آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45119

علت ریزش گل‌های انار در فصل بهار چیست؟

دلایل ریختن گل‌های درخت انار متعدد است، در این گفتار به اختصار به مهم‌ترین دلایل ریزش گل‌های انار اشاره می‌کنم:

علت ریزش گل‌های انار در فصل بهار چیست؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ دلایل ریختن گل‌های درخت انار متعدد است، در این گفتار به اختصار به مهم‌ترین دلایل ریزش گل‌های انار اشاره می‌کنم:

گرده افشانی

برای اینکه به علل ریزش شکوفه‌های درخت انار پی ببرید لازم است ابتدا درباره روش تولید مثل آن بیشتر بدانید. درخت انار خودبارور (self fruitful) است، به این معنی که گل‌های روی درخت هم نر هستند هم ماده.

مرغ مگس‌خوار و حشرات گرده‌افشان به گسترش گرده‌ها از گلی به گل دیگر کمک می‌کنند. حتی خودتان نیز می‌توانید به این فرایند گرده افشانی کمک کنید.

برای این کار با استفاده از برس یا فرچه کوچکی گرده‌های یک گل را به گل دیگر منتقل کنید.

نکته قابل توجه در گرده‌افشانی درخت انار

گل‌های نر انار هنگامی که گل ماده را بارور کردند، به صورت طبیعی می‌ریزند؛ در حالی که گل‌های بارور ماده روی درخت می‌مانند تا تبدیل به میوه شوند. پس گرده‌افشانی یکی از علل ریزش گل انار است. این ریزش هیچ گونه اشکالی ندارد و جای نگرانی نیست.

آفات

گل‌دهی درخت انار از اوایل بهار شروع می‌شود و هر 10 تا 15 روزی سه، چهار بار ادامه پیدا می‌کند. اگر گلهای انار در اوایل بهار بریزند، می‌توانید علت را در حمله آفات زیر رصد کنید: 

معمولا آفت‌های مگس سفید، حشره پولک‌دار، شپشک آرد آلود، شته‌ها یا قارچ‌ها به درخت انار هجوم می‌برند و باعث ریزش گل‌های آن می‌شوند.

برای اطمینان از نبود آفت، درخت را بررسی کنید و به‌دنبال علائم آفت‌زدگی بگردید؛ در صورتی‌که متوجه هجوم آفت شدید باید نوع آن را شناسایی کرده و به مقابله با آفت اقدام نمایید.

آبیاری

رطوبت خیلی زیاد یا خیلی کم در زمان گل‌دهی یکی دیگر  از عوامل ریزش گل‌های انار است.

عوامل جوی

عوامل جوی مانند وزش باد شدید، باران، تگرگ در بهار هنگام گل‌دهی.

گل‌دهی بیش از حد

در اکثر درختان بارده به‌خصوص سیب، ریزش بخشی از گل‌ها برای تعدیل میوه‌ها در درختان اتفاق می‌افتد تا درخت قدرت تامین مواد غذایی برای میوه‌های باقی مانده را داشته باشد؛ این ریزش‌ها در حد لازم طبیعی است و اشکالی ندارد.

ضعف تغذیه وکمبود مواد غذایی در درخت انار مثل دیگر درختان در ریزش گل‌ها تاثیرگذار است.

مهدی سعیدی‌نژاد، کارشناس و مشاور کشاورزی سالم

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای