خبر فوری
شناسه خبر: 46720

قیمت پایه برنج چقدر است؟

استاندار گیلان گفت: برای برنج مرغوب در سال جاری قیمت پایه 90 هزار تومان است و سفارش برنج در آذرماه پس از ارزیابی کمیت تولید برنج انجام می شود.

قیمت پایه برنج چقدر است؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ اسدالله عباسی استاندار گیلان در آغاز مراسم برداشت مکانیزه برنج در روستای خلیفه از توابع شهرستان رودسر با اشاره به همت وافر کشاورزان برنج از زمان کاشت تا برداشت، برداشت، خرمن کوبی و در نهایت فروش در بازار، وی اظهار داشت که کشاورزی به روش سنتی بسیار دشوار است.

و افزود: شالیکار شبانه روز تلاش می‌کند تا خوشه های برنج را بارگیری کند تا امروز شاهد برداشت محصول خود باشیم، بنابراین امیدوار است محصول خود را با قیمت مناسب و واقعی در بازار بفروشد تا بتواند علاوه بر پوشش هزینه های کاشت و برداشت، سرمایه گذاری برای آینده.

استاندار گیلان با تاکید بر مدیریت بازار برنج تصریح کرد: وظیفه داریم دغدغه کشاورزان را برطرف کنیم چرا که 55 درصد اشتغال استان مربوط به کشاورزی است.

عباسی بازار برنج سال 1402 را راضی کننده ندانست و اظهار داشت: دغدغه تولیدکنندگان برنج را به گوش رئیس جمهور شهید رساندیم و در سفر به استان مازندران دستور محاسبه دقیق میزان تولید برنج را صادر کرد. نوسانات ارز و عدم واردات برنج در دهه 1400 برنج را در بازار گران کرد، اما سود آن نصیب دلالان و واسطه ها شد و کشاورزان هیچ سودی نداشتند.

ثبت سفارش واردات برنج در سال 1401

وی میزان ثبت سفارش واردات برنج در سال 1401 و سرریز آن به بازار را به بازار برنج در سال گذشته لطمه زد و اظهار داشت: ورود تعاونی های روستایی برای خرید برنج از کشاورزان چندان موثر نبود چرا که کشاورزان بیشتر محصولات خود را فروختند. 

استاندار گیلان قیمت پایه برنج مرغوب در سال جاری را 90 هزار تومان دانست و یادآور شد: قیمت خرید تضمینی برنج پرمحصول نیز اعلام می شود.

وی با بیان اینکه برنج پرمحصول در واحد سطح دو برابر می شود، افزود: هر هکتار حدود دو تن عملکرد دارد که با رقم پرمحصول به چهار تن و در برخی ارقام از جمله آنام به 6 تن می رسد. البته برنج مرغوب باید به عنوان برند گیلان حفظ شود.

اقتصادی شدن کشت برنج برای کشاورزان

عباسی با تاکید بر اقتصادی شدن کشت برنج برای کشاورزان خاطرنشان کرد: امروز تراکتور تولید می کنیم و به زودی یک کارخانه تراکتورسازی در منطقه آزاد تجاری انزلی افتتاح می شود که جدای از ایجاد اشتغال باعث کاهش هزینه های کشاورزی می شود.

استاندار گیلان استفاده از ماشین آلات کشاورزی را کاهش ضایعات دانست و تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان صمت باید ضایعات برنج را به حداقل برساند چرا که علاوه بر کیفیت، کمیت نیز مهم است.

وی همچنین توزیع به موقع کود و توجه به بیمه محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: کار کشاورزان را دنبال می کنیم و در این خصوص با رئیس جمهور منتخب صحبت خواهیم کرد.

عباسی با بیان اینکه حتی یک کیلو برنج وارداتی نیز سفارش داده نشده است، گفت: حتما میزان تولید برنج را ارزیابی کرده و سپس ثبت سفارش می کنیم که احتمالا در آذرماه خواهد بود. همچنین سایر محصولات کشاورزی مانند چای، زیتون و فندق را ارزیابی خواهیم کرد تا کشاورزان برای عرضه محصولات خود عجله نداشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای