خبر فوری
شناسه خبر: 47344

کالبدشکافی پدیده‌ایی به نام بیابان‌زدایی

بیابان زدایی پدیده ای است مختص مناطق ،خشک نیمه خشک تا خشک و نیمه مرطوب مشخصه بارز آن کاهش تدریجی پوشش گیاهی است

کالبدشکافی پدیده‌ایی به نام بیابان‌زدایی

اخبار سبز کشاورزی؛ بیابان زدایی پدیده ای است مختص مناطق ،خشک نیمه خشک تا خشک و نیمه مرطوب مشخصه بارز آن کاهش تدریجی پوشش گیاهی است که به صورت‌های مختلف نمایان میشود برای بروز این پدیده علل و عوامل متعددی را ذکر کرده اند اما قدر مسلم نقش عامل انسانی و تخریب منابع طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار است جهان از آغاز برای زیستن انسان مهیا نبوده و این استعداد یکباره به آن تفویض نشده است بلکه حیات روی زمین برای موجودات خاکی در طی قرون متمادی و بتدریج ایجاد شده است. در عصر کربونیفر سطح زمین پوشیده از جنگل بوده که پس از کاهش گازکربنیک که تصفیه کره زمین را به همراه داشته جنگلهای کنونی شکل گرفته و محیط برای زندگی بشر آرام آرام مهیا شده است.

از بدو ،خلقت حیات بشر با درخت پیوند خورده و به نسبت پیشرفت تمدنها و برخورداری از مواهب آن روز به روز بیشتر شده .است اما هم زمان با توسعه دامداری و کشاورزی و سپس پیدایش انقلاب صنعتی و جایگزینی نیروی ماشینی به جای نیروی انسانی کره زمین به طور گسترده ای مورد قهر و غضب بشر قرار گرفته و در نتیجه ضربه جبران ناپذیری بر پیکره اکولوژیکی و منابع طبیعی تجدید شونده وارد نموده است که پیامد آن را امروزه در سراسر جهان با معضلی تحت عنوان بیابان شاهد هستیم.

محیط زیست بشری مورد قهر و غضب توسعه و تکنولوژی قرار گرفت دنیا احساس خطر کرده و کشورهای جهان در سال ۱۹۹۴ میلادی برای هم اندیشی در ریو دوژانیروی " بزریل گرد هم آمدند تا برای مبارزه با این غول بی شاخ و دم چاره ای بیندیشند از اینرو بود که کنوانسیون بیابان زدایی با رهبری سازمان ملل متحد شکل گرفت.

بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا به عضویت این کنوانسیون در آمدند. ایران از پیشقراولان این کنوانسیون بود و سومین کشوری بود که این معاهده را پذیرفت محمد ،جاریانی مدیر کل دفتر تثبیت شن و بیابان زدایی سازمان جنگلها می گوید: اوضاع اقلیمی سرزمین ما شرایطی را در کشور دیکته کرده است که

بیش از ۶۴ درصد خاک آن خاک آن در منطقه خشک فراخشک واقع شده او اعتقاد دارد دخالت های بی حد و حصر ،بشر، فشارهای ناشی از بهره برداری‌های بی رویه کاربری‌های نامناسب ،زمین چرای مفرط دام ها و... اکوسیستم شکننده و خاکهای تکامل نیافته ای را بر ما تحمیل کرده است که امروزه تحت فرسایش شدید بادی قرار دارند جاریانی همچنین اضافه میکند که پدیده فرسایش بادی دارای فرایندی است که خاک توسط باد برداشت میشود مسافتی را طی میکند و سپس بصورت تپه های ماسه ای نمایان می شود.

تاکنون ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار گرفته اند که با مطالعات انجام شده حدود ۶/۵ میلیون هکتار آن جزو کانونهای بحرانی هستند که در ۱۵ استان ۷۰ شهرستان و ۱۷۹ نقطه کشور پراکنده اند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای