خبر فوری
شناسه خبر: 47860

معرفی بذر جدید گندم نان با تحمل بالا در برابر زنگ زرد

مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، بذر جدیدی برای گندم نان زمستانه با عنوان «نفیس» معرفی کرد که تحمل بالایی در برابر بیماری زنگ زرد در دیم‌زارها دارد.

معرفی بذر جدید گندم نان با تحمل بالا در برابر زنگ زرد

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ «مظفر روستایی» گفت: این رقم کیفت نانوایی بالایی دارد و محققان برای اصلاح و معرفی این رقم ۱۳ سال کار تحقیقاتی انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: بررسی عملکرد این رقم در طول سال‌های معرفی در استان‌های مختلف ۲.۵ تن در هکتار است و در سال‌های پرباران تا چهار تن عملکرد دارد.

به گفته وی مقاومت به زنگ زرد، ورس و خمیدگی ساقه، تحمل گرما و سرما و خشکی آخر فصل از ویژگی‌های مهم گندم «نفیس» است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور این را هم بیان کرد: عملکرد کشت آزمایشی این رقم در ۹ استان کشور ۱۴ تا ۱۸ درصد نسبت به شاهد برتری دارد.

روستایی افزود: در سال زراعی گذشته بهره‌برداران برای نخستین‌بار در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و کردستان از این رقم ۲ تا چهار تن در هکتار گندم برداشت کردند.

وی گفت: در بررسی این رقم در سال‌های متوالی در مناطق شمالی آذربایجان‌شرقی که آلوده به زنگ زرد است با کمترین خسارت، عملکرد محصول خوبی داشته است.

تاکنون در مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت شهرستان مراغه ۵۰ رقم گندم نان  دوروم برای دیمزارهای کشور معرفی شده است./ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای