تولید بیش از 4 هزار و 157 تن آبزیان در خراسان جنوبی با فناوریهای نوین
تولید 4 هزار و 157 تن انواع آبزی در خراسان جنوبی با استفاده از سیستمهای نوین مداربسته و مدیریت بهینه منابع آبی.
استان خراسان جنوبی با وجود تداوم خشکسالی و محدودیت منابع آبی، با تکیه بر فناوریهای نوین آبزیپروری و بهرهگیری از سیستمهای مداربسته بازچرخانی آب، موفق به تولید ۴ هزار و ۱۵۷ تن انواع آبزیان شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این که محدودیت منابع آبی مانع توسعه این بخش نشده است، اظهار کرد: راهبرد اصلی استان جایگزینی روشهای پرمصرف سنتی با سامانههای مدرن بازچرخانی آب و استفاده از استخرهای دومنظوره کشاورزی بوده است.
این رویکرد علاوه بر افزایش تولید آبزیان، به بهبود بهرهوری آب در بخش کشاورزی نیز کمک کرده است.
تمرکز بر فناوریهای نوین در آبزیپروری
علی حیدرپور با بیان این که در حال حاضر ۷۸۶ واحد شیلاتی فعال در خراسان جنوبی فعالیت دارند، افزود: استفاده از ظرفیت آبهای لبشور که برای کشت زراعی محدودیت دارند، فرصت مناسبی برای پرورش گونههای مقاوم از جمله تیلاپیا فراهم کرده است.
همچنین توسعه پرورش ماهیان زینتی و ماهیان خاویاری در سیستمهای مداربسته، به دلیل ارزش اقتصادی بالا، چشمانداز مناسبی برای جذب سرمایهگذاری و توسعه فعالیتهای اقتصادی در این حوزه ایجاد کرده است.
استفاده از آبهای لبشور و ایجاد فرصتهای جدید اقتصادی
وی ادامه داد: بهرهگیری از منابع آبی کمکیفیت که در کشاورزی کاربرد محدودی دارند، میتواند نقش مهمی در گسترش فعالیتهای شیلاتی داشته باشد.
در همین راستا، توسعه پرورش گونههای سازگار با این شرایط در دستور کار قرار گرفته و میتواند زمینه اشتغالزایی در مناطق روستایی را نیز تقویت کند.
توسعه شیلات با محوریت بهرهوری آب
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به چالشهایی مانند افزایش قیمت نهادهها و ضرورت توسعه زیرساختهای فرآوری تأکید کرد: برنامه توسعه شیلات در استان بر پایه «افزایش بهرهوری از منابع آب موجود» استوار است، نه استفاده از منابع جدید.
به گفته وی، با حمایتهای انجامشده و ارائه تسهیلات به بهرهبرداران، حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش، توسعه صادرات منطقهای و تقویت تابآوری اقتصادی خانوارهای روستایی با اتکا به فناوریهای نوین ادامه خواهد داشت.