آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45888

روش‌‌های جدید پرورش گیاهان در خدمت به سیستم غذایی

همه راه‌ها در خدمت تولید بیشتر

پرورش و تولید گیاهان جدید، سابقه‌ای باستانی دارد که به ایجاد گونه‌های جدیدی با کیفیت‌های متفاوتی نظیر محصول بیشتر، ارتقای عناصر غذایی و یا مقاومت به آفات و بیماری‌ها و کم آبی می‌انجامد.

همه راه‌ها در خدمت تولید بیشتر

اخبار سبز کشاورزی؛ امروزه به علت پیشرفت در تکنولوژی زیستی، گیاهان جدید می‌توانند سریع‌تر و از راه ساختارهای ژنتیکی ارتقاء یابند.

تمام محصولات تراریخته(GMO) در اتحادیه اروپا، از سال 2001 زیر نظر قانون تراریخته‌ها قرار دارند و در مدت دو دهه گذشته تکنیک‌های پرورش گیاهان رشد قابل‌توجهی یافته است؛ تکنیک‌های ژنتیکی جدید امکان دستیابی به روش‌ها و نتایج دقیق‌تر و سریع‌تر را امکان‌پذیر می‌نماید.

روش‌های جدید ژنتیکی

تکنیک‌های جدید ژنتیکی، زمینه‌های معرفی تغییرهای ویژه در DNA گیاهان را معرفی می‌کند. در بسیاری از موارد، این تکنیک‌ها نیاز چندانی به مواد ژنتیکی بیرونی ندارند و این بدان معنا است که می‌توان نتایج دلخواه را با همان روش‌های پیشین نظیر هیبریداسیون به‌دست آورد.

تکنیک‌های جدید قادرند تا گونه‌هایی جدیدی از گیاهان را عرضه کنند که نسبت به خشکسالی، تغییرات شرایط اقلیمی و نیاز به کودهای شیمیایی و آفت‌کش قابلیت انطباق‌پذیری بیشتری دارند؛ و از این راه کمک‌های شایانی به تولید محصولات غذایی بنمایند.

Artboard 1-100

تراریخته‌ها

تراریخته‌ها، ارگانیسم‌هایی هستند که ژن‌هایی به ساختار ژنتیکی آن‌ها اضافه شده است، اقدامی که با یک اتفاق طبیعی امکان‌پذیر نیست. این تکنیک با استفاده از ژنوم گونه‌های دیگر انجام می‌شود.

در حال حاضر، قبل از آن که یک محصول تراریخته وارد برخی از کشورها مانند اتحادیه اروپا شود، بازرسی‌ها و آزمایش‌های شدید و دقیقی روی آن‌ها به عمل می‌آید و باید مجوزهایی از ارگان‌های دولتی، بررسی‌های خطرآفرینی و برچسب‌های قابل پیگیری داشته باشند.

قوانین جدید

کمیسیون اروپا در جولای 2023، قوانین جدیدی را برای محصولات گیاهی تولید شده از ر‌وش‌های جدید ژنتیکی اعمال کرد. این قوانین همچنین شامل محصولاتی می‌شوند که با تکنیک‌های جدید ژنتیکی

(نه تراریخته‌ها) نیز به دست می‌آیند. اما این محصولات شامل قواعد مرتبط با محصولات ارگانیک نمی‌شوند و بذور آن‌ها باید به منظور شناخت و آگاهی کامل کشاورزان دارای برچسب‌ها و اطلاعات لازم باشند.

آخرین نوآوری‌ها در کشت هیدروپونیک

سیستم‌های هیدروپونیک مزایای بسیاری در کشت گیاهان دارند. این مزایا شامل:

• نیاز نداشتن به خاک، کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از آفات و بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز است. کشت بدون خاک، گیاهان را کمتر با مشکلات معمولی آسیب‌رسان مواجه و شرایط رشد و سلامتی بهتری برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

• در سیستم‌های هیدروپونیک کنترل دقیق‌تری بر سطوح عناصر غذایی اعمال شده، تا از دستیابی گیاهان به بهترین میزان از موادغذایی اطمینان حاصل می‌شود.

• در این سیستم‌ها عناصر غذایی به دقیق‌ترین شکل و مبتنی‌بر نیاز گیاهان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و موضوع حدس و گمان به‌طور کلی حذف می‌شود.

• یکی از بارزترین مزایای کشت هیدروپونیک، رشد سریع‌تر گیاهان در مقایسه با روش‌های سنتی و معمولی است.

• مصرف حداقل از نهاده‌هایی چون آب به دلیل گردش آن و هدر نرفتن، یکی از مزایای مهم آن است و یک گزینه پایدار در کشاورزی در فضای بسته است.

• در صورت محدودیت در مساحت، استفاده از ارتفاع در یک مکان کوچک می‌تواند پاسخگوی نیاز به مکانی برای کشت گیاهان باشد.

• نکته بعد کنترل کامل بر شرایط گیاهان، نیازهای آن‌ها و مشاهده سریع خطرهای احتمالی ناشی از آفات و بیماری‌ها است.

برخی از نوآوری‌ها در سیستم هیدروپونیک عبارتند از:

چادرهای پرورش گیاه قابل حمل؛ این چادرها دارای تمام امکانات برای ایجاد یک محل رشد برای گیاهان، بدون توجه به مقدار فضای مورد نیاز هستند. با تنظیم میزان نور و گردش هوا،  این چادرها قادرند بهترین شرایط رشد گیاهان را فراهم نمایند.

بسترهایی با لوله‌های موئینه اتوماتیک؛ این بسترها دارای سیستم آبیاری غیرفعال بوده و در شرایطی که گیاهان نیاز به آب و یا مواد غذایی دارند به شکلی کاپیلاری عمل می‌کنند. این تکنولوژی جدید نیاز به آبیاری دستی تامین رطوبت را حذف می‌کند.

بسترهای شناور بزرگ؛ آن‌هایی که متقاضی افزایش سطح کشت هیدروپونیک‌های شناور هستند؛ از این صفحه‌ها می‌توانند استفاده کنند. این صفحه‌ها(میزها) دارای مخزن‌هایی برای آب غنی شده از عناصر غذایی هستند که در اختیار ریشه گیاهان قرار می‌گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای