آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44731

ژل رویال و تقویت سیستم ایمنی

«ژل رویال»، یکی از فرآورده‌های زنبورعسل است که اخیراً و آرام‌آرام در جامعه مورد توجه قرار گرفته است. به‌طوری که هم زنبورداران با کسب آموزش‌های لازم و تهیه ابزار و امکانات مورد نیاز به سمت تولید ژل رویال تمایل پیدا کرده‌اند و دستاوردهای خوبی هم از این لحاظ حاصل شده است، هر چند که هنوز برای رسیدن به شرایط مطلوب و آنچه که توان واقعی می‌توان نامید، فاصله دارد.

ژل رویال و تقویت سیستم ایمنی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ بخش خصوصی صنعت زنبورداری در این مورد ورود کرده و حرکت رو به رشد خوبی هم داشته است. از طرفی در سطح جامعه هم آشنایی با ژل رویال و ارزش تغذیه‌ای و خصوصاً دارویی آن بالاتر رفته و بالتبع تقاضا برای این ماده ارزشمند افزایش یافته است.

در نوشتار زیر برای آشنایی بیشتر با خواص و ارزش دارویی ژل رویال مطالبی تقدیم می‌شود:

یکی از مهم‌ترین عملکردهای ژل رویال، تقویت سیستم ایمنی است. ژل رویال به علت محتوای بالای آنتی‌اکسیدانی خود، دارای تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی می‌باشد. شواهد بیانگر آن هستند که ژل رویال، دارای خواص آنتی‎باکتریال بوده و سبب تعدیل پاسخ‎دهی سیستم ایمنی می‌گردد.

تجویز ژل رویال با کاهش سطح پروستاگلاندین‌ها و افزایش درصد لنفوسیت‌ها، پلاکت‌ها، پروتئین و آلبومین موجب تقویت سیستم ایمنی می‌گردد.

در مجله‌ North American Journal of Medical Sciences در سال 2011 مقاله‌ای منتشر گردید که در آن اثرات ژل رویال در جلوگیری از آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نیز بیانگر آن بود که مصرف ژل رویال به علت خواص آنتی‌اکسیدانی خود موجب بهبود فرایندهای بیوشیمیایی، هماتولوژیک و بافت شناختی گردیده و دارای نقش موثری در ارتقای سطح سیستم ایمنی می‌باشد.

ژل رویال اثر حفاظتی قابل توجهی بر روی کبد و کلیه دارد و با کاهش سطح پراکسیداسیون چربی و افزایش سطح گلوتاتیون، دارای تاثیر بسزایی در کاهش استرس اکسیداتیو و مرگ سلولی است.

در مجله‌ی Oxidative Medicine and Cellular Longevity در همین راستا در سال 2011 مقاله‌ای به چاپ رسید؛ این مطالعه بیانگر آن بود که مصرف ژل رویال در دوران شیمی درمانی، موجب کاهش عوارض داروی سیس پلاتین (داروی شیمی درمانی) و تقویت سیستم ایمنی می‌گردد.

مطالعات منتشر شده در مجله‌ی World J Urol نیز، به طور ویژه‌ای بیان می‌کنند که داروی سیس پلاتین (داروی شیمی درمانی) دارای عوارضی بر کلیه می‌باشد؛ که مصرف ژل رویال به علت خواص آنتی‌اکسیدانی خود، موجب بهبود این نارسایی‌های کلیوی می‌گردد. علاوه بر آن لازم به ذکر است که تجویز پیش از موعد ژل رویال، به شکل مؤثرتری عمل می‌کند.

ماده‌ای به نام بیسفنول A در ظروف پلاستیکی غذا و نوشیدنی‌ها، کمپوزیت‌های دندانی و بسیاری از لوازم منزل وجود دارد که خطر بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد؛ یافته‌ها حاکی از آن هستند که ترکیبات فعال موجود در ژل رویال می‌توانند با مهار این ماده از رشد این سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و موجب ارتقای سیستم ایمنی گردند.

در رژیم درمانی ژل رویال، یافته‌ها حاکی از آن هستند که با مصرف ژل رویال، 59 درصد مهار رشد تومور دیده شده و در رژیم پیشگیرانه-درمانی نیز 56 درصد مهار رشد تومور مشاهده می‌شود. بنابراین مصرف ژل رویال در غلظت‌های خاص و با تناوب مشخص می‌تواند رشد انواعی از تومورها را مهار کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی شود.

گزارش‌های تائید شده‌‌ای از تاثیر عسل در کاهش سرفه، گرفتگی بینی و علایم آلرژی، سرفه‌ی شبانه‌ی کودکان و افزایش کیفیت خواب کودکان مبتلا به عفونت‌های تنفسی فوقانی (در مقایسه با دکسترومتورفان و دیفن هیدرامین) و بهبود علایم سرماخوردگی در مقایسه با استفاده از سایر درمان‌هایی که در آنها استامینوفن، ناپروکسن و کلرفنیرامین مورد مصرف قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که دلیل این امر تاثیر عسل بر عملکرد سیستم ایمنی باشد، عسل با تحریک ترشح TNF-α از مونوسیت‌ها، با مهار تولید گونه‌‌های اکسیژن واکنش‌پذیر(رادیکال‎های آزاد اکسیژن) موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

ژل رویال نیز همانند عسل دارای تاثیرات بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ در یک مطالعه که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت، مشاهده شد که مصرف مکمل ژل رویال در موش‌ها میزان آنتی‌بادی‌ها و رشد سلول‌های ایمنی را افزایش می‌دهد. ژل رویال از دیرباز با هدف مبارزه با عفونت در میان مردم کاربرد داشته است. خوشبختانه امروزه نیز شاهد آن هستیم که «رویالیزین» موجود در مکمل ژل رویال دارای خاصیت باکتری‌کشی بوده و می‌تواند بیش از ۱۸ نوع باکتری متفاوت را از بین ببرد. پژوهش‌های دیگری نیز که در این راستا انجام شده بیان کردند که ژل رویال می‌تواند برخی از انواع عفونت‌ها را نیز از بین ببرد.

برخی پژوهش‌های دیگر نیز عنوان کردند که «ژلئین» موجود در ژل رویال نیز می‌تواند برخی از انواع باکتری‌ها و مخمرها را نابود کند. بنابراین رویالیزین و ژلئین موجود در ژل رویال در کنار یکدیگر ترکیب منحصر به فردی را تشکیل می‌دهند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

علاوه بر آن امروزه شاهد شیوع مقاومت به آنتی‌ بیوتیک‌ها هستیم که در این مورد نیز به نظر می‌رسد که مصرف مکمل ژل رویال پیشنهاد بسیار راه گشایی باشد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکمل ژل رویال، تنظیم عملکرد سیستم ایمنی است. تعدادی از پژوهشگران دانشگاه Ryukyus در کشور ژاپن، به بررسی اثر مکمل ژل رویال بر عملکرد سیستم ایمنی و بیماری‌های «خود ایمنی» پرداختند.

بیماری‌های خود ایمنی، دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن با حمله به سلول‌های خودی، عملکرد طبیعی بدن را مورد تهدید قرار داده و موجب بروز برخی بیماری‌ها می‌گردد. بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) و بسیاری از آلرژی‌ها انواعی از بیماری‌های خود ایمنی هستند.

 در طی مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه Ryukyus در کشور ژاپن، دسته‌ای از موش‌ها که به صورت ژنتیکی به بیماری خود ایمنی «لوپوس» مبتلا بودند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه برای پژوهشگران روشن کرد که مصرف مکمل ژل رویال در این موش‌ها، به طور چشمگیری روند پیشرفت بیماری لوپوس را کند کرد. همچنین، موش‌های دریافت‌کننده‌ی مکمل ژل رویال نسبت به سایر موش‌ها از طول عمر بیشتری نیز برخوردار شدند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای