آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45885

کشاورز گلستانی خادم نمونه خاک شد+ ویدئو

کشاورز پیشرو و نمونه و الگوی موفق حفاظت از خاک آقای حسینعلی کشیری، کشاورز و باغدار ۴۴ ساله اهل روستای چهارده شهرستان کردکوی استان گلستان در سال ۱۴۰۲ در سطح کشور خادم خاک نمونه شناخته شد.

کشاورز گلستانی خادم نمونه خاک شد+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ یکی از دلایل انتخاب وی تداوم کشاورزی حفاظتی از سال ۱۳۹۵ تاکنون، یعنی هشت سال مداوم در اراضی زراعی خود واقع در غرب استان گلستان است.

این کشاورز نمونه با رعایت بسته کامل اصول کشاورزی حفاظتی یعنی حداقل دستکاری خاک با تکیه بر بی‌خاک‌ورزی و حفظ بقایای گیاهی آلی زراعی کشت قبلی و رعایت تناوب زراعی توانسته است خاک‌های مزرعه خود را سالم نگهداشته و ضمن مراقبت از خاک خود به عنوان یک سرمایه ملی و همچنین تجدیدناپذیر در ارتقای بهره‌وری مصرف آب و نیز حفظ محیط زیست کوشا باشد.

برای پایداری سرزمین چاره‌ای جز حفاظت از خاک و آب کشور نداریم

رعایت اصول سه‌گانه به هم پیوسته کشاورزی حفاظتی در کشور خشک و نیمه خشک ایران، امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و برای پایداری سرزمین چاره‌ای به جز حفاظت از خاک و آب کشور نداریم.

‌کشاورزی حفاظتی به مجموع اقدامات مدیریتی کشاورزی اطلاق می‌شود که هدف آن حفاظت خاک، آب و گیاه از انواع تخریب‌ها و آلودگی‌ها است.

خادم خاک کشاورزی گلستانی

تخریب محیط زیست، تخریب ساختمان خاک و کاهش نفوذ آب، کاهش ظرفیت نگهداشت رطوبت، متراکم شدن خاک و کاهش نفوذ ریشه و قدرت خاک در نگهداری عناصر غذایی و تغذیه گیاه، تنها بخشی از عواقبی بوده که با مدیریت اشتباه و با تکیه بر خاک‌ورزی‌های مرسوم و آتش زدن بقایای گیاهی، گریبان خاک‌های کشاورزی ما را گرفته است.

آقای کشیری به مدت ۸ سال است که محصولات خود را با اصول «کشاورزی حفاظتی» در مزرعه کشت می‌کند. طی این هشت سال که گندم، کلزا، سویا، پنبه و ذرت را به روش حفاظتی کشت کرده‌است از نتیجه آن رضایت کامل دارد و توانسته طی این مدت میزان کربن آلی خاک خود را به میزان یک درصد افزایش دهد.

محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای