.com

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای