آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44811

فواید چای زنجبیل برای سلامتی

یک فنجان چای زنجبیل از عطر باطراوت آن گرفته تا ته رنگ مرکباتی آن، تجربه حسی جوان کننده و در عین حال آرام بخش را ارائه می دهد. اما، فراتر از عطر و طعم آن، آیا مزایای سلامتی مبتنی بر تحقیقات هم دارد؟

فواید چای زنجبیل برای سلامتی

اخبار سبز کشاورزی؛ نوشیدن روزانه یک فنجان چای زنجبیل خواصی بیشتر از تسکین معده دارد. این ریشه قابل توجه هزاران سال است که به عنوان یک گوهر آشپزی و درمان دارویی قدرتمند به دلیل خواص فوق العاده تسکین دهنده آن مورد توجه بوده است. کیفیت گرم کنندگی زنجبیل به ویژه هنگامی که ریشه آن در آب داغ دم کرده و چای درست می کنید لذت بخش است.

چای زنجبیل حاوی مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی است، اما منبع قابل توجهی از این مواد مغذی نیست. در عوض، تحقیقات نشان داده است که چای زنجبیل سرشار از ترکیبات فعال زیستی است که مشخص شده است طیف گسترده ای از فواید سلامتی دارند.

حالت تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد

نوشیدن چای زنجبیل ممکن است احساس تهوع و استفراغ را در معده شما خاموش کند. زنجبیل به تهوع در دوران بارداری، پس از جراحی یا شیمی‌درمانی و بیماری حرکتی کمک می‌کند. در واقع، داده ها نشان داده است که زنجبیل ممکن است به اندازه داروهای رایج ضد استفراغ در کاهش تهوع و استفراغ در دوران بارداری موثر باشد.

یکی دیگر از دلایلی که زنجبیل ممکن است برای درمان حالت تهوع مفید باشد، توانایی آن در افزایش تحرک دستگاه گوارش یا سرعت عبور محتویات روده ما است. با افزایش سرعت، ممکن است به کاهش مدت زمانی که علائم ناخوشایند را تجربه می کنید، کمک کند.

التهاب را کاهش می‌دهد

التهاب مداوم عامل اصلی ایجاد و پیشرفت بیماری‌های مزمن مختلف است. خوشبختانه ترکیبات مختلف موجود در زنجبیل برای داشتن خواص ضدالتهابی در بیماری های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی، بیماری التهابی روده و همچنین پسوریازیس مورد مطالعه قرار گرفته است. زنجبیل ممکن است با کاهش تولید و آزادسازی مولکول های التهابی، فواید ضد التهابی داشته باشد. بنابراین، زنجبیل ممکن است نشانگرهای التهابی مرتبط با بیماری را کاهش دهد.

باعث تسکین درد می‌شود

نوشیدن منظم چای زنجبیل نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند. زنجبیل برای کاهش درد ناشی از گرفتگی‌های قاعدگی، به‌ویژه زمانی که برای چند روز اول مرحله قاعدگی مصرف شود، مؤثر است.

علاوه بر این، زنجبیل ممکن است به تسکین دردهای مرتبط با درد عضلانی، میگرن، استئوآرتریت زانو و کمردرد مزمن نیز کمک کند. این اثرات کاهش درد ممکن است تا حدی به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی زنجبیل باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که زنجبیل ممکن است قند خون را کنترل کند. بر اساس یک بررسی، زنجبیل می‌تواند به کاهش قند خون ناشتا و هموگلوبین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

ترکیبات موجود در زنجبیل باعث افزایش پاکسازی گلوکز در بافت‌های محیطی می‌شود که برای حفظ تعادل گلوکز خون و بهبود کنترل دیابت مهم است. به زبان ساده، زنجبیل ممکن است به انتقال گلوکز از جریان خون به سلول‌ها کمک کند و در نتیجه سطح قند خون را کاهش دهد.

خطرات بالقوه و اقدامات احتیاطی

ریختن روزانه یک فنجان چای زنجبیل بعید است که خطرات جدی برای اکثر افراد ایجاد کند. سازمان غذا و دارو (FDA) زنجبیل را با دوزهای تا ۴ گرم بی خطر می داند.

خوشبختانه، فرمولاسیون معمول چای زنجبیل حاوی حدود ۱ تا ۱.۵ گرم در هر چای کیسه ای است. با این حال، اگر زنجبیل در مقادیر زیاد مصرف شود، می‌تواند چندین عارضه جانبی از جمله سوزش خفیف و اسهال ایجاد ‌کند.

همچنین در صورت مصرف داروهای خاصی باید در مصرف زنجبیل احتیاط کنید. برای مثال، زنجبیل دارای اثرات ضد پلاکتی است، که ممکن است خطر خونریزی را در صورت استفاده با داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکت مانند وارفارین افزایش دهد. همچنین، چون ممکن است قند خون را کاهش دهد، مصرف زنجبیل در کنار داروهای ضد دیابت ممکن است خطر هیپوگلیسمی (یا قند خون پایین) را افزایش دهد.

چرا چای زنجبیل برای معده مفید است؟

چای زنجبیل می تواند ناراحتی معده همراه با حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد. به لطف ترکیبی به نام جینجرول، زنجبیل دارای خواص ضد تهوع است که می تواند حالت تهوع را تسکین و تحرک دستگاه گوارش را افزایش دهد تا به کاهش زمان احساس تهوع کمک کند.

آیا نوشیدن چای زنجبیل قبل از خواب خوب است؟

نوشیدن چای زنجبیل بعد از شام یا قبل از خواب می تواند به هضم غذا و حرکت روده کمک کند. چای زنجبیل یک گزینه عالی بدون کافئین برای نوشیدن قبل از خواب است، به خصوص اگر درد عضلانی را تجربه می کنید، زیرا خواص ضد التهابی آن ممکن است به آرامش آن کمک کند و خواب بهتری داشته باشید.

آیا چای زنجبیل معده را پاکسازی می‌کند؟

در حالی که زنجبیل ممکن است فواید خاصی برای سیستم گوارشی داشته باشد، معده را پاکسازی نمی کند و در فرآیندهای سم زدایی طبیعی بدن ما نقشی ندارد. با این حال، ممکن است به کاهش درد معده و حتی جلوگیری از رشد عفونت رایج در معده ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

اگر به دنبال نوشیدنی ای هستید که بتواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ، کاهش التهاب، دفع عوامل بیماری زا، کاهش درد یا کنترل قند خون کمک کند، چای زنجبیل مصرف کنید. این دمنوش با طراوت سرشار از چندین ترکیب گیاهی است که خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد استفراغ دارد. بنابراین، به جرات می توان گفت که مصرف منظم چای زنجبیل ممکن است به بهبود سلامت کمک کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای