آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46021

روش‌های خشک کردن میوه‌ها و سبزی‌ها

از زمان‌های بسیار دور که امکانات نگهداری میوه ها و سبزی ها و حتی مواد گوشتی به‌صورت امروزی وجود نداشت، ساده ترین راه، خشک کردن آن‌ها بود.

روش‌های خشک کردن میوه‌ها و سبزی‌ها

خشک کردن میوه‌ها و سبزی‌ها یکی از بهترین راه‌های نگهداری آنها است و می‌تواند جلوی هدررفت و ضایعات میوه‌ها و سبزی‌ها را بگیرد، در حالی که برای باغدار و کشاورز ارمغان ارزش افزوده را نیز در پی خواهد داشت.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها برای خشک کردن میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کرد که در عین حال، زمان و تلاش بسیار کمی نیاز دارند.

خشک کردن در مجاورت هوا و یا به صورت آفتابی

خشک کردن در مجاورت هوا می‌تواند شامل پهن کردن بر روی یک سطح صاف زیر نور خورشید و یا در سایه باشد. روش دیگر این‌که می‌توان آنها را روی رشته‌ای از طناب در سایه و یا در نور خورشید قرار دارد و خشک کرد. به یاد می‌آورم مادربزرگم سیب‌های درشت را برای استفاده‌های بعدی خشک می‌کرد و در زمستان‌های سرد، مجدداً با قرار دادن آن‌ها در آب گرم‌، “پای سیب خشک” درست می‌کرد.

خشک کردن در هوا

اگر می‌خواهید میوه هایتان را در مجاورت هوا خشک کنید، بیاد داشته باشید که از ریسمانهای نخی یا الیافی شبیه آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که همه موادی که خشک می‌شوند را شما می‌خورید بنابراین نباید از موادی استفاده کنید که رنگ و مواد شیمیایی با مواد داخل میوه‌ها و سبزی‌های شما ترکیب شود.

خشک کردن در آفتاب یا روش آفتابی

برای خشک کردن در نور خورشید، حتما باید از یک سطح تمیز مانند چوب و یا پارچه استفاده کرد که نور به‌طور کامل به آن بتابد و از زیر ان هم هیچگونه الودگی به مواد نرسد.

• میوه یا سبزی‌های خود را به‌صورت یک لایه روی صفحه مرتب کنید و چند روز در آفتاب گرم بگذارید. میوه‌ای که ریز خرد شده فقط ممکن است یک روز طول بکشد تا کاملا خشک شود.

این یک روش عالی برای تهیه گوجه فرنگی خشک شده در نور خورشید و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

• هنگامی که مواد غذایی خشک شد، آن را در یک ظرف قرار داده و محکم بپوشانید.

• اگر کاملا مطمئن هستید که هیچ رطوبتی باقی نمانده است، می‌توانید مواد خشک شده را در یک محفظه یا کمد ذخیره کنید.

• اگر هنوز مقداری رطوبت باقی مانده و مطمئن نیستید که کاملا خشک شده باشد، آنها را در جای خنک نگهداری کنید یا فریز نمایید.

خشک کردن با اجاق گاز

روش دیگر خشک کردن، استفاده از گرمای فر بعد از پختن مواد غذایی است.

• هر چیزی که می‌خواهید خشک شود را روی یک ورقه کوکی( فویل) قرار دهید. اگر مانند هلو چسبنده باشد، از یک صفحه سیلیکونی نچسب استفاده کنید، چون هیچ چیز به آن نمی‌چسبد.

• سپس از گرمای فر برای خشک کردن می‌توان استفاده کرد. موادی را که می‌خواهید خشک کنید روی سینی فر قرار داده و در همان حال بگذارید تا فر خنک شود. این روش اگرچه زمان بر است ولی چیزی نمی‌سوزد.

استفاده از میوه‌های خشک شده

میوه‌های خشک شده را می‌توان همانطور که است خورد و یا با قرار دادن در آب گرم دوباره آنها را تازه و نرم کرد. البته آنها به حالت اولشان بر نمی‌گردند، اما کاملا قابل استفاده خواهند شد. توجه داشته باشید که میزان قند آنها بسیار غلیظ‌تر از میوه تازه خواهد بود، بنابراین هنگام مصرف، سطح شیرینی را طبق دستور العمل‌های پزشک خود تنظیم کنید.

سبزی‌های خشک را می‌توان برای مدت طولانی نگهداری کرد، چراکه به فضای بسیار کمتری نسبت به سبزی‌های تازه نیاز دارند. هنگامی‌که آنها را دوباره می‌خیسانید تا تازه شوند، فضای مورد نیاز آنها دو برابر می‌شود، بنابراین در هنگام استفاده از آنها به این نکته توجه داشته باشید و ظرف مناسبی انتخاب کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای