آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46197

کشت مستقیم شیوه‌ای نوین برای کشاورزی حفاظتی+ ویدئو

​کشت مستقیم (Direct Drill) یا بی‌خاک‌ورزی (No-Tillage) با حذف عملیات خاک‌ورزی یا شخم‌زنی در زمین کشاورزی انجام می‌شود.در حقیقت این نوع کشت، نوعی کشاورزی حفاظتی است که سعی می‌شود در آن میزان دست‌کاری مکانیکی در خاک به حداقل برسد و محصول جدید در بقایای محصول قبلی کشت شود.

کشت مستقیم شیوه‌ای نوین برای کشاورزی حفاظتی+ ویدئو

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ کار اصلی دستگاه کشت مستقیم قرار دادن بذر و کود به‌صورت مجزا و با خطوط موازی و پراکنش یکنواخت در اعماق مناسب خاک و پوشش خاک به روی آنها با فشار مناسب جهت ایجاد چسبندگی بین خاک و بذر در نتیجه استفاده از رطوبت خاک است.

کارنده کشت مستقیم با قرار دادن بقایای گیاهی در سطح خاک از فرسایش آبی و بادی جلوگیری نموده و باعث حاصلخیزی خاک، پایداری تولید و حفظ رطوبت خاک می‌شود.

صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌ها

استفاده از این دستگاه باعث کاهش هزینه‌های تهیه زمین، صرفه‌جویی در زمان و کشت به موقع مزرعه می‌شود. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و نیروی کار نیز از مزایای عمده دیگر این دستگاه است.

این دستگاه با کاهش تردد ادوات خاک‌ورزی از فشردگی خاک جلوگیری نموده و برای کشت تمامی انواع بذور اعم از غلات و دانه‌های روغنی و حبوبات استفاده شده و عملکرد کاشت آن ۲ هکتار در ساعت است.

امروزه در کشور بذرکار کشت مستقیم در بسیاری از نقاط کشور تولید شده که نسبتا کارآیی خوبی دارند، به نحوی که در طراحی آن مواردی از قبیل قابل تنظیم بودن ظرفیت مخازن کود و بذر، قابل تنظیم بودن فواصل کارنده‌ها، کاشت جداگانه کود و بذر به‌نحوی که کود در فاصله زیرین بذر قرار گیرد، کاهش نیروی مورد نیاز جهت کشش با استفاده از طراحی بهینه شیاربازکن‌ها، استفاده از دیسک‌های لبه‌دار جهت بریده شدن کامل بقایا و همچنین استفاده از چرخ‌های لاستیکی جهت حمل و نقل به‌منظور کاهش فشار اعمال شده بر روی زمین در نظر گرفته شده است.

در این شیوه از کشت به‌وسیله استفاده از تجهیزات مدرن کشاورزی، بقایای گیاهان در خاک باقی مانده و بذور مورد نظر فقط با ایجاد یک شیار باریک در اراضی شخم نخورده و دستکاری نشده کاشته می‌شوند و به این ترتیب حفاظت از خاک‌های کشاورزی در بهترین شرایط محقق می‌شود.

لزوم رعایت اصول و قوائد در این نوع کشت

این نوع کشت مستلزم رعایت اصول و قوائدی است که در صورت رعایت آنها، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت و در غیر این صورت، باعث افت شدید عملکرد محصول می‌شود.

کاهش مصرف انرژی و سوخت، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد آلی خاک، کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری برای تهیه ماشین‌های کشاورزی، کاهش زمان لازم برای آماده‌سازی زمین و حفظ رطوبت خاک از جمله مزایای کشت مستقیم هستند.

حفظ بقایای گیاهی مهم‌ترین ویژگی کشت مستقیم

حفظ و نگهداشتن بقایای گیاهی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های کشت مستقیم است. کشت مستقیم محصولات کشاورزی به پایداری محیط زیست و سلامت خاک کمک می‌کند و هزینه‌های اضافی تولید را کاهش می‌دهد؛ پس نیاز است نگاه ویژه‌ای به قیمت ماشین ها ی کارنده و ادوات این شیوه جدید و مدرن کشاورزی شود.

در کلیپ فوق به صورت مختصر یکی از کارنده‌های بی‌خاک ورز تولید داخل کشور که مشغول کاشت ذرت هیبرید علوفه‌ای رقم  Jeta Poly در بقایای برجای مانده کلزا در مزرعه برادران کشیری واقع در روستای چهارده شهرستان کردکوی استان گلستان که خرداد ۱۴۰۳ صورت گرفت را مشاهده می‌کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای