ظهور فناوری کشاورزی فراگیر جنسیتی و چرایی اهمیت آن
وانیتا تای ویثال گفت که طی چهار سال گذشته، تولید برنج در چهار هکتاری که او و خانوادهاش در ایالت ماهاراشترا هند کار میکنند، ۲۵ درصد افزایش یافته است.
اخبار سبز کشاورزی؛ وانیتا تای ویثال، 35 ساله ساکن هند، پس از اتمام کار روزانه خود، با گوشی هوشمند خود در یوتیوب می چرخد و ویدیوهایی را در مورد بهترین شیوه های کشاورزی در کشاورزی روزمره تماشا می کند. این به او کمک می کند تا تولید محصول و سود را افزایش دهد. او در جلسات آموزشی ماهانه در مورد اینکه چگونه فناوری کشاورزی یا agritech میتواند به زنان کشاورز کمک کند تا به نتایج بهتری دست یابند، آنچه را که آنلاین میآموزد، استوار میکند.
زنان ایالت ماهاراشترا در هند
وانیتا گفت که نتیجه مثبت بوده است. طی چهار سال گذشته، تولید برنج در چهار هکتاری که او و خانوادهاش در ایالت ماهاراشترا در هند کار میکنند، ۲۵ درصد افزایش یافته است.
زنان 43 درصد از نیروی کار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می دهند. اغلب، زنانی مانند وانیتا برای دسترسی به منابع و فرصت هایی که به آنها اجازه می دهد تا کسب و کار خود را توسعه دهند، با موانعی روبرو هستند. برای مردان، موانع کمتری برای دسترسی به این عوامل حیاتی وجود دارد. بستن این شکاف جنسیتی می تواند تولیدات مزرعه را 20 تا 30 درصد افزایش دهد.
اکنون، یک گزارش بینش جدید توسط مجمع جهانی اقتصاد - Agritech برای کشاورزان زن: موردی تجاری برای رشد فراگیر نشان میدهد که چگونه شرکتهای کشاورزی میتوانند از زنان کشاورز برای تقویت نمایه تجاری خود و گسترش پایگاه مشتریان خود با فناوریهای شامل جنسیت استفاده کنند. فن آوری کشاورزی تولید و درآمد را گسترش می دهد و بنابراین خدمت به زنان کشاورز پتانسیل تجاری فوق العاده ای دارد.
شرکتهای آگریتک میتوانند از فرمول «5P» محصول، قیمت، تبلیغ، مکان و افراد استفاده کنند تا کد توسعه مشتریان زنان کشاورز را بشکنند و به آنها خدمات بهتری ارائه دهند. پذیرش "5Ps" به معنای بررسی طراحی محصول، بهبود مقرون به صرفه بودن، ترویج و توزیع محصولات و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی برای دستیابی به نتایج مطلوب است.
صنعت کشاورزی جهانی در حال تغییر
زنان شاغل در بخش کشاورزی در اقتصاد های در حال توسعه اغلب با موانع ساختاری مانند سواد دیجیتال، نقش های جنسیتی درک شده و همچنین دسترسی محدود به مالکیت زمین، خدمات مالی و حتی تلفن های هوشمند مواجه هستند.
به این ترتیب، دسترسی شرکتهای کشاورزی به زنان کشاورز برای ارائه خدمات خود میتواند چالش برانگیز باشد. این به دلیل تعدادی از عوامل است، از جمله: عدم دسترسی به داده های تفکیک شده جنسیتی که به شرکت ها کمک می کند راه حل های سفارشی برای زنان ایجاد کنند.
اما همانطور که گزارش انجمن نشان می دهد امیدی وجود دارد. یک مورد تجاری قوی برای شرکتها برای سرمایهگذاری در محصولات شامل جنسیت در agritech وجود دارد. علاوه بر این، تعداد فزایندهای از زنان در سراسر جهان کشاورزی میکنند و شکاف جنسیتی دسترسی به گوشیهای هوشمند در حال کاهش است، به این معنی که زنان به طور فزایندهای به ابزارهای آنلاین برای آموزش، شبکهسازی، تأمین مالی و انجام تجارت آنلاین دسترسی دارند.
همچنین تغییر قابل توجهی در درک زنان به عنوان یک بخش کلیدی بازار در میان شرکتهای کشاورزی وجود دارد. کسب و کارها شروع به تشخیص نیاز به فراگیری جنسیت برای کسب اعتبار در بازارهای روستایی کرده اند.
فناوری کشاورزی برای بهبود زنجیره تامین
دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در بکارگیری فناوری کشاورزی برای بهبود زنجیره تامین داشته است. استفاده از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، بلاک چین و اینترنت اشیا (IoT) به کشاورزان کمک کرده است تا به داده های شفاف و به روز رسانی های زمان واقعی در مورد شرایط خاک، الگوهای آب و هوا، سلامت محصول، تشخیص آفات و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.
به عنوان مثال، در برزیل، شرکت فینتک Nagro Agro Crédito با توانمندسازی بیش از 1500 کشاورز زن در سراسر کشور با ارائه راهحلهای اعتباری سفارشی، به طور فعال برای پایین آوردن نرخهای پیشفرض آنها تلاش میکند و آنها را به خط مقدم فعالیتهای کشاورزی در سراسر کشور میرساند، نتایج ملموسی را نشان داده است.
در غنا، شرکت کشاورزی کشاورزی Farmerline، از فناوری تلفن همراه برای ارائه اطلاعات ضروری کشاورزی، خدمات مالی و منابع زنجیره تامین به کشاورزان خرده مالک و تجمیع کنندگان استفاده می کند. Farmerline با تیمی متشکل از بیش از 50٪ جمع آوری کننده زن برای توانمندسازی زنان کارآفرین و کشاورز همکاری می کند. این برنامه تا به امروز بیش از 2000 مورد را تحت تاثیر قرار داده است.
UPL، یک شرکت جهانی راهحلهای کشاورزی مستقر در بمبئی، راهحلهای کشاورزی پایدار را با مشارکت زنان کشاورز از جمله محصولات حفاظت از محصول و درمان بذر ارائه میدهد. UPL از پلتفرم های دیجیتال برای ارائه پشتیبانی کشاورزی برای مبارزه با افزایش هزینه های مزرعه و کاهش عملکرد استفاده می کند. در حال حاضر، برنامه UPL در یک حوضه 25000 هکتاری برای کارخانه های قند در ماهاراشترا با بیش از 2000 هکتار توسط زنان اداره می شود.
یارا هند، یک شرکت تغذیه محصولات کشاورزی، کودهای با کیفیت بالا تولید می کند و بهترین توصیه ها را برای افزایش کارایی کشاورزی ارائه می دهد. برنامه های ظرفیت سازی آنها نشان داده است که کشاورزان زن به آموزش پاسخگوتر هستند. یارا بر این باور است که سرمایهگذاری بر روی زنان کشاورز میتواند در ایجاد اکوسیستم کشاورزی فراگیرتر مؤثر باشد و آنها را به مشتریانی امیدوارکننده برای محصولات خود تبدیل کند.
بایر هند با شرکت توسعه زنان ایالت ماهاراشترا برای توانمندسازی زنان کشاورز از طریق فناوری های مدرن کشاورزی شریک شده است. تحت اتحاد کشاورزی بهتر زندگی، 27 کریشی سووا کندرا (KSKs) توسط زنان ایجاد شده است که از سال 2021 بر بیش از 12000 کشاورز تأثیر گذاشته است.
اقدام چندجانبه برای زنان در کشاورزی
در حالی که شرکتها میتوانند راهحلهای نوآورانهتر و مناسبتری برای کشاورزان زن ارائه دهند، دولتها باید به مسائل سیستماتیکی که زنان با آن روبهرو هستند رسیدگی کنند؛ مانند: محدودیت مالکیت زمین، دسترسی کمتر به تلفنهای هوشمند و اینترنت، سواد دیجیتال و تعصبات جنسیتی.
تلاش مجزا از سوی شرکتها در اتخاذ تکنیکهای شامل جنسیت، احتمالاً تغییر عمدهای ایجاد نمیکند. با این حال، همکاری چندجانبه و یک رویکرد متقاطع در بهبود شیوههای کشاورزی و سیستم امنیت غذایی، پتانسیل واقعی برای تأثیرگذاری دارد. یک رویکرد مشارکتی بین دولت، بازیگران خصوصی و سازمانهای توسعهای میتواند راه را برای تبدیل شدن به هنجار فناوری کشاورزی که شامل جنسیت است هموار کند.
در حالی که جهان با بحران آب و هوایی مواجه است، پرداختن به ناامنی غذایی با مشارکت دادن زنان کشاورز برای تولید محصولات کشاورزی بهتر، تأثیر طولانیمدتی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد کرد.
شرکتهای آگریتک که از فرصت برای ارتقای شمول جنسیتی در طراحی و فناوری استفاده میکنند، احتمالاً در بازار برجسته میشوند و به توسعه پایدار کمک میکنند.