آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45923

کشت گیاهان دارویی نیازمند حمایت های بالادستی است

زیره سبز گیاهی دارویی با ارزش افزوده بسیار بالا+ ویدئو

زیره سبز، گیاه دارویی کم نهاده با ارزش افزوده بسیار بالا نیازمند حمایت‌های بالادستی است

زیره سبز گیاهی دارویی با ارزش افزوده بسیار بالا+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ تاکنون یک هزار و 700 گونه گیاهی در استان  گلستان شناسایی شده است که 409 گونه آن گیاه دارویی است که 156 گونه در جنگل‌ها، 98 گونه در مراتع، 47 گونه درحاشیه مزارع و 108 گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی گلستان رشد می‌‌کند.

استان گلستان با داشتن شرایط اقلیمی متنوع و آب و هوای مناسب می‌تواند به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل شود؛ زیرا بسیاری از گونه‌های گیاهی آن به‌صورت خود رو و طبیعی وجود دارد، اما نبود مراکز خرید و کمبود مراکز فرآوری گیاهان دارویی مهم‌ترین مشکلات استان گلستان در این زمینه است.

فقط دو شرکت فرآوری در استان گلستان فعال است

هم‌اکنون کمتر از ۳۰۰ هکتار از اراضی گلستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد. در حال حاضر فقط دو شرکت فرآوری در این استان فعال است و نیاز به شرکت‌های بیشتر در این زمینه محسوس است.

به دلیل نبود مراکز خرید، بسیاری از تولیدات گیاهان دارویی این استان توسط واسطه‌ها و دلالان با قیمت پایین خریداری و به‌صورت فله‌ای به استان‌های دیگر یا خارج کشور صادر می‌شود.

کم‌توجهی به ظرفیت گیاهان دارویی به‌ویژه صادرات فله‌ای و بدون فرآوری گیاهان دارویی در کشور، لزوم بازنگری در این زمینه بسیار ضروری بوده که می‌توان با فرآوری درست این سرمایه‌های ملی، علاوه‌بر ایجاد اشتغال و توانمندسازی روستاییان درآمد خوبی عاید کشاورزان منطقه می‌شود.

زیره سبز گیاهی دارویی با ارزش افزوده بسیار بالا 3

کشت زیره سبز در اراضی دیم گنبد کاووس

زیره سبز یکی از مهمترین گیاهان دارویی بوده که در اراضی دیم بخش هفت گنبد کاووس در سطح وسیعی توسط کشاورزان سختکوش این منطقه نظیر آقای مسعود توغدری، کشاورز سی ساله اهل روستای آق‌بند، کشت می‌شود.

زیره سبز گیاهی با نام علمی L. Cuminum cyminum و از خانواده apiaceae است. این گیاه یکساله بوده و معطر و بدون کرک است.

ساقه علفی آن دارای انشعابات دو تایی و گاها سه تایی است. ساقه زیره سبز شیاردار و از بافت کلانشیم محیطی برخوردار است.

ارتفاع این گیاه یکساله کوچک و علفی به حدود ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد که دارای ریشه‌ای سفید رنگ و دراز و باریک و ساقه‌ای راست که برگ‌هایش سبز رنگ و به شکل نواری باریک و نخی شکل هستند.

زیره یک دانه و ادویه قدیمی است که قرن‌هاست به دلیل خواص دارویی و طعم خوشمزه آن استفاده می‌شود.

دوره رشد کوتاه سه ماهه، نیاز آبی اندک، مقاوم به شوری خاک و آفات و بیماری‌ها و درآمد بالاتر از مزایای کشت زیره در اراضی کم بازده نواحی شمالی شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان و بهترین جایگزین برای کشت گندم و جو در این مناطق است.

زیره سبز گیاهی دارویی با ارزش افزوده بسیار بالا 1

از فواید زیره سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضد درد، بی‌حس کننده، ضد کرم، ضد چسبندگی پلاکت‌ها، ضد باکتری، ضد سم، ضد صفرا، ضد باروری، ضد التهاب، ضد اکسیدان، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، تقویت کننده قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، معرق، هضم‌کننده غذا، ادرار آور، شیرافزا، دارای خاصیت استروژنی، قارچ‌کش، لاروکش، محرک، تقویت کننده معده، تقویت کننده رحم و التیام دهنده زخم.

شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس با افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که ۶۰ درصد آن به صورت دیم کشت می‌شود، از شهرستان‌های مهم تولید کشاورزی گلستان بالاخص در تولید گندم است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای