آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44772

هیچ شفافیتی در ثبت سفارش مواد اولیه سموم وجود ندارد

​دست‌های پشت پرده افشا می‌شود

حوزه کشاورزی کشور در حالی با مشکلات متعددی مواجه است که بخش قابل توجهی از این مشکلات (با هدف سرکوب تولید داخلی) مربوط به تصمیم‌های ضد تولید داخلی و برخی از قوانین و بخشنامه‌هایی است که به این مشکلات دامن می‌زند.

​دست‌های پشت پرده افشا می‌شود

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ از جمله معضلات درباره بخش کشاورزی بحث ممنوعیت ثبت سفارش مواد اولیه سموم است که مسائل و مشکلات زیادی برای واحدهای تولیدی به همراه داشته.

متاسفانه شاهدیم که در دو ماه گذشته عده‌ای از مدیران وزارت جهاد کشاورزی ثبت سفارش مواد اولیه سموم را مسدود کرده‌اند، این درحالی است که اکنون در اوج نیاز به مصرف نهاده‌های کشاورزی هستیم.

رانت برای واردات

در ۱۰ ماه گذشته نیز گاه شاهد بودیم که با ایجاد رانت‌ برای برخی واردکنندگان شرایطی فراهم شده تا توسط مافیای واردات با سموم آماده مصرف مشابه تولید داخلی و البته بی‌کیفیت چینی و هندی کمر تولیدکننده داخلی شکسته شد و به‌جای ممنوعیت واردات سموم آماده مصرف، اقدام به بستن ثبت سفارش مواد اولیه سموم برای تولیدکننده داخلی کرده‌اند.

متاسفانه برخی از سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در این بخش، زمینه ایجاد فساد را فراهم کرده (که رسانه‌ها به افشاگری درمورد آن پرداخته‌اند) و مشخص نیست چه کسانی و با چه هدفی این تصمیمات را می‌گیرند.

تولیدکننده زیر فشار

اکنون ممنوعیت صادرات کود در سالی اتفاق افتاده است که به «مهار تورم ‌و رشد تولید» نام‌گذاری شده، اما برای اینکه واردات صورت بگیرد تولیدکننده را زیر فشار قرار داده‌اند تا حتی نتواند تولیدات خود را صادر کند.

قرار گرفتن تولیدکننده کود و سم در برزخ، در حالی که ادامه دارد که هیچ شفافیتی در وضع ثبت سفارش مواد اولیه و نرخ ارز تخصیصی و صادرات وجود ندارد.

نبود شفافیت در تخصیص ارز

نبود شفافیت و نبود برنامه‌ریزی در تخصیص و تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان جهت تامین مواد تکنیکال و همچنین تخصیص ارز به سموم آماده‌ای که ۵۰ سال در کشور تولید می‌شود (ارز ۲۸۵۰۰ تومانی) این باور را ایجاد می‌کنند که مطمئنا دست‌هایی در پشت پرده این موضوع است زیرا تخصیص ارز برای مواد اولیه همواره با کارشگنی مواجه بوده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • Alireza پاسخ به نظر

    این تولید کنندگان سموم چطور با پائین بودن دستمزد کارگران و یارانه ای بودن انرژی ،سوخت ارزان هزینه تولیدشان بالاتر از تولیدکنندگان خارجی است؟؟چون حدود ۶۵ کارخانه سم داریم و هزینه تولید در واحد‌های کوچک زیاد خواهد شد.باید برای این سی هزار تن سم مصرفی ده تا کارخانه بزرگ کافی است تا با تولید انبوه و اتوماسیون قادر به رقابت با شرکتهای عظیم چینی و هندی و اروپایی بشوند..

چندرسانه‌ای