آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45752

مطالبات گندمکارانی که محصول خود را تحویل دادند، پرداخت نشد

وعده پرداخت 24ساعته یک ماه طول کشید

خرید تضمینی گندم در کشور از یک و نیم میلیون تن گذر کرده است، اما مطالبات گندمکارانی که محصول خود را به دولت تحویل داده‌اند، پرداخت نشده است.

وعده پرداخت 24ساعته یک ماه طول کشید

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ براساس مکاتبه شماره 020/1981 مورخ1403/01/07 وزیر جهاد کشاورزی مبنی‌بر ابلاغ دستور العمل نحوه خرید تضمینی تاکید شده شرکت کادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مکلف است بهای محصول کشاورزان گندمکار را طی 24 ساعت از زمان تحویل پرداخت نماید.

این تبصره در مکاتبه دستورالعمل امیدی در دل کشاورزان روشن کرده بود که امسال دولت با برنامه به خرید تضمینی گندم ورود خواهد کرد و به صورت نقدی گندم را با قیمت مصوب خریداری کند، اما برخلاف این مصوبه همانند سنوات گذشته کشاورزان گندمکار که راهی جز تحویل محصول به دولت ندارند، چشم‌انتظار دریافت بهای محصول خود هستند؛ درحالی‌که بیم آن دارند همانند سال گذشته انتظار آنها چندین ماه به طول انجامد.

۱.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم در کشور

به گفته مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی، خرید تضمینی گندم از ۱.۵ میلیون تن فراتر رفته است.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر خرید تضمینی گندم در ۷ استان کشور در جریان است، گفت: خرید تضمینی گندم در کشور از مرز یک میلیون و ۵۱۲ هزار تن فراتر رفته و زیرساخت‌های لازم برای ادامه این پروژه بزرگ فراهم شده است.

مرتضی سعادتی‌کیا با تاکید بر اینکه در استان خوزستان یک میلیون و ۵۵ هزار تن از محصول گندمکاران تحویل مراکز خرید شده است، افزود: این استان در حال حاضر پیشتاز خرید گندم است و استان‌ کرمان با خرید ۱۵۱ هزار تن در رتبه دوم و استان ایلام با خرید ۱۵۰ هزار تن در رتبه سوم بین استان‌های کشور قرار دارند.

به محض تخصیص اعتبار پول گندمکاران پرداخت می‌شود

 وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی اولویت تأمین گندم از محل منابع داخلی است، خاطرنشان کرد: ارزش گندم‌های خریداری شده از کشاورزان در ۷ استان مذکور تاکنون ۲۶ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان است که به محض تخصیص اعتبار مورد نیاز برای خرید گندم، نسبت به پرداخت مطالبات گندمکاران اقدام می‌شود و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در هفت استان‌ خوزستان، کرمان، ایلام، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و بوشهر که خرید گندم در آن‌ها آغاز شده است، در مجموع بیش از ۱۹ میلیون تن ظرفیت دولتی و خصوصی نگهداری استاندارد و بلندمدت گندم وجود دارد، این میزان ظرفیت، ذخیره‌سازی گندم مصرفی کشور را تکافو می‌دهد و با توجه به پراکنش جغرافیایی ظرفیت‌های یاد شده و میزان تولید، ممکن است در برخی مناطق، سایر ظرفیت‌ها نظیر انبارهای موقت برای نگهداری گندم‌های خریداری شده نیز مورد استفاده قرار ‌گیرد.

24 ساعت یک ماه طول کشید

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان روز گذشته از خرید بیش از یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن محصول گندم در استان خبر داده و گفته است: فصل خرید تضمینی گندم استان از ۲۰ فروردین ماه سال جاری آغاز شده و پس از بارندگی‌های اخیر مجددا وارد پیک خرید شده‌ایم و از آغاز عملیات خرید تضمینی گندم تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.

امید جهان نژادیان اضافه کرد: پرداخت مطالبات از یکشنبه 23 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا کنون بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به حساب کشاورزان خوزستانی واریز شده است.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود، افزود: از مجموع گندم خریداری شده، ۷۵۵ هزار تن توسط اتحادیه تعاون روستایی و بیش از ۴۰۵ هزار تن توسط اداره کل غله و بخش خصوصی خریداری شده است.

با این وصف باید دید گندمکاران تا دریافت کامل وجه خود تا چه مدت باید منتظر باشند و آیا در ادامه فرآیند خرید تضمینی گندم مسئولان می‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند یا همانند سال گذشته کشاورزان باید ماه‌ها منتظر بمانند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای