خبر فوری
شناسه خبر: 47545

ایران به ۲۰۰ کشور دنیا محصول کشاورزی صادر می‌کند

معاون امور باغبانی گفت: در شرایطی که دنیا قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای سلامت غذا صادر می‌کند ایران به ۲۰۰ کشور دنیا محصول کشاورزی صادر می‌کند

 ایران به ۲۰۰ کشور دنیا محصول کشاورزی صادر می‌کند

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در هشتمین جشنواره ملی پسته در مجموعه خجسته رفسنجان اظهار کرد: ستاد عالی پسته در سطح ملی در وزارتخانه تشکیل شده و مسایل و مشکلات کشاورزان در آن ستاد مطرح و پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی با همراهی کشاورزان و بهره‌برداران باید پایداری در تولید و سلامت در غذا را دنبال کنیم، ایران کشور خشک و نیمه‌خشک است و کشاورزان تلاش‌های فراوانی می‌کنند تا محصولات را در این شرایط تولید کنند.

سالانه حدود ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی محصولات کشاورزی داریم

برومندی ادامه داد: در تولید مازاد بر مصرف، سالانه حدود ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی محصولات کشاورزی داریم که ۳ میلیارد دلار آن مربوط به زیربخش‌های باغبانی کشور است.

وی بیان کرد: ۲۶ میلیون تن انواع محصولات تولید می‌کنیم و از درآمد سه میلیارد دلاری نزدیک به یک میلیارد دلار مربوط به پسته است و از این‌جهت محصول پسته حائز اهمیت است.

رفسنجان خاستگاه و پایتخت پسته جهان است

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: رفسنجان خاستگاه و پایتخت پسته جهان است و باید در این حوزه اهتمام ویژه داشته باشیم‌.

۸۵ درصد کشاورزان کشور زیر سه‌ یا چهار هکتار زمین دارند

وی با اشاره به این که ۸۵ درصد کشاورزان کشور زیر سه‌ یا چهار هکتار زمین دارند که مشکلات فراوانی در تکمیل زنجیره ارزش ایجاد می‌کند، افزود: برای این که بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم باید از باغداری معیشتی عبور و وارد یک باغداری مدرن شویم و تولید را تجاری کنیم، دنیا نیز هم در تولید هم در مصرف به همین سمت رفته است.

برومندی با بیان این که باید بسترهای تولید شناسنامه‌دار شوند، تصریح کرد: زمانی که تصمیم گرفتیم بازار چین را برای مرکبات ایران باز کنیم باغ ما را بازدید و برگ درخت و محصول ما را آزمایش کردند و این اقدامات منجر به صدور گواهی شده که ما می‌توانیم از امسال به چین مرکبات صادر کنیم.

این مقام مسوول عنوان کرد: در شرایطی که دنیا قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای سلامت غذا دارد، ایران به ۲۰۰ کشور دنیا محصول صادر می‌کند.

وی توضیح داد: در مصرف کود، ایران جزو کشورهای کم‌مصرف است و متوسط مصرف سموم ما کمتر از یک کیلو در هکتار است.

معاون امور باغبانی خاطرنشان کرد: در دو سه سال اخیر وزارتخانه تلاش کرده بسیاری از سموم پرخطر را از سبد سم کشور خارج کند اگرچه ایرادها و دغدغه‌های موجود را با دقت مورد تحلیل و بررسی قرار داده و این مسایل و مشکلات را حل می‌کنیم‌.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در بحث بازگشت ارز کسی که با این مشکلات پسته تولید می‌کند با کسی که فولاد تولید می‌کند نباید یکی باشد.

۵۰۰ هزار هکتار از باغات کشور دارای شناسنامه باغ شده است

برومندی متذکر شد: ۵۰۰ هزار هکتار از باغات کشور دارای شناسنامه باغ شده است و این طرح تا شناسنامه‌دار شدن تمامی باغات ادامه دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، نفوذ دانش در باغبانی را اصل مهم دانست و بیان کرد: پژوهشکده پسته باید بتواند ارقامی معرفی کند که با شرایط اقلیمی سازگار باشد.

وی موضوع آب را پاشنه آشیل کشاورزی در این شهرستان و استان برشمرد و گفت: برخی مسایل در سطح شهرستان و استان قابل ‌حل است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای