آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45678

پرورش هندوانه در گلدان

هندوانه، میوه‌ای دلچسب است که طرفداران فراوانی دارد. اکثرا فکر می‌کنند که نمی‌توان هندوانه را در منزل پرورش داد، ولی این فکر کاملا اشتباه است. هندوانه را می‌توان در گلدان به راحتی پرورش داد و پس از خوردن آن، حسابی از آن لذت برد.

پرورش هندوانه در گلدان

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ سمیه لطفی میشامندانی| برای پرورش گیاه هندوانه، نیاز به نور، آب، بذر مناسب، کود عالی و گلدان با سایز مناسب داریم.

نور: هندوانه را در جایی قرار دهید که از نور کافی خورشید برخوردار باشد. هندوانه گیاهی است که از سرما دوری می‌کند و نور خورشید فراوان نیاز دارد.

آب: میزان آبی که برای پرورش هندوانه استفاده می‌شود بسیار زیاد است به طوری که نیاز است شما هر روز این گیاه را آبیاری کنید زیرا آب کافی باعث شیرینی این گیاه می‌شود.

بذر: بهترین بذر برای کاشت گیاه هندوانه بذر واریته است. سعی کنید از دانه‌های هندوانه که استفاده کرده‌اید برای کاشت هندوانه استفاده نکنید زیرا معمولا این هسته‌ها از نوع پیوندی هستند و نتیجه خوبی نخواهد داد.

کود: بهترین کود برای هندوانه کود مایع است و برگ فراوان که بتواند رطوبت خاک را حفظ کند.

گلدان: سعی کنید برای پرورش هندوانه از گلدان 5 گلدان استفاده کنید تا فضای کافی برای پرورش هندوانه را داشته باشید.

پرورش-هندوانه-در-گلدان.jpg1

مراحل کاشت هندوانه:

برای شروع کاشت هندوانه، بذر واریته را که انتخاب کرده‌ایم را 12 تا 24 ساعت قبل از کاشت در آب می‌خیسانیم. سپس سینی نشاء یا گلدان کوچکی را انتخاب کنیم که در آن ماسه و خاکبرگ ریخته‌ایم و بذرها را در عمقی که سه برابر طول دانه است می‌کاریم. بعد از کاشت بذر، لایه نازکی از خاک را روی آن بریزید و با ملایمت فشار دهید به طوری که دانه‌ها در خاک فرو روند. سپس گیاه را به ارامی با آب کافی آبیاری کنید و سپس روی گلدان را با پلاستیکی بپوشانید و شرایط گلخانه برای جوانه زنی بذر فراهم شود.

گلدان را در دمای 26 تا 28 درجه سانتیگراد قرار دهید. و زمانی که جوانه‌ها ظاهر شدند، جوانه‌هایی که ضعیف‌تر هستند را از خاک خارج کنید و جوانه‌های قوی تر را به گلدان 5 گالنی انتقال دهید تا فضای کافی برای رشد را داشته باشد. (قبل از انتقال جوانه‌ها، خاک گلدان را به خوبی زهکشی کنید و کف گلدان را سنگ ریزه بریزید تا آب داخل گلدان به خوبی خارج شود)

سعی کنید گلدان را با خاک مناسب پر کنید که از نظر مواد آلی غنی باشد. مکانی که برای گلدان انتخاب می‌کنید باید از نور خورشید به طور کامل بهره ببرد زیرا گیاه هندوانه به سرما بسیار حساس است و نور کافی بهترین گزینه برای رشد گیاه است. به همین خاطر، گیاه را بهتر است اواسط فروردین تا اوایل اردیبهشت کاشت.

هفته ای یکبار از کود مایع و یا ماهی یکبار از کود پودری برای تغذیه بوته هندوانه استفاده کنید و توجه داشته باشید که بوته هندوانه به صورت تاک رشد می‌کند پس بهتر است برای این گیاه داربست کوچک بزنید تا بتواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد.

مدت زمانی که برای رسیدن هندوانه باید در نظر بگیرید 4 ماه است و اگر قبل از اینکه هندوانه این زمان را طی کند آن را برداشت کنید، میوه‌ای شیرین نخواهید داشت. یکی از راه‌هایی که می‌توان متوجه شد هندوانه آماده برداشت است، ساقه نزدیک به هندوانه خشک می‌شود. و راه دیگر که اکثرا بلد هستند، زدن روی هندوانه است که با صدای داخل آن متوجه رسیدن هندوانه می‌شوند.

هندوانه شما که آماده برداشت شد را با قیچی باغبانی از ساقه نزدیک به آن بپیچینید و توجه داشته باشید از زمان چیدن تا زمان مصرف 10 روز وقت دارید به امید روزی که زندگی همه ایرانی‌ها مثل هندوانه شیرین شیرین باشد.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای