آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46504

نقش زنان در سبز کردن کشاورزی اروپا

به گفته یک کارشناس با بودجه اتحادیه اروپا، شرکت روستایی تحت رهبری زنان به اروپا کمک می کند تا به اهداف زیست محیطی خود دست یابد.

نقش زنان در سبز کردن کشاورزی اروپا

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ مائورا فارل در محاصره زنان قوی بزرگ شد که نقش کلیدی در شکل‌دهی ایده‌های او درباره زنان در کشاورزی و زندگی روستایی داشتند. هر دو مادربزرگ او تمام زندگی خود را کشاورزی می کردند و به اندازه پدربزرگش با زمین و کشاورزی ارتباط داشتند.

در تجارت روستایی، فارل نمونه ای از مادرشوهر خود را به عنوان یک الهام خاص ذکر می کند. زنی بیوه با چهار فرزند کوچک، او در زمانی که این امر برای زنان عادی تلقی نمی شد، به مدیریت یک تجارت خوراک و کود در یک شهر کوچک روستایی در ایرلند ادامه داد.

قدرت شخصیت و هوش تجاری او در طول سال ها به خوبی به او کمک کرد، در مواجهه با اعتصاب کارمندان، رانندگی کامیون ها برای فروش سیب زمینی و جنگ به صورت سالانه با قیمت پشم، خوراک و کود. چنین زنانی نه تنها تفکر فارل را در این زمینه شکل دادند، بلکه زمینه را برای زنان روستایی امروزی فراهم کردند.

فارل دانشیار دانشکده جغرافیا، باستان شناسی و مطالعات ایرلندی در دانشگاه گالوی ایرلند است. تحقیقات او بر تأثیر تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر ساکنان روستایی به ویژه زنان متمرکز است. فارل می‌گوید که اگرچه شرایط برای زنان در کشاورزی و بسیاری از مناطق روستایی در سراسر اتحادیه اروپا به طرز چشمگیری بهبود یافته است، اما هنوز با موانع و چالش‌های زیادی روبرو هستند.

او یک پروژه چند کشوری به نام FLIARA را هماهنگ می کند که از اتحادیه اروپا بودجه دریافت کرده است تا یک شبکه نوآوری روستایی در سراسر اروپا ایجاد کند که از زنان در شکل دادن به آینده روستایی پایدار حمایت می کند. این پروژه که دارای شرکای در بلژیک، جمهوری چک، فنلاند، آلمان، ایرلند، ایتالیا، هلند، اسلوونی، اسپانیا و سوئد است، به مدت سه سال تا پایان سال 2025 ادامه دارد.

نوآوری روستایی

آنها یکی از معدود تیم های تحقیقاتی با بودجه اتحادیه اروپا هستند که با دقت بیشتری به نقش زنان اروپایی در توسعه روستایی و کشاورزی و چگونگی حمایت و تشویق بهتر مشارکت فعال آنها به عنوان رهبران نوآوری می پردازند.

در اکثر کشورهای اروپایی، بخش کشاورزی تحت سلطه مردان است. تنها حدود 30 درصد از مزارع اروپایی توسط زنان اداره می شود و صدای زنان در اکثر انجمن های کشاورزی اقلیت کوچکی است.

با این حال، فضای تغییر در مناطق روستایی اروپا وجود دارد و زنان به طور فزاینده ای در نقش های مدیریتی در کشاورزی و توسعه مشاغل نوآورانه روستایی مشارکت می کنند. آنها همچنین در ساخت و تقویت جوامع روستایی فعال هستند.

اتحادیه اروپا این روند کلی را تشویق می کند که تنها می تواند به اروپا در دستیابی به اهداف بلندپروازانه مندرج در قرارداد سبز اروپا کمک کند. بخش کشاورزی پاک‌تر، دوستدار محیط‌زیست و پایدار بخش مرکزی این امر است، همانطور که جوامع روستایی قوی و شکوفا هستند.

فارل با مجله Horizon در مورد اینکه چگونه زنان می توانند در ایجاد نوآوری در کشاورزی و زندگی روستایی مشارکت فعال داشته باشند و نقش مهمی که باید در کمک به ساختن آینده ای سبزتر و پایدارتر ایفا کنند صحبت کرد.

چالش های زنان در مناطق روستایی در اروپا

زنانی که در مناطق روستایی در سراسر اتحادیه اروپا زندگی می کنند، هنگام تلاش برای ایجاد یک کسب و کار جدید یا ابتکار نوآورانه، با چالش های بیشتری برای همتایان شهری خود مواجه می شوند.

برای شروع، آنها باید با کمبود خدمات اولیه و امکاناتی که عموماً در مناطق شهری موجود است، مانند مراقبت از کودکان، شبکه حمل و نقل عمومی قوی و اتصال پهن باند قابل اعتماد، مقابله کنند. همچنین دسترسی محدودتری به آموزش و آموزش وجود دارد.

علاوه بر این، دسترسی به منابع مالی برای ایجاد یک کسب و کار در بافت روستایی می تواند بسیار دشوار باشد، زیرا بسیاری از موسسات مالی تمایلی به تامین مالی زنان در تجارت ندارند.

برای غلبه بر این موانع چه کاری می توان انجام داد؟

ما باید پذیرش و حمایت بیشتر از زنان روستایی را به عنوان زنان کارآفرین و بازرگان تشویق کنیم. برای اطمینان از بهبود خدمات و امکانات روستایی، سطح معینی از "مصوب روستایی" در سطوح مختلف حکومت ملی مورد نیاز است.

ما همچنین می‌توانیم با حمایت بیشتر و هدفمندتر از زنانی که تلاش می‌کنند کسب‌وکاری ایجاد کنند، مانند دسترسی آسان‌تر به آموزش و کمک‌های مالی، انجام دهیم.

چگونه می توان در اینجا به نقش زنان بیشتر توجه کرد؟

افزایش دیده شدن نوآوری تحت رهبری زنان در مناطق روستایی بسیار مهم است زیرا به تغییر روایت پیرامون نقش زنان در کشاورزی و همچنین در کارآفرینی و تجارت روستایی کمک می کند.

در حال حاضر بسیاری از کشاورزان زن و کارآفرینان روستایی بسیار موفق در سراسر اروپا وجود دارند، اما برای تشویق بیشتر زنان؛ به ویژه زنان جوان‌تر - برای مشارکت در این زمینه‌ها، داشتن الگوهای خوب و نمونه‌های موفقیت برای آنها مهم است.

یکی از اهداف  FLIARA کمک به نمایش رهبران زن در نوآوری، نفوذ در سیاست و ایجاد روایتی جدید و مثبت تر در مورد زنان در کشاورزی و مناطق روستایی است.

نوآوری تحت رهبری زنان در اینجا به طور مشخص به چه معناست؟

ما به ایده‌ها، محصولات، خدمات یا فرآیندهای جدیدی فکر می‌کنیم که به ایجاد تغییرات مثبت کمک می‌کنند. زنان به‌عنوان رهبران یا محرک‌های چنین تغییراتی نقش دارند، که می‌تواند از تنوع مزرعه تا انواع کسب‌وکارهای داخل یا خارج از مزرعه، و همچنین شیوه‌های جدید یا نوآورانه مزرعه را شامل شود.

نوآوری همچنین می تواند مبتنی بر جامعه باشد - از طریق ایجاد گروه های اجتماعی جدید - و تأثیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

FLIARA شبکه ای در سراسر اروپا متشکل از 200 نوآور زن، از جمله 20 "سفیران" ساخته است که در سراسر اروپا سفر می کنند تا با گروه هایی از کشاورزان زن صحبت کنند و الهام بگیرند و بهترین شیوه ها را به اشتراک بگذارند.

برای حمایت از کشاورزی تحت رهبری زنان چه کاری انجام شده است؟

از سال 2023، برای اولین بار در تاریخ اتحادیه اروپا، استراتژی سیاست مشترک کشاورزی آن به صراحت به برابری جنسیتی و نیاز به افزایش مشارکت زنان در کشاورزی و زندگی روستایی اشاره دارد.

اگرچه تنها دو کشور، ایرلند و اسپانیا، تاکنون اقدامات مستقیمی را برای حمایت از زنان در کشاورزی پیشنهاد کرده‌اند، چندین کشور دیگر اتحادیه اروپا سیاست‌های توسعه روستایی گسترده‌تری را در نظر گرفته‌اند که مشارکت بیشتر زنان را تشویق می‌کند.

آیا موقعیت زنان در بین کشورهای اتحادیه اروپا متفاوت است؟

در سراسر اروپا تنوع زیادی در نقش زنان در کشاورزی و زندگی روستایی وجود دارد. به عنوان مثال، در لیتوانی و لتونی، نزدیک به نیمی از کل مزارع توسط زنان اداره می شود.

در مجموع، در مالت، دانمارک و هلند، کمتر از 10 درصد زنان مدیر مزرعه هستند. در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، مردان مالکان اصلی زمین هستند.

 

زنان تمایل به آگاهی قوی از مسائل زیست محیطی دارند و به طور فزاینده ای به عنوان محرک های مهم شیوه های کشاورزی پایدار در نظر گرفته می شوند. علاوه بر این، خلاقیت طبیعی و توانایی های حل مسئله آنها به این معنی است که آنها در تنوع سازی برتر هستند.

آنها اغلب بازیگران کلیدی در گردشگری کشاورزی، صنایع دستی و تولید مواد غذایی صنایع دستی هستند، و مهارت های کارآفرینی و تجاری قوی را نشان می دهند. جامعه روستایی در حال تغییر به این نوع نوآوری برای غلبه بر چالش های بالقوه پیش رو نیاز دارد.

تحقیقات در این مقاله توسط برنامه افق اتحادیه اروپا تامین شده است. نظرات مصاحبه شوندگان لزوماً منعکس کننده نظرات کمیسیون اروپا نیست. اگر این مقاله را دوست داشتید، لطفاً آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای