آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46199

چرا تولید برق آبی در جهان کاهش یافت؟

انرژی برق آبی پاک، در نقاط مختلف جهان تولید می شود و حدود 60 درصد آن در چین، برزیل، آمریکا، کانادا، روسیه، هند، نروژ، ونزوئلا، سوئد و ژاپن تولید می‌شود. کشورهای بیشتری می‌خواهند از پتانسیل انرژی آبی خود بهره ببرند، زیرا دولت‌های سراسر جهان در حال گذار سبز هستند.

چرا تولید برق آبی در جهان کاهش یافت؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این صنعت با چالش‌های زیادی مواجه است که عمدتاً به تغییرات آب و هوایی مربوط می‌شود. خشکسالی‌های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان نرخ تولید برق آبی را کاهش داده و تولیدات آینده را تهدید کرده است.

برق آبی یکی از قدیمی‌ترین اشکال تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است. برق آبی از آب جاری برای راه اندازی یک ژنراتور و تولید برق استفاده می‌کند. شرکت‌ها معمولا نیروگاه‌های برق آبی را روی منابع آب یا نزدیک آن می‌سازند.

حجم جریان آب و تغییر ارتفاع از یک نقطه به نقطه دیگر میزان انرژی آب جاری را تعیین می کند. هرچه جریان یا ارتفاع آب بیشتر تغییر کند، الکتریسیته بیشتری تولید می شود.

دو نوع متداول فعالیت هیدروالکتریکی وجود دارد. اولین مورد، سیستم جریان رودخانه است که برای به حرکت درآوردن توربین ها به قدرت جریان های رودخانه متکی است.

در برخی از این فعالیت ها، آب به سمت توربین ها هدایت می‌شود. دوم یک سیستم ذخیره سازی است که از مخازن ایجاد شده در پشت سدهای ساخته شده بر روی نهرها و رودخانه ها برای جمع آوری آب استفاده می‌کند که سپس می‌تواند توسط توربین ها برای ایجاد فشار بالا آزاد شود.

تاسیسات ذخیره سازی هیدروالکتریک پمپ شده نمونه ای از سیستم های برق آبی کمتر متعارف هستند که در آن آب از یک منبع به یک مخزن ذخیره بالاتر پمپ می شود. سپس آب مخزن بالایی را می توان به توربین آب پایینی فرستاد. با این حال، این فرآیند به برق بیشتری نسبت به تاسیسات سنتی نیاز دارد.

مقدار آب موجود به شدت بر تولید برق آبی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، مقدار آب بارانی که در هر منطقه به رودخانه ها و نهرها می ریزد، میزان آب موجود برای تولید برق آبی را تعیین می کند. این بر اساس فصل متفاوت است و همچنین می تواند در دراز مدت با تغییر الگوهای بارندگی تغییر کند. بنابراین خشکسالی می تواند تأثیر بسیار منفی بر تولید برق آبی داشته باشد.

تاثیر خشکسالی بر تولید برق آبی

مرکز تحقیقات انرژی آمبر معتقد است که حدود 8.5 درصد از کاهش تولید برق آبی مربوط به خشکسالی است.این به ویژه در مورد چین صادق است، جایی که حدود سه چهارم کاهش تولید جهانی انرژی آبی در سال گذشته در آن کشور رخ داد. چین از نظر ظرفیت بزرگترین تولید کننده برق آبی جهان است.

آمریکا نیز در سال گذشته شاهد کاهش 6 درصدی تولید برق آبی بود. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده گفت که این کاهش عمدتاً به دلیل "دمای بالاتر از حد معمول" است که باعث ذوب سریع برف در شمال غربی شده است که بیشتر نیروی برق آبی آن را تولید می کند. با این حال، شرایط خشکسالی در کالیفرنیا بهبود یافته و به افزایش سطح تولید کمک کرده است.

از آنجایی که تولید برق آبی کانادا کاهش یافته است، برای واردات انرژی به ایالات متحده متکی بوده است و در ماه مارس گذشته، صادرات برق ایالات متحده به کانادا به بالاترین سطح خود از سال 2010 رسید. کاهش اخیر میزان بارش باران و برف در کانادا منجر به کاهش تولید نیروگاه های برق آبی در این کشور در حالی که برخی امیدوارند این یک پدیده موقتی باشد، کارشناسان آب و هوا بر این باورند که ممکن است به دلیل تغییر طولانی مدت در الگوهای آب و هوا به دلیل تغییرات آب و هوایی باشد.

خاورمیانه و خشکسالی گسترده

خاورمیانه به دلیل خشکسالی گسترده با کاهش طولانی مدت ظرفیت نیروگاه های برق آبی مواجه است.حوضه رودخانه دجله و فرات یکی از سریع ترین مناطق خشک شدنی زمین محسوب می شود و در نتیجه کشاورزی و تولید برق در ترکیه، سوریه و عراق به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. طی 30 سال گذشته، حدود 25 درصد کاهش تولید برق در سه سد برق آبی در ترکیه وجود داشته است. دورسون یلدیز، رئیس انجمن غیرانتفاعی هیدروپلیتیک ترکیه، توضیح داد که کاهش بارندگی و بارش برف با تغییرات آب و هوایی مرتبط است و در نهایت منجر به کاهش 30 تا 40 درصدی جریان رودخانه فرات خواهد شد. پایان قرن جاری.

در همین حال، برق آبی در آفریقا بزرگترین منبع انرژی تجدیدپذیر در این قاره است که نزدیک به یک چهارم کل تولید برق در جنوب صحرای آفریقا را تامین می کند. بسیاری از کشورها در معرض خطر بیشتر کاهش تولید برق آبی به دلیل تغییرات آب و هوایی هستند زیرا منابع انرژی جایگزین کمتری در دسترس دارند. این کشورها عبارتند از جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، اوگاندا، زامبیا، موزامبیک و سیرالئون. این نشان دهنده نیاز شدید به توسعه یک سبد انرژی متنوع تر در سراسر قاره است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پتانسیل زیادی برای توسعه بیشتر نیروگاه های آبی در بسیاری از مناطق جهان به ویژه در آفریقا وجود دارد.با این حال، اثرات بدتر تغییرات آب و هوا، این منبع زمانی قابل اعتماد انرژی تجدیدپذیر را تهدید می کند. در صورت تکرار خشکسالی، کشورهای متاثر از خشکسالی با کاهش ظرفیت برق آبی خود مواجه خواهند شد و در نتیجه ممکن است به منابع انرژی جایگزین یا واردات انرژی از کشورهای دیگر وابسته شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای