خبر فوری
شناسه خبر: 46753

گندمکاران ناامید شدند

تظلم خواهی به دیوان عدالت اداری

دولت رئیسی فقید، سازوکاری عجیب برای پرداخت پول گندم‌کاران تدوین کرده که نه فقط دولت را با چالش مواجه ساخته که گندمکاران را هم به زحمت انداخته

تظلم خواهی به دیوان عدالت اداری

اخبار سبز کشاورزی؛ دولت سید ابراهیم رئیسی فقید، سازوکاری عجیب برای پرداخت پول گندم‌کاران تدوین کرده، سازوکاری که نه فقط خود دولت را با چالش مواجه ساخته که گندمکاران را هم به زحمت انداخته و آنان را مجبور ساخته تا برای دریافت مطالبات خود، راهی دادگاه و مراجع قضایی شوند.

تا همین سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران، مسئول خرید گندم از گندمکاران بود. این شرکت با استفاده از منابع و بودجه‌های در اختیارش به هر حال پول گندمکاران را پرداخت و آنان را به حقوق‌شان می‌رساند.

اما در سال گذشته و برای اجرا در سال جاری مقرر شد که خرید گندم از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام گیرد و از همین طریق پول گندم‌کاران هم پرداخت شود.

اما مشکل بزرگ آن است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها دارای فعالیت‌های مالی پرنوسان است و گاهی امکان پرداخت یارانه‌ها را هم ندارد تا برسد به پول گندمکاران و تعهدات دیگر گندمکاران در حالی وارد سال 1403 شدند که قیمت تمام شده محاسبه شده گندم برای فروش به دولت را 19500 تومان محاسبه کرده بودند.

در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هنگامی که این رقم اعلام شد، هیچ یک از مقامات دولتی عضو این شورا نتوانستند، آن را انکار کنند یا از آن خطا بگیرند.

به همین دلیل این رقم بدون اعتراض باقی ماند، اما دولتی‌ها با حق وتوی خویش این رقم را به 17500 تومان کاهش دادند.

هیچ کس نمی‌داند براساس چه حقایق یا مبنایی، دو هزار تومان از نرخ تمام شده که توسط گندمکاران محاسبه شده بود، کسر شد.

براساس همین 17500 تومان، در سال زراعی جاری دولت باید 135 هزار میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت کند، دولت تصمیم گرفت تا پرداخت این پول را برعهده سازمان هدفمندی یارانه بگذارد تا از منابع یارانه و درآمدهای ناشی از آن این تعهد مالی اجرا شود.

اما در حالی که برابر قانون دولت باید حداکثر 24 ساعت پس از دریافت گندم از گندمکار، پول وی را پرداخت کند، اکنون که دو ماه از تحویل گندم‌ها می‌گذرد، دولت فقط 36 درصد از تعهد خویش را عمل کرده و حدود 49 هزار میلیارد تومان پرداخت نموده است.

در پاسخ به اعتراض گندمکاران، مقامات سازمان هدفمندی یارانه گفته‌اند که اولویت کاری این سازمان، نه پرداخت پول گندمکاران، که پرداخت به روز و به موقع یارانه‌های معیشتی شهروندان ایرانی است و اگر مازادی بماند، آن گاه صرف هزینه های دیگر خواهد شد.

اکنون گندمکاران از دریافت پول‌شان در چشم‌انداز مشخص ناامید شده‌اند و هر چند همین هفته محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، وعده داد که در همین روزهای پیش رو مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد، اما ناظران مسائل کشاورزی باور ندارند که این موضوع تا پایان مهلت کاری این دولت حل و فصل شود و به سرانجام برسد.

این نکته نیز قابل توجه است که برابر قانون و در صورت تاخیر در پرداخت حقوق کشاورزان، دولت باید خسارت تاخیر را براساس نرخ سود سپرده‌گذاری میان مدت بانک کشاورزی محاسبه و به کشاورزان طلبکار پرداخت نماید.

همین ناامیدی باعث شده تا گندمکاران طلبکار شکایتی را علیه دولت و دستگاه‌های مسئول تنظیم و به دیوان عدالت اداری تسلیم کنند.

در این شکایت، گندمکاران از این مرجع قضایی خواسته‌اند تا اصل و خسارت بدهی‌شان از دولت بازپس گرفته و به ایشان داده شود.

البته هنوز رسیدگی به این شکایت در دیوان عدالت اداری آغاز نشده و معلوم نیست ظرف چه مدت، به چه ساز و کاری و در نهایت چه حکمی صادر شود.

اما قدر مسلم آن است که اگر گندمکاران می‌توانستند پول خود را در مهلت قانونی دریافت کنند یا امید داشتند که در روزهای آینده وعده آقای وزیر، عملی شود، حتما به دادگاه و مرجع قضایی متوسل نمی‌شدند.

دیدگاه تان را بنویسید

  • هزاران پاسخ به نظر

    تظلم خواهی به دیوان عدالت اداری:
    از چه کسی؟
    آن که نیست؟
    یا آن که اکنون جایگزین است؟
    یا آن که مهم تر است؟
    یا آن که اعلام کرد؟

چندرسانه‌ای