خبر فوری
شناسه خبر: 48018

تولید گردوهای گرمسیری پکان توسط جوانان خلاق گلستانی+ ویدئو

تولید گردوی گرمسیری با خواص ویژه توسط آقایان مهندس صادق برزمینی و دکتر سیدعلی حسینی از جوانان تحصیلکرده اهل شهر دلند استان گلستان

تولید گردوهای گرمسیری پکان توسط جوانان خلاق گلستانی+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ آقایان مهندس صادق برزمینی و دکتر سیدعلی حسینی از جوانان تحصیلکرده اهل شهر دلند استان گلستان با ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان موسوم به سبزینه رویان دلند توانسته‌اند نهالستان تولید گردوی گرمسیری با خواص ویژه را در باغ هشت هکتاری خود در شهر دلند را راه اندازی نموده و ‌اکنون کل کشور را برای گسترش این گردوی بسیار پرخاصیت تحت پوشش دارند.

آقای مهندس صادق برزمینی درمورد خواص پکان می‌گوید: گردو پکان، اصالتا آمریکایی بوده و به‌سبب محصول کم‌نظیر خود مورد توجه قرار گرفته است. این نهال برخلاف بسیاری از نهال‌های گردو، با رشد در مناطق گرمسیر محصول مرغوب خود را تولید می‌کند.

تولید-گردوهای-گرمسیری-پکان-توسط-جوانان-خلاق-گلستانی-2

وی ادامه می‌دهد: توجه داشته باشید که این گیاه در اصل بومی مناطقی از آمریکاست و برای کاشت در مناطق گرمسیری مناسب است، به‌همین دلیل در مناطق جنوبی ایران آن را کشت می‌کنند. تفاوت چشمگیر این نهال، در گردوهای پرمغز و خوش طعمی است که به بار می‌آورد.

مهندس برزمینی افزود: کلمه پکان در زبان سرخپوستی به معنای میوه‌ای است که برای شکستن آن به سنگ نیاز است. این محصول در بازار با نام پکان، پکانوس، گردوی آمریکایی، گردوی یونانی و... موجود است. گردو پکان نسبت به دیگر انواع تفاوت‌های زیادی دارد، ازجمله اینکه حتی به لحاظ ظاهری پوسته سبزتری دارد و شکل آن تقریبا بیضی است و می‌توان گفت نزدیک به ۹۸درصد آن را مغز تشکیل می‌دهد.

تولید-گردوهای-گرمسیری-پکان-توسط-جوانان-خلاق-گلستانی-3

این جوانان تحصیلکرده اهل شهر دلند استان گلستان ادامه داد: پکان، درصد چربی بالایی نسبت به دیگر انواع دارد. پکان ظاهری مشابه گردو داشته و سرشار از انواع مواد مغذی و ضروری برای سلامتی است. در کنار چربی‌های سالم و مفید، پکان حاوی انواعی از مواد معدنی مفید نیز است. میزان اسید اولئیکی که در این مغز گردوی پکاناست بیش از 70 درصد است که مقدار بسیار زیادست. مغز گردو پکان، مصرف خوراکی دارد و از آن در تهیه برخی کیک‌ها و شیرینی‌پزی نیز استفاده می‌کنند.

وی گفت: پکان سرشار از اسید‌های چرب غیراشباع چندگانه و فیبر و همچنین ویتامین «آ» و «ایی» مفید برای قلب و برخی از أنواع ویتامین «بی»، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و روی است. درخت گردو پکان، پر شاخ و برگ بوده و فضای زیادی را برای رشد و بزرگ شدن می‌طلبد. این فضا با فاصله‌گذاری در زمان کاشت نهال‌ها مهیا می‌شود.

مهندس برزمینی بیان کرد: حداقل فاصله ۷ متر، فضای خوبی برای رشد این درخت گردو فراهم می‌کند. گردو پکان دارایی پوسته‌ای به شکل بیضی یا دراز است و رنگ آن نیز قهوه‌ای تیره است. یکی از خصوصیات بارز آن در هنگام رسیدگی بر روی درخت این است که پوست گردوی پکان باز شده و میوه درون آن نمایان می‌گردد و مثل گردوهای معمولی نیازی به دستگاه‌های پوست جداکن ندارد.

تولید-گردوهای-گرمسیری-پکان-توسط-جوانان-خلاق-گلستانی-4

این جوانان تحصیلکرده اهل شهر دلند استان گلستان ادامه داد:  میوه این گیاه دو پوستی است، یک پوست علفی سبز رنگ که نسبت به سایر واریته‌ها کمی نازک‌تر است که سطح پوسته آن صاف نیست و چندین شیار عمودی شکل دارد و از سوی دیگر دارای پوسته صاف چوبی مانندی است که به‌راحتی با فشار دست می‌شکند، پوست علفی سبز رنگ این گیاه به هنگام رسیدن به‌راحتی از میوه گیاه جدا می‌شود. برداشت میوه گردو پکان در اواخر فصل تابستان و اوایل زمستان انجام می‌شود که بیشتر میوه‌های آن پس از رسیدن به زمین می‌افتند که به سهولت قابل جمع‌آوری است.

وی گفت: برای برداشت محصول به درخت تکان و لرزش وارد یا به‌صورت دستی میوه درخت را بچینید و در داخل سبد بگذارید و سپس پوست علفی آن را جدا کنید. بیشتر گردوها به هنگام افتادن و رسیدن پوست علفی خود را از دست می‌دهند، پس از برداشت چند روزی گردوها را خشک و سپس به انبار یا بازار مصرف عرضه کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای