خبر فوری
شناسه خبر: 47358

جنگ بر سر قیمت 22 هزار تومانی گندم

در کمتر از ۲۰ روز مانده تا شروع سال زراعی جدید، همچنان شاهد جلساتی برای تعیین قیمت گندم در شورای قیمت گذاری هستیم

جنگ بر سر قیمت 22 هزار تومانی گندم

اخبار سبز کشاورزی؛ براساس اخبار واصله جلسه شورای قیمت‌گذاری (شامل وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس شورا، وزیر اقتصاد و دارای، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، رئیس اتحادیه مرکزی تعاونی‌ها روستایی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی، سه نفر کشاورز خبره، دو نفر از کمیسیون کشاورزی مجلس) بر سر قیمت خرید تضمینی گندم به اجماع نرسیدند و روز یک شنبه بدون نیتجه ماند.

کشاورزان خبره روی قیمت 25 هزار تومان و دیگر اعضای شورا در جلسه به قیمت خرید تضمینی هر کیلو 22 تومان برای گندم رسیده بودند که در مرحله امضا، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد و دارایی از موافقت سرباز زدند و کار معلق ماند.به گفته آگاهان، برخی اعضاء شورا بر سر قیمت به توافق نرسیدند.

از دبه کسی ضرر ندیده

به نظر می‌رسد نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارای که در جلسه روی قیمت 22 تومانی گندم به توافق رسیده بودند، در جلسه بعدی دبه کرده و با توجه به اینکه امسال کشور به توان پرداخت مطالبات گندم با قیمت 17 هزار تومانی را نداشته نمی‌توانند مصوبه 22 هزار تومانی سال آینده را امضا کنند به نظر می‌رسد سازمان برنامه تمایل به 15 هزار تومان برای هر کیلو دارد که قیمت دو سال پیش است در حالیکه نهاده ها و حامل های انرژی، ماشین آلات و نیروی کار در مواردی تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

از طرفی رئیس جمهور نیز در مصاحبه تلویزیونی چند شب پیش خود اعلام کرد تنها براساس بودجه و اعتبارات قطعی شده و تخصیص یافته، تعهد می‌دهیم و این نیز مزید بر علت شده و متولیان اقتصاد و بودجه در پرداخت سال آینده تشکیک کرده‌اند زیرا 30 درصد افزایش قیمت یعنی حداقل 60 همت اضافه پرداخت در سال آینده.

دولت قیمت ۲۵ هزار تومان را قبول ندارد؟

حال به نظر می‌رسد در کمتر از ۲۰ روز مانده تا شروع سال زراعی جدید، همچنان شاهد جلساتی برای تعیین قیمت گندم در شورای قیمت گذاری باشیم، چراکه دولت با قیمت ۲۵ هزار تومان گندمکاران موافق نیست و نرخ کمتری را قبول دارد. شنیده‌ها از مخالفت سازمان برنامه و بودجه در خصوص تامین بودجه برای خرید گندم حکایت دارد. این در حالی است که دولت در حال حاضر نیز برای پرداخت مطالبات گندمکاران با مشکل مواجه شده و در نهایت با استقراض از صندوق توسعه ملی به دنبال تسویه حساب با گندمکاران و کشاورزان است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای