خبر فوری
شناسه خبر: 46278

چرا باید در اراضی کشاورزی کشورهای آفریقایی سرمایه‌گذاری کنیم؟

آفریقا کلید تأمین امنیت غذایی در ایران

جمعیت زمین تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید و ۳۰ درصد جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند. این نسبت در آفریقا ۶۰ درصد است.

آفریقا کلید تأمین امنیت غذایی در ایران

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ کارشناسان تنها راه جلوگیری از بیابان‌زائی در آفریقا را افزایش عملکرد کشاورزی در واحد سطح می‌دانند.

کشاورزی در کشورهای جنوب ساحل صحرای آفریقا حدود ۶۰ درصد از اشتغالزایی در این کشورها را به خود اختصاص داده است.

اختصاص ۱۰ درصد بودجه ملی دولت‌های آفریقایی به کشاورزی

در برنامه جامع توسعه کشاورزی آفریقا (CAADP) دولت‌های آفریقایی توافق کردند که ۱۰ درصد از بودجه ملی خود را به کشاورزی اختصاص دهند ولی تنها چند کشور معدود در این کار موفق بودند. بخش کشاورزی آفریقا از کسری بودجه دولتی، خصوصی و خیریه‌ای، شدید رنج می‌برد.

سازمان جهانی غذا، فائو تخمین زده است که تحول در کشاورزی آفریقا سالانه نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار داشته باشد.

آفریقا کلید تأمین امنیت غذایی ایران

تصمیم‌گیران باید هر چه سریع‌تر تکلیف خود را در قبال آفریقا روشن کنند. آفریقا می‌تواند کلیدی برای تأمین امنیت غذایی ایران و محور مقاومت باشد.

با این حال الگوی ورود به کشاورزی می‌تواند تلفیقی از حمایت‌ها از گروه‌ها و دولت‌های محلی همسو از لحاظ تفکری و توسعه کشت محصولات کشاورزی در مناطق پر آب این قاره باشد.

دولت حتما باید توسعه نفوذ در آفریقا را در سه بعد امنیت غذایی، نظامی و مذهبی را در سطح اندیشکده‌ای دنبال کند و تصمیمات منفعلانه برای حضور فرصت محور در حد استخراج معادن و فروش تک بعدی تسلیحات را به شکل‌هایی از همکاری‌های عمیق‌تر تغییر دهد.

هر گونه منفعت اقتصادی و نظامی از سمت ایران به آفریقا بایستی منجر به همکاری‌های عمیق‌تر با جوامع آفریقایی شود. دولت‌های استعمارگر فرانسوی و انگلیسی با پشتوانه اندیشکده‌های خود حضور انگل گونه خود را در این کشورها تحکیم کرده‌اند و به سایرین اجازه حضور بی‌دردسر را نخواهند داد./کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای