آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46073

بزرگ‌ترین مزرعه اسطوخودوس کشور در استان گلستان

حفاظت از خاک با کاشت اسطوخودوس+ ویدئو

بزرگترین مزرعه اسطوخودوس کشور در استان گلستان حافظ منابع پایه آب و خاک و محیط زیست است.

حفاظت از خاک با کاشت اسطوخودوس+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ هر سال ۵ ژوئن (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) برای محافظت از طبیعت و تلاش برای کاهش آلودگی و بهبود شرایط محیطی گرامی داشته می‌شود.

هر سال شعار خاصی، با توجه به مشکلات زیست‌محیطی زمین، برای روز جهانی محیط زیست انتخاب می‌شود. شعار امسال یعنی ۲۰۲۴ با عنوان «زمین ما، آینده ما» بر موضوع «احیای زمین‌های کشاورزی، بیابان‌زدایی و مقابله با خشکسالی» تمرکز دارد.

۴۰ درصد از زمین‌های کره زمین تخریب شده است

بر اساس گفته کنواسیون مبارزه با بیان‌زدایی سازمان ملل، در حدود ۴۰ درصد از زمین‌های کره زمین تخریب شده که روی زندگی بیشتر از نیمی از جمعیت جهان تأثیر مستقیمی دارد.

میزان و مدت خشکسالی در هر منطقه از سال ۲۰۰۰ تا الان در حدود ۲۹ درصد افزایش یافته است؛ در صورتی که اقدام جدی برای مقابله با این مسئله صورت نگیرد، تا سال ۲۰۵۰ حدود سه‌چهارم جمعیت جهان تحت تأثیر خشکسالی قرار می‌گیرند.

حفظ خاک در اراضی شیب‌دار

آقای مجتبی میرعرب، کارآفرین خلاق با تخصص گیاهان دارویی، در روستای خود فاضل‌آباد آزادشهر واقع در شرق استان گلستان با ایجاد یک مزرعه اسطوخودوس در اراضی شیب‌دار که به‌صورت دیم کشت می‌شود توانسته است ضمن حفظ خاک در اراضی شیب‌دار در احیای خاک و اکوسیستم منطقه کوشا باشد.

دکتر محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی آب و خاک در این زمینه معتقد است در اراضی شیبدار کاشت گیاه چند ساله از جمله اسطوخودوس سبب حفاظت از خاک شده و از فرسایش آن جلوگیری می کند.

جذب گردشگران از اقصی نقاط کشور

اسدی در رابطه با مزرعه آقای میرعرب گفت: این کشاورز کوشا با کشت این گیاه کم نهاده و ‌پرارزش توانسته است خاک را از گزند فرسایش‌های آبی و بادی مصون دارد، ضمن اینکه این ‌مزرعه از منظر گردشگری کشاورزی موجب جذب گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور شده است.

وی ادامه داد: اسطوخودوس با نام علمی «Lavandula angustifolia Mill, True» و نام انگلیسی «True Lavender»  از تیره«Lamiaceae» است. کلمه «Lavand» در پیشوند نام علمی آن، به معنای تمیز کننده و شوینده است؛ چراکه مردم اروپا در گذشته، از آن برای شستن بدن استفاده می‌کردند.

این پژوهشگر بین المللی آب و خاک گفت: اسطوخودوس گیاهی گلدار است، چند ساله، خشبی، کرکدار با گل آذین خوشه‌ای که گل‌ها به رنگ آبی متمایل به بنفش است. ارتفاع این گیاه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر می‌رسد. سنبله اسطوخودوس به طول ۲- ۸ سانتی متر می‌رسد که در انتهای ساقه‌های پیرتر ظاهر می‌شوند.

اسطوخودوس گیاهی کم‌نهاده 

اسدی افزود: اسانس اسطوخودوس از ترکیبات اصلی برخی فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی است و در تولید عطرها، شامپو و خوشبوکننده هوا کاربرد دارد. امروزه اسطوخودوس در برخی کشورها، ازجمله در ایران، به عنوان گیاه کم‌نهاده در اراضی شیبدار کشت می‌شود.

وی گفت: قسمت مورد استفاده این گیاه، سرشاخه‌های گلدار و برگ‌های گیاه است. گل‌های این گیاه، معمولا در مزرعه سبزینه آقای میرعرب، اوایل خرداد تا اواسط تیر ظاهر می‌شوند. اسطوخودوس گیاه بومی مناطق معتدله و مدیترانه‌ای است. به دلیل داشتن سیستم ریشه‌ای عمیق، به راحتی در زمین‌های شیب‌دار رشد می‌کند و نسبت به سرما و خشکی مقاوم است. این گیاه ارتفاع زیاد را به مناطق پست ترجیح می‌دهد و به هوای آفتابی و نور کافی نیاز دارد. اسطوخودوس در مناطقی که زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک دارد، بهتر رشد می‌کندکشت گیاهان دارویی به خصوص در مناطقی که با کمبود آب کشاورزی مواجه هستند به کشاورزان و بهره برداران این بخش توصیه می شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای