خبر فوری
شناسه خبر: 46300

انبارها مملو از جو وارداتی و جوکاران دستشان خالی

به دلیل کثرت واردات جو با ارز دولتی ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی، همزمان با تولید محصول جو در سراسر کشور، جو وارداتی انبارهای کشور را پر کرده است.

انبارها مملو از جو وارداتی و جوکاران دستشان خالی

 به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ کشاورزان جوکار که در سال ۱۴۰۱ هر کیلو محصول جو را ۱۶ هزار تومان به دولت فروخته بودند، در سال گذشته با قیمت ۱۱ هزار تومانی فروش مواجه شدند؛ اما به کار ادامه دادند.

قیمت تضمینی ۹ هزار تومانی

با این حال امسال که قیمت تضمینی ۹ هزار تومان مشخص شده، در عین اینکه دلسردی کشاورزان را باعث شده، دولت اعلام کرده قیمت تضمینی برای هر کیلو جو ۹ هزار تومان است که در صورت به فروش نرسیدن دولت آن را خریداری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما، طبق قانون واردات هر محصولی در فصل تولید آن محصول ممنوع است، اما امسال در مورد جو چنین نشده است.

واردات جو زیاد شده است

متاسفانه واردات جو به قدری زیاد شده که دولت محصول جو وارداتی را به‌صورت قسطی ۳ تا ۶ ماهه به قیمت هر کیلو ۸ هزار تومان (به‌دلیل واردات با ارز دولتی) به دامداران عرضه می‌کند که چون دلار اختصاص یافته است، قیمت واقعی هر کیلو جو وارداتی برای کشور ۱۶ هزار تومان تمام می‌شود.

احتمال وابستگی به واردات جو

در مقابل، زارع جوکار طی مدت ۷ الی ۸ ماه زحمت بی‌وقفه و کار کشاورزی به امید برداشت و سودآوری، با هزینه‌های دلار ۶۰ هزار تومانی تولید می‌کند، زیرا هزینه نهاده‌ها، نیروی کار و خرید اقلام و لوازم به صورت آزاد و غیریارانه ای صورت می‌گیرد، ولی همین محصول تولیدی توسط دولت به قیمت نصف محصول وارداتی قیمت‌گذاری می‌شود.

لازم است دولت به این امر توجه کند که چنانچه زارعین دست از زراعت جو بکشند یا زمین خود را تغییر کاربری بدهند وابستگی به واردات جو دائمی خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای