خبر فوری
شناسه خبر: 45827

اجازه ادامه آبگیری غیرقابل برگشت یک ابر بحران را ندهید

سد چم‌شیر را تخلیه کنید

درست یک‌سال و چهار ماه پیش دریچه‌های سد پر مناقشه چم‌شیر، علی‌رغم منع چند دستور بالادستی مهم آبگیری شد.

سد چم‌شیر را تخلیه کنید

اخبار سبز کشاورزی؛ حسین آخانی، استاد دانشگاه| مدیران این سد به وضوح با تمرد از دستور مقامات با بستن دریچه‌های سد چم‌شیر، این پیام را به منتقدان و حتی دولتمردان دادند که اصلاح روند ویرانگر سدسازی افراطی در دست آنها نیست.

در روزهای پیش از آبگیری، بسیاری چم‌شیر را با گتوند مقایسه کردند و حتی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تعبیر «گتوند دوم» استفاده کردند؛ اما آنهایی که از وضعیت رودخانه زهره و مخزن سد آگاه بودند، می‌دانستند که مقایسه چم‌شیر با گتوند، اشتباه است.

چم شیر، یک "افتضاح" به تمام معنی است و بحران آن فراتر از مشکلات گتوند است.

این نگارنده که مرتب ماجرای چم‌شیر را پیگیری می‌کنم، دو ماه بعد از آخرین بازدید خود از رودخانه زهره در محل امامزاده حیدر کرار، در بیست و ششم اردیبهشت هدایت الکتریکی بالای پنج هزار را ثبت کردم.

چنین ای سی بالایی، آن‌هم در چنین فصلی با دو سال پیاپی ریزش‌های جوی فراتر از نرمال، نه تنها بی‌سابقه که حتی خارج از تصور است.

هنوز بخش عمده‌ای از سازند گچساران با مخزن تماس ندارد و از آغاز انحلال رسوبات تبخیری گچ و نمک زمان زیادی نگذشته است.

شاید در روزهایی که توجه همه به سیل مشهد است، به مسئولان باید گفت که گول سازه‌سازان را نخورید؛ هشدار افرادی که نفعی ندارند را جدی بگیرید.

یکبار برای همیشه به قلدری در دخالت افراطی در سرزمین و ساختار هیدرولوژی کشور پایان دهید؛ سد چم‌شیر را تخلیه کنید و با این واقعیت که تست اولیه آن شکست خورده است، اجازه ادامه آبگیری غیر قابل برگشت یک ابر بحران را ندهید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای