خبر فوری
شناسه خبر: 46760

امنیت غذایی تنها با مشارکت بیشتر زنان امکان پذیر خواهد بود.

وزیران زن و معاونان وزیر کشاورزی آمریکا توصیه می کنند که امنیت غذایی تنها با مشارکت بیشتر زنان در تحقیقات علمی امکان پذیر خواهد بود.

امنیت غذایی تنها با مشارکت بیشتر زنان امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ تنها مشارکت کامل زنان در تحقیقات علمی و نوآوری های تکنولوژیکی مرتبط با تولید مواد غذایی، کشاورزی فراگیرتر و پایدارتر را در قاره آمریکا ممکن می سازد.

به این ترتیب شرکت کنندگان در مجمع دوم وزیران زن و معاونان وزیر کشاورزی و سایر مقامات عالی رتبه حوزه های کشاورزی، علم و فناوری کشورهای قاره آمریکا، که در آن مقامات سیاسی و دانشمندان معتبر از سراسر نیمکره به صحنه رفتند، توصیه شد. مناظره سطح بالا در مورد "مرز جدید دانش و اهمیت نقش زنان در علم".

گردآوری زنان تاثیرگذار در کشاورزی

این رویداد که توسط موسسه بین آمریکایی همکاری در زمینه کشاورزی (IICA) با همکاری دولت هندوراس سازماندهی شد، زنان را در موقعیت‌های مهم تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی این قاره گرد هم آورد و تداوم مجمعی را که تأسیس شد نشان داد. در ژوئیه 2021 به مناسبت پیش از نشست سیستم های غذایی سازمان ملل که در رم برگزار شد، با مأموریت بهبود سیاست های عمومی و آشکار ساختن نقش پیشرو زنان در توسعه روستایی، به نفع به رسمیت شناختن کامل حقوق آنها.

مقامات شرکت کننده تبادل غنی تجربیات را انجام دادند و طیف گسترده ای از سیاست های عمومی را که در کشورهای قاره آمریکا اجرا می شود، بررسی کردند. این زنان در حال شکستن کلیشه های جنسیتی هستند که به طور سنتی مانع دستیابی زنان به بالاترین مناصب در حوزه عمومی و خصوصی شده است.

همه آنها موافق بودند که یک دستور کار حساس به جنسیت برای باز کردن مسیر برابری واقعی در بخش کشاورزی ضروری است، جایی که موضوعات علم، فناوری و نوآوری کلیدهای تحولی هستند که به رشد اقتصادی و توسعه فراگیر این قاره کمک می کند.

زنان قدرتمند شرکت کننده

شرکت کنندگان شامل لورا سوازو، وزیر کشاورزی و دام هندوراس بودند. لورا بونیلا کوتو، وزیر کشاورزی و دام کاستاریکا؛ جول برونا، معاون وزیر کشاورزی، وزارت کشاورزی ایالات متحده؛ سامانتا مارشال، وزیر کشاورزی، شیلات و امور باربودا آنتیگوا و باربودا؛ Joyce Irene Boye، مدیر کل کشاورزی و کشاورزی و مواد غذایی شاخه علم و فناوری کانادا؛ کارولینا گینزا، معاون وزیر علوم، فناوری، دانش و نوآوری شیلی؛ کایرا پل، دبیر دائمی وزارت اقتصاد آبی و سبز، کشاورزی و امنیت ملی غذایی دومینیکا؛ فرناندا مالدونادو، مدیر کل دبیرخانه، وزارت دام، کشاورزی و شیلات اروگوئه؛ و روسیو والریو، معاون وزیر کشاورزی و دام کاستاریکا.

پروفسور لوندا شیبینگر، مدیر پروژه نوآوری های جنسیتی در علم، بهداشت و پزشکی، مهندسی و محیط زیست در دانشگاه استنفورد (ایالات متحده آمریکا)، و راکل چان، بیوشیمیدان آرژانتینی متخصص در بیوتکنولوژی و کرسی IICA در بیوتکنولوژی نیز در این رویداد ارائه کردند. مانوئل اوترو، مدیر کل IICA، سخنان افتتاحیه و پایانی را بیان کرد.

وزیر سوازو پیامی از رئیس جمهور هندوراس شیومارا کاسترو اولین زنی که بالاترین پست را در این کشور آمریکای مرکزی دارد؛ خواند که بر کمک ICA در کاهش شکاف جنسیتی در مناطق روستایی تاکید کرد.

رئیس جمهور در پیام خود تاکید کرد: ما باید مشارکت زنان در علم و فناوری مرتبط با کشاورزی را ارتقا دهیم تا راه حل های سریع و پایدار برای مشکلات خود پیدا کنیم و مشارکت جوانان را ارتقا دهیم.

بونیلا، که از ارسال این پیام به زنان و به ویژه دختران جوان حمایت می کند، گفت: «ما می خواهیم با IICA برای ایجاد تغییرات بزرگی که سیستم های کشاورزی مواد غذایی در این زمان بسیار دشوار نیاز دارند، کار کنیم. تأثیر بیشتر بر نیازهای زنان، به ویژه در مناطق روستایی».

معاون وزیر والریو به نوبه خود اظهار داشت که «امنیت غذایی و توسعه پایدار مناطق روستایی لزوماً در دست زنان است. این همیشه وجود داشته است، اما برای مدت طولانی شناخته نشده است.»

وزیر مارشال به اشتراک گذاشت که با کمک IICA، شبکه تولیدکنندگان زنان روستایی آنتیگوا و باربودا را تأسیس کردند که به افزایش بازده و پایداری کشاورزی در کشور کارائیب کمک کرد. او گفت: "زنان ستون فقرات هر جامعه هستند و بهبود فرصت ها برای آنها مستلزم مشارکت همه است."

تبدیل چالش ها به فرصت

زنان در کشاورزی، راه را برای آینده ای بهتر هموار می کنند. توانمندسازی نسل های جدید زنان مسئولیت ما است و آموزش نقش اساسی در آن دارد.

جویس ایرنه بوی شرح مفصلی از سیاست های دولت کانادا برای ترویج پیشبرد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان ارائه کرد. او گفت: «ما انرژی، ایده‌ها و راه‌حل‌های جدیدی را به کشاورزی می‌آوریم. کووید-۱۹ تأثیر عمیقی داشت و موانعی را تشدید کرد که قبلاً با آن‌ها مواجه بوده‌ایم. در طول بهبودی، ما باید فراگیرتر باشیم.»

به نوبه خود، کارولینا گینزا بر ارزش رهبران زن در بخش کشاورزی در قاره که تجارب خود را مبادله می کنند، تاکید کرد و خواستار سیاست های عمومی جنسیتی برای تغییر سیستم های کشاورزی و غذایی شد.

کایرا پل اقتصاد به اصطلاح سبز و آبی دومینیکا را توضیح داد که امنیت غذایی را از طریق استفاده پایدار از منابع انسانی و طبیعی ارتقا می‌دهد. پل گفت که دومینیکا در تلاش است تا معایب زنان در بخش کشاورزی را معکوس کند و تأکید کرد که در نتیجه پیشرفت زنان، آنها اکنون 29 درصد از کرسی های پارلمان را به خود اختصاص داده اند.

مالدونادو به طرح ملی جنسیت در سیاست های کشاورزی که در سال 2020 در اروگوئه راه اندازی شد به عنوان اقدامات خاص اشاره کرد.

«کشاورزی که ما می خواهیم باید دانشی داشته باشد که امکان افزایش بهره وری را بدون رهن منابع طبیعی فراهم کند. تمرکز بر کار با زنان در تحقیقات علمی و کشاورزی است. ما باید آگاهی را افزایش دهیم که سهام یک تجارت خوب است.»

دستیابی به سطح مطلوب توسعه پایدار نه تنها مستلزم مشارکت زنان، بلکه زنان در جایگاه های تصمیم گیری است. وزیر سوازو اظهار داشت که کشاورزی یک بخش تحت سلطه مردان بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای