آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46408

غذا و نوشیدنی هایی که قند را در خود قایم کردند

ممکن است قند پنهان در غذاها و نوشیدنی هایی وجود داشته باشد که حتی تا به حال اصلا به ناسالمی این محصولات فکر نکردید. در این مطلب به چند مورد از این محصولات می پردازیم.

غذا و نوشیدنی هایی که قند را در خود قایم کردند

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ خوردن بیش از حد قند می تواند به طور قابل توجهی به سلامت شما آسیب برساند. انجام این کار با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان مرتبط است.

بسیاری از مردم در حال حاضر سعی می کنند میزان مصرف شکر خود را به حداقل برسانند، اما به راحتی می توان میزان مصرف شکر را دست کم گرفت. یکی از دلایل این است که بسیاری از غذاها حاوی قندهای پنهان هستند، از جمله غذاهایی که حتی آنها را شیرین نمی دانید.

در واقع، حتی محصولاتی که به‌عنوان «سبک» یا «کم چرب» به بازار عرضه می‌شوند، می‌توانند حاوی قند بیشتری نسبت به همتایان معمولی خود باشند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که زنان مصرف شکر اضافه شده خود را به 6 قاشق چای خوری (25 گرم) در روز محدود کنند، در حالی که مردان باید مصرف خود را به 9 قاشق چای خوری (37.5 گرم) محدود کنند.

در اینجا چند غذا و نوشیدنی وجود دارد که ممکن است بیش از آنچه فکر می کنید حاوی قند باشند:

ماست کم چرب

ماست می تواند بسیار مغذی باشد. با این حال، همه ماست ها برابر نیستند. مانند بسیاری دیگر از محصولات کم‌چرب، ماست‌های کم‌چرب اغلب حاوی قند اضافه‌شده برای افزایش طعم هستند.

به عنوان مثال، یک فنجان (245 گرم) ماست کم چرب می تواند حاوی بیش از 45 گرم شکر باشد که حدود 11 قاشق چایخوری است. این بیش از حد مجاز روزانه برای مردان و زنان تنها در یک فنجان است

علاوه بر این، به نظر نمی رسد ماست کم چرب فواید سلامتی مشابه ماست پرچرب را داشته باشد.

سس باربیکیو

سس باربیکیو می تواند یک مرینیت خوب یا ترکیب خوبی با مرغ باشد. با این حال، 2 قاشق غذاخوری (حدود 28 گرم) سس می تواند حدود 9 گرم شکر داشته باشد. این بیش از 2 قاشق چایخوری ارزش دارد.

در واقع، حدود 33 درصد از وزن سس باربیکیو ممکن است شکر خالص باشد. اگر در وعده های غذایی خود آزادی عمل دارید، این امر باعث می شود که قند زیادی بدون نیاز به این کار مصرف کنید.

سس کچاپ

سس کچاپ یکی از محبوب ترین چاشنی ها در سراسر جهان است، اما اغلب مملو از شکر است. سعی کنید هنگام استفاده از سس گوجه فرنگی به اندازه استفاده خود توجه کنید و به یاد داشته باشید که یک قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی حاوی تقریباً 1 قاشق چایخوری شکر است.

آب میوه

مانند میوه های کامل، آب میوه حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال، هنگام انتخاب آبمیوه، آبمیوه‌ای را انتخاب کنید که دارای برچسب 100% آب میوه باشد، زیرا نسخه‌های شیرین شده با شکر می‌توانند با دوز زیادی شکر و فیبر بسیار کمی همراه باشند.

در واقع، در آب میوه های شیرین شده با شکر به اندازه نوشیدنی های شیرین مانند کوکاکولا، شکر وجود دارد. پیامدهای بد سلامتی که با نوشابه های قندی مرتبط بوده اند نیز ممکن است با آب میوه های حاوی شکر افزوده مرتبط باشند.

نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی اغلب می تواند به عنوان یک انتخاب سالم برای کسانی که ورزش می کنند اشتباه گرفته شود. با این حال، نوشیدنی های ورزشی برای تامین آب و سوخت ورزشکاران آموزش دیده در طول دوره های طولانی و شدید ورزش طراحی شده اند.

به همین دلیل، آنها حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند که می توانند به سرعت جذب شده و برای انرژی استفاده شوند. در واقع، یک بطری استاندارد 591 میلی‌لیتری از یک نوشیدنی ورزشی، حاوی 32.5 گرم شکر اضافه و 161 کالری است. این معادل 9 قاشق چایخوری شکر است.

گرانولا

گرانولا با وجود اینکه هم کالری و هم قند بالایی دارد، اغلب به عنوان یک غذای سالم کم چرب به بازار عرضه می شود. ماده اصلی گرانولا جو دوسر است. جو دوسر ساده یک غلات متعادل حاوی کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر است.

با این حال، جو موجود در گرانولا با آجیل و عسل یا سایر شیرین کننده های اضافه شده ترکیب شده است که باعث افزایش میزان قند و کالری می شود. در واقع، 100 گرم گرانولا می تواند حدود 400 تا 500 کالری و تقریباً 5 تا 7 قاشق چایخوری شکر داشته باشد.

آیس تی

آیس تی معمولا با شکر شیرین می شود یا با سیروپ، طعم دار می شود.

در اشکال و طعم های مختلف در سراسر جهان محبوب است، بنابراین میزان قند آن می تواند کمی متفاوت باشد. اکثر آیس تی های  تهیه‌شده تجاری حاوی حدود 35 گرم شکر در هر وعده 340 میلی‌لیتر هستند. این تقریباً مانند یک بطری کوکاکولا است.

پروتئین بار

پروتئین بارها یک میان وعده محبوب هستند. غذاهای حاوی پروتئین با افزایش احساس سیری مرتبط هستند که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

این باعث شده است تا مردم بر این باور باشند که پروتئین بار ها، یک میان وعده سالم هستند. در حالی که برخی از آن ها مضر تر از بقیه شان هستند. بسیاری از آنها حاوی حدود 20 گرم شکر افزوده هستند که باعث می شود محتوای مغذی آنها شبیه به آب نبات باشد.

سوپ نیمه آماده

سوپ غذایی نیست که به طور کلی آن را با شکر مرتبط کنید. وقتی با مواد کامل تازه درست می‌شود، یک انتخاب سالم است و می‌تواند راهی عالی برای افزایش مصرف سبزیجات بدون تلاش زیاد باشد.

سبزیجات موجود در سوپ ها دارای قندهای طبیعی هستند که خوردن آنها خوب است، زیرا معمولاً در مقادیر کم و در کنار بسیاری از مواد مغذی مفید دیگر وجود دارند. با این حال، بسیاری از سوپ هایی که به صورت تجاری تهیه می شوند، مواد افزودنی زیادی از جمله شکر دارند.

برای بررسی قندهای اضافه شده در سوپ خود، به لیست مواد تشکیل دهنده اسامی دقت کنید و اگر این مواد را داخل لیست مشاهده کردید، یعنی داخل آن سوپ قند وجود دارد:

- ساکارز

- مالت جو

- دکستروز

- مالتوز

- شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) و سایر شربت ها

کنسرو لوبیا

کنسرو لوبیا پخته یکی دیگر از غذاهای خوش طعم است که اغلب به طرز شگفت انگیزی سرشار از شکر است. یک فنجان (254 گرم) لوبیا پخته معمولی حاوی حدود 5 قاشق چایخوری شکر است (منبع مورد اعتماد 32).

اگر به لوبیا پخته علاقه دارید، می توانید انواع کم شکر را انتخاب کنید. آنها می توانند حدود نیمی از قند موجود در قندهای کامل خود را داشته باشند.

حرف آخر

قندهای اضافه شده جزء ضروری رژیم غذایی شما نیستند. اگرچه مقادیر کم آن خوب است، اما اگر مقادیر زیاد آن را به طور منظم مصرف کنید، می توانند آسیب جدی به همراه داشته باشند.

بهترین راه برای جلوگیری از قندهای پنهان در وعده های غذایی خود این است که آنها را در خانه درست کنید تا بدانید دقیقاً چه چیزی در آنها وجود دارد.

با این حال، اگر نیاز به خرید مواد غذایی از پیش بسته بندی شده دارید، حتماً برچسب آن را بررسی کنید تا قندهای اضافه شده پنهان را شناسایی کنید، به خصوص هنگام خرید مواد غذایی از این لیست.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای