خبر فوری
شناسه خبر: 49106

نمایشگاه، ویترین کشاورزی کشور

نمایشگاه‌ها در دنیای امروز عرضه رقابت، نوآوری، خلاقیت و ارائه آخرین دستاوردها و تکنولوژی به‌روز هستند

نمایشگاه، ویترین کشاورزی کشور

اخبار سبز کشاورزی؛ نمایشگاه‌ها در دنیای امروز عرضه رقابت، نوآوری، خلاقیت و ارائه آخرین دستاوردها و تکنولوژی به‌روز هستند و شرکت‌ها و واحدهای تولیدی هر یک سعی در ارائه بهترین‌های تولید خود در نمایشگاه دارند.

این حوزه شاید مناسب‌ترین مقطع برای تبادل افکار، ایده‌ها و دستاوردهای جدید و متنوع در منابع گوناگون باشد. همچنین حضور برندها و متخصصان خارجی در زمینه‌های مختلف تولیدی، تحقیقاتی و عملیاتی باعث می‌گردد تا تولیدکنندگان داخلی در یک تعامل و همکاری مثبت و مطلوب با آنان قرار بگیرند.

نمایش دستاوردهای تولید داخل

در این میان، برپایی نمایشگاه‌های کشاورزی در کشور، ضمن اینکه دستاوردهای تولید داخلی را به نمایش می‌گذارد زمینه‌ساز صادرات انواع محصولات کشاورزی در بخش نهاده‌های کشاورزی، ادوات و سیستم‌های آبیاری و صنایع وابسته آن است و می‌تواند سبب رقابت با نمونه‌های خارجی آن محصول شود.

خوشبختانه در کشور و در تقویم نمایشگاه‌های متنوع کشاورزی شاهد انواع و اقسام این نمایشگاه‌ها در تهران و شهرستان‌ها هستیم.

فارغ از کیفیت نمایشگاه‌ها که البته جای بحث کارشناسی دارد، کشور از لحاظ تعدد نمایشگاه مشکلی ندارد؛ اما به لحاظ تاثیرگذاری و اینکه خروجی این دست از نمایشگاه‌ها تا چه میزان است، جای سوال و بررسی دارد.

همچنین حمایت دولت و به‌خصوص وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی و سیاست‌گذار در بخش کشاورزی لازم به نوعی حمایت از این نمایشگاه‌هاست.

 بخش مهم نمایشگاه‌ها بازدید متخصصان در حوزه کشاورزی است

بازدید مسئولان از این نمایشگاه‌ها باعث دلگرمی و حمایت از تولیدکنندگان از این عرصه مهم است. همکاری وزارت بازرگانی، گمرک، بانک‌ها، وزارت صمت و بخش‌های صادراتی کشور با چنین نمایشگاه‌هایی و ایجاد غرفه و پاویون‌های مختلف همگی در جهت حمایت از بخش کشاورزی خواهد بود.

بخش مهم نمایشگاه‌ها بازدید متخصصان در حوزه کشاورزی است که متاسفانه در این مورد اکثر نمایشگاه‌ها فاقد سازوکاری درست و اساسی هستند و بازدیدکننده عام و بی‌هدف به وفور در سطح نمایشگاه یافت می‌شود.

این مسئله سال‌ها است که در سطح نمایشگاه‌های خارجی حل شده و فقط افراد متخصص آن حوزه حق ورود به نمایشگاه را دارند که این موضوع باعث ارتقای کمی و کیفی آن نمایشگاه می‌شود و سطح علمی و عملی نمایشگاه حفظ می‌گردد.

مورد بعدی که جای آن در بسیاری از نمایشگاه‌ها خالی است جلسه پرسش و پاسخ و اختصاص آن در یک روز در نمایشگاه است که مسئولین و تولیدکنندگان بدون واسطه رو در روی هم قرار گرفته و به بحث و بررسی و مشکلات و حوزه کشاورزی می‌پردازند.

این موضوعی است که هم برگزارکنندگان و هم مشارکت‌کنندگان باید روی آن حساس باشند و در نمایشگاه‌ها آن را عملی کنند.

 نمایشگاه جامع کشاورزی در 13 بهمن‌ماه

اکنون در آستانه نمایشگاه جامع کشاورزی در 13 بهمن‌ماه در تهران قرار داریم یکی از چند نمایشگاه مهم در زمینه نهاده‌های کشاورزی و دیگر زیرمجموعه‌های آن که می‌بایست بیش از پیش به آن بها داده شود و از برگزاری تشریفاتی صرف و دید بازدیدهای معمول در نمایشگاه پرهیز شود.

به هر حال نمایشگاه تخصصی را می‌بایست هر چه باکیفیت‌تر، خلاق‌تر و در مقاطع مناسب‌تر برپا کرد؛ چراکه بخشی از رونق کشاورزی و دستاوردهای آن به برپایی مناسب نمایشگاه‌ها بستگی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای