خبر فوری
شناسه خبر: 47634

پیش بینی تولید ۳۰۰ هزار تن پسته در سال جاری

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک گفت: برآورد می‌شود از حدود ۳۰۰ هزار تن تولید پسته امسال، حدود ۲۱۰ هزار تن پسته خشک و مابقی پسته تر باشد.

پیش بینی تولید ۳۰۰ هزار تن پسته در سال جاری

 مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی آیفارم تهران گفت: برآورد می‌شود از حدود ۳۰۰ هزار تن تولید پسته امسال، حدود ۲۱۰ هزار تن پسته خشک و مابقی پسته تر باشد.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، داریوش سالم‌پور سطح باغات پسته کشور را ۶۵۰ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: از این سطح باغات پسته، ۵۵۰ هزار هکتار بارور است.

وی افزود: برداشت محصول پسته از اواسط شهریور در استان‌های تولید کننده عمده همچون کرمان، خراسان رضوی، یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، مرکزی، قزوین، قم و تهران آغاز شده و تا اواخر مهر ادامه دارد.

وضعیت کلی تولید مناسب است

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک گفت: امسال با وجود گرمای تابستان، قطعی برق چاه‌های آب باغات پسته در برخی مناطق و محدودیت آبی و اثرات کاهشی تولید برخی باغات در بعضی از مناطق و شهرستان‌های کشور، وضعیت کلی تولید مناسب است، زیرا بخشی از باغات غیربارور به تولید رسیده اند و همچنین با مدیریت بهینه باغداران، تنظیم زمان برداشت، رعایت توصیه های فنی و اجرایی کارشناسان جهاد کشاورزی، استفاده از نتایج تحقیقات محققان و اقدامات پیشگیرانه و کاهنده خسارت، اثرات این وضعیت تعدیل و کنترل شده است.

وی درباره اصلاح و نوسازی باغات پسته تصریح کرد: اصلاح و احیای باغات درجه ۲ و حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ و غیراقتصادی از عمده کارهایی است که در برنامه ششم و هفتم توسعه در دستور کار معاونت امور باغبانی قرار  گرفته است.

سالمپور ادامه داد: در سال نخست برنامه هفتم توسعه، حدود ۸۰ هزار هکتار از کل باغات سردسیری و خشک برای اصلاح و احیا هدفگذاری شده که بخش بیشتر آن مربوط به باغات پسته و انگور کشور است.

گفتنی است؛ اصلاح و احیای باغات درجه ۲ و حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ با هدف افزایش بهره‌وری، افزایش کمی و کیفی محصول و تولید اقتصادی و تجاری انجام می‌گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای