آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45697

اشتغالزایی و کارآفرینی با کشت اسطوخودوس در آزادشهر+ فیلم

زیبایی و جذابیت مزرعه دو هکتاری اسطوخودوس یا Lavender در اراضی شیبدار و دیم آزادشهر آن را به مزرعه گردشگری بی‌بدیل تبدیل کرده است.

اشتغالزایی و کارآفرینی با کشت اسطوخودوس در آزادشهر+ فیلم

اخبار سبز کشاورزی؛ حدود سه سال است که مزرعه گردشگری کشاورزی سبزینه در روستای فاضل آباد آزادشهر فعال است و اردیبهشت هر سال گردشگران از سراسر استان و کشور از شکوفایی گل‌های مزرعه دیم اسطوخودوس دیدن می‌کنند.

اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای اهالی روستا

این مزرعه گردشگری زمینه اشتغال برای ۱۰ نفر از اهالی روستا را به صورت مستقیم و ۲۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است.

این مزرعه امکاناتی از قبیل اقامتگاه، درختان مثمر و غیرمثمر، گلخانه، کاشت و برداشت گیاهان دارویی و خوراکی، بازارچه موقت صنایع‌دستی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

بازدید روزانه 700 گردشگر از مزرعه گردشگری کشاورزی سبزینه

زمان گلدهی گیاه اسطوخودوس از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد است و طی سال ۱۴۰۲ طی اوج گلدهی فقط در یک روز ۷۰۰ گردشگر از مزرعه بازدید کردند. زمان برداشت محصول ۴۵۰ میلیون تومان به صورت خالص درآمدزایی دارد.

برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ملی در خرداد ماه ۱۴۰۳ انجام شده و همچنین حمایت هر چه بیشتر مسئولان بالادستی و تشکیل زنجیره ارزش نیز از دیگر درخواست های مسئولان این‌مزرعه گردشگری کشاورزی است.

در دنیای گل‌ها و گیاهان، اسطوخودوس نمادی از آرامش، شفا و لذت است. مجموعه‌ای از مزایای آن، از خواص معطر تا پتانسیل درمانی آن، به طور گسترده‌ای مورد تایید و استقبال قرار گرفته است.

WhatsApp Image 2024-05-11 at 00.18.04

گیاه دارویی اسطوخودوس که لاوندر، اسطوقودوس، لاواندا و لوندر نیز شناخته می‌شود، معجزه می‌کند. این گیاه به‌صورت عود، اسانس طبیعی، روغن، چای و دمنوش استفاده می‌شود.

محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی آب و خاک و کشاورزی پایدار

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای