آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46009

ابتکار شهروند گلستانی در پرورش سبزی و صیفی+ ویدئو

یک شهروند مبتکر شهرستان آق‌قلا واقع در استان گلستان به نام سیدموسی مرادی، ۴۷ ساله، با استفاده از لاستیک‌های فرسوده تراکتور که در طبیعت رها شده است، سبزی و صیفی‌ تولید می‌کند.

ابتکار شهروند گلستانی در پرورش سبزی و صیفی+ ویدئو

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در این رابطه، دکتر محمداسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک، در خصوص ایده تبدیل لاستیک‌های فرسوده به گلدان، می‌گوید: بسیاری از این لاستیک‌ها و تایرها قابل بازیافت نیستند و سوزانده و دفن و یا در طبیعت رها می‌شوند، اما تبدیل آنها به گلدان‌هایی با اشکال مختلف به‌عنوان بستری برای تولید سبزی و صیفی‌جات خانگی می‌تواند توسط شهروندان مقیم روستا و شهر به کار گرفته شود.

برش و تبدیل تایر به گلدان‌ها

اسدی با اشاره به اینکه در سطح جهان و حتی کشورمان افرادی هستند که با خلاقیت خود از این لاستیک‌ها به شکل مفیدی بهره‌مند شوند، افزود: برش و تبدیل این تایرها به گلدان‌ها و رنگ‌آمیزی آنها سبب شده است، تا این ایده در شهرستان آق‌قلا مورد توجه طبیعت دوستان قرار گیرد.

وی ادامه داد: طبیعت بسیاری از شهرهای کشور و به‌طور ویژه شهرستان آق‌قلا واقع در شمال استان گلستان به‌دلیل نامهربانی برخی گردشگران و ساکنان، درگیر با مسأله مدیریت پسماند و زباله است. با اندکی ابتکار، بسیاری از اشیایی را که به‌عنوان زباله دور ریخته می شود، می‌توان با تغییر کاربری، مورد استفاده قرار داد.

پرورش سبزی و صیفی 3

برای کاشت سبزیجات نیاز به فضای زیادی ندارید

این پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک با بیان اینکه کاشت سبزیجات یکی از راه‌هایی است که می‌توان از گیاهان تازه و خوشمزه در خانه خود بهره برد، گفت: برای کاشت سبزیجات نیاز به فضای زیادی ندارید، می‌توانید از تایرهای فرسوده، گلدان‌ها، جعبه‌ها، پالت‌ها، بطری‌ها و حتی سبدهای آویز استفاده کنید.

اسدی افزود: همچنین می‌توانید به تولید و ‌پرورش انواع سبزی و صیفی‌جات مختلف مانند بادمجان، فلفل، تره، توت‌فرنگی، کدو، کاهو، هویج، چغندر، ریحان، نعناع و... برای ایجاد تنوع و زیبایی در این بسترها استفاده کنید. فقط کافی ست بعد از کشت سطح بستر را با کاه و‌ کلش باقیمانده از برداشت گندم و جو برای کاهش تبخیر و افزایش نگه‌داشت آب  بپوشانید.

وی اظهار داشت: در حقیقت این یکی از راهکارهایی است که می‌توان از وسایل دور ریختنی خود به صورت خلاقانه و زیبا استفاده کنید. برای این کار شما نیاز به لاستیک‌هایی دارید که دارای سوراخ‌های زهکشی باشند و می‌توانید آنها را با رنگ‌های مختلف تزئین کنید.

این پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک افزود: همچنین می‌توانید از انواع سبزیجات مختلف برای ایجاد تنوع و زیبایی در باغچه خود  یا کلا جایگزین باغچه استفاده کنید. این ابتکاری است که آقای سیدموسی مرادی شهروند ساکن منطقه خشک و‌نیمه خشک آقلا برای تولید کدو، تره و ‌توت‌فرنگی در محل مسکونی خود به کار گرفته است.

پرورش سبزی و صیفی 2

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • آزاده حقیقت پاسخ به نظر

    مطلب جالبی بود، چه ابتکار و خلاقیتی، واقعا آفرین

چندرسانه‌ای