آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45572

بررسی میکروب‌های خاک

آشنایی با گل‌های خانگی که منجر به مرگ می شوند

افراد بسیاری مرگ مرموز گل‌های خانگی را تجربه کرده‌اند؛ چرا که علی‌رغم آب و نور کافی، به نظر می‌رسد که بعضی از عوامل غیرقابل رویت در زیر خاک موجب مرگ گیاهان می‌شود. همان طور که اجتماعاتی از میکروب‌ها در دستگاه گوارش انسان زندگی کرده و موجبات سلامت او را مهیا می‌کنند، گروه‌هایی از باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز در خاک، بر سلامت ریشه‌های گیاه تاثیر مستقیم دارند.

آشنایی با گل‌های خانگی که منجر به مرگ می شوند

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در این شرایط تغییرات آب و هوایی جهان، ما از راه مهیا کردن سلامت جمعیت میکروبی خاک، می‌توانیم به محصولات بیشتر و در نتیجه به منابع پایدار غذایی قابل‌توجهی دست یابیم.

به همین منظور، گروهی از محققان با تکنیکی خاص به تجزیه و تحلیل DNA در گونه‌های میکروبی موجود در خاک پرداخته‌اند که دیدگاه‌های جدیدی را در مورد انواعی از باکتری‌ها برای حفظ گیاهان در مقابل قارچ‌های بیماری‌زا ارائه می‌دهد.

از آنجایی‌که خاک ذخیره‌گاه مهمی از میکروب‌ها است، رابطه مستقیمی با امنیت غذایی، دوام و بقای آب و مواد غذایی و میزان کربن جهان دارد. حال با تحلیل نمونه‌های بسیاری از خاک اطراف ریشه گیاهان، به ویژگی‌های جدیدی از عملکرد باکتری دست یافته‌ایم.

جمعیت میکروبی خاک از نظر محل زندگی به «ماده سیاه خاک» وابسته‌اند و به همین علت نمی‌توان بسیاری از آن‌ها را به سادگی در آزمایشگاه کشت نمود؛ بنابراین، برداشت نمونه‌هایی از خاک و بردن آن‌ها به آزمایشگاه، روش درستی برای شناخت گونه‌ها نیست.

این گروه محقق علاقه‌مند بودند که بدانند چه تعداد از باکتری‌های اطراف ریشه گیاهان اقدام به تولید مواد آنتی‌بیوتیک و ضد قارچی به نام «فنازین» می‌کنند.

این دسته از باکتری‌ها در منطقه «ریزوسفر» Rhizosphere، جایی که مواد غذایی فراوانی در اطراف ریشه‌ها وجود دارد و ماده «فنازین» به مثابه یک دیواره دفاعی در اطراف ریشه‌ها در مقابل عوامل بیماری‌زا عمل می‌کند، حضور دارند.

گیاهان از ماده «فنازین» استفاده کرده و ریشه‌های خود را در برابر قارچ‌های مضر حفاظت می‌کنند. در بررسی‌ها معلوم شد که در این خاک‌ها «پزدو موناس فلوروسنت» وجود داشته و عامل سلامت رشد گیاهان بوده‌ است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای