خبر فوری
شناسه خبر: 47946

برپایی جشنواره پنبه در سرزمین طلای سفید+ عکس

جشنواره پنبه به مناسبت بزرگداشت روز جهانی پنبه در گرگان، سرزمین طلای سفید، برگزار شد.

برپایی جشنواره پنبه در سرزمین طلای سفید+ عکس

اخبار سبز کشاورزی؛ در این جشنواره که روز پنج‌شنبه 19 مهر 1403 در مزرعه گردشگری کشاورزی توسکا در شهر گرگان مرکز استان گلستان واقع در شمال ایران برگزار شد، کشاورزان پیشرو پنبه‌کار، کارشناسان کشاورزی، هنرمندان، زنان کارآفرین که در نخ‌ریسی و بافندگی اشتغال‌زایی دارند، مسئولان کشاورزی و پنبه استانی و کشوری، پژوهشگران و گروهش از علاقه‌مندان به این مهم‌ترین فیبر طبیعی جهان شرکت داشتند.

برپایی-جشنواره-پنبه-در-سرزمین-طلای-سفید-3

در این جشن باشکوه که بیش از سه ساعت طول کشید، ابتدا آقای دکتر قربانی، رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور، درباره اهمیت این گیاه و نقشی که در اشتغال‌زایی کشور دارد توضیحاتی دادند.

آنگاه پیام آقای اریک تراخنبرگ، مدیر اجرایی مجمع مشورتی بین‌المللی پنبه که به مناسبت برگزاری روز جهانی پنبه در این مزرعه آماده شده بود، به‌صورت ویدیویی همراه با ترجمه فارسی آن پخش گردید.

برپایی-جشنواره-پنبه-در-سرزمین-طلای-سفید

سپس از کتاب آقای محمد گلچین که از پیشکسوتان کشت پنبه در استان گلستان بوده، رونمایی گردید. ایشان از سن ۱۳ سالگی در این استان به کار کشت پنبه اشتغال داشتند و اکنون ۸۶ ساله هستند.

ایشان در این کتاب ۳۵۴ صفحه‌ای به روایت خاطرات خود از این گیاه روغنی و نقشی که در اشتغال‌زایی مردم این استان داشته همراه با تصاویر و اسناد پرداخته است.

برپایی-جشنواره-پنبه-در-سرزمین-طلای-سفید-4

در ادامه برنامه از کشاورزان پیشرو پنبه‌کار تجلیل به عمل آمد که یکی از این کشاورزان به نام حسین لکزایی امسال در ۴ هکتار از مزرعه خود از کشت مستقیم پنبه استفاده نموده است؛ یعنی بعد از برداشت گندم در 15 خرداد 1403 بدون اینکه بقایای گندم را آتش بزند بعد از ۸ روز یعنی در 23 خرداد به‌صورت بی‌خاک‌ورزی به زیرکشت پنبه برده است و اکنون مزرعه پنبه ایشان که به روش آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌گردد در کل کشور به‌صورت پایلوت و الگویی درآمده است.

همچنین در قسمت‌های بعدی برنامه گروه‌های مختلف موسیقی به نواختن چند موزیک شاد پرداختند و یک گروه محلی رقص کردی نیز به اجرای برنامه پرداختند و نهایتا برنامه با اجرای آتش بازی به پایان رسید.

برپایی-جشنواره-پنبه-در-سرزمین-طلای-سفید-5

در حاشیه این جشن نمایشگاهی از محصولات و صنایع جانبی پنبه نیز شامل نخ‌ریسی، لباس‌های نخی تولید شده از پنبه، انواع حوله و دستمال و سفره رومیزی پنبه‌ای و وسایل جداسازی پنبه دانه از وش پنبه و همچنین انواع بذور پنبه تشکیل شده بود که بسیار مورد توجه رسانه‌ها و مردم علاقه‌مند قرار گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای