خبر فوری
شناسه خبر: 47357

رئیس جمهور خوزه مونیکا؛ فقیرترین رئیس جمهور

در اروگوئه با رئیس جمهور آشنا شوید که در یک مزرعه خراب زندگی می کند و بیشتر حقوق خود را می دهد.

رئیس جمهور خوزه مونیکا؛ فقیرترین رئیس جمهور

اخبار سبز کشاورزی؛ لباس‌های شسته شده بیرون از خانه بند می‌شوند. آب از چاهی در حیاط سرچشمه می گیرد که علف های هرز بیش از حد رشد کرده است. فقط دو افسر پلیس و مانوئلا، یک سگ سه پا، بیرون را نگه می دارند.

این محل اقامت رئیس جمهور اروگوئه، خوزه موخیکا است که سبک زندگی او به وضوح با بسیاری از رهبران دیگر جهان متفاوت است.

رئیس جمهور موخیکا از خانه مجللی که ایالت اروگوئه برای رهبران خود فراهم می کند اجتناب کرده و ترجیح داده است در خانه مزرعه همسرش، خارج از جاده خاکی خارج از پایتخت، مونته ویدئو، اقامت کند.

رئیس جمهور و همسرش خودشان روی زمین کار می کنند و گل می کارند

این سبک زندگی سخت - و این واقعیت که موخیکا حدود 90 درصد از حقوق ماهانه خود را که معادل 12000 دلار (7500 پوند) است به امور خیریه اهدا می کند، باعث شده است که او به عنوان فقیرترین رئیس جمهور جهان شناخته شود.

او در حالی که روی یک صندلی قدیمی در باغش نشسته و از کوسنی استفاده می‌کند که سگ مانوئلا به آن علاقه داشت، می‌گوید: «من بیشتر عمرم را همین‌طور زندگی کرده‌ام.»

من می توانم با آنچه دارم خوب زندگی کنم

کمک های خیریه او، که به نفع مردم فقیر و کارآفرینان کوچک است؛ به این معنی است که حقوق او تقریباً با میانگین درآمد اروگوئه 775 دلار (485 پوند) در ماه مطابقت دارد.

در سال 2010، اظهارنامه سالانه ثروت شخصی او، اجباری برای مقامات اروگوئه؛ 1800 دلار (1100 پوند) بود که ارزش فولکس واگن بیتل او در سال 1987 بود.

او امسال نیمی از دارایی های همسرش زمین، تراکتور و خانه را به 215000 دلار (135000 پوند) اضافه کرد.

این هنوز تنها دو سوم از ثروت اعلام شده دانیلو آستوری، معاون رئیس جمهور و یک سوم از رقم اعلام شده توسط سلف موخیکا به عنوان رئیس جمهور، تاباره واسکز است.

موخیکا که در سال 2009 انتخاب شد، دهه‌های 1960 و 1970 را به عنوان بخشی از چریک اروگوئه‌ای توپاماروس، یک گروه مسلح چپ‌گرا با الهام از انقلاب کوبا گذراند.

او شش گلوله خورد و 14 سال را در زندان گذراند. بیشتر دوران بازداشت او در شرایط سخت و انزوا سپری شد تا اینکه در سال 1985 با بازگشت اروگوئه به دموکراسی آزاد شد.

مونیخا؛ وزیر کشاورزی از 2005 تا 2008

موخیکا که عضو ائتلاف جبهه گسترده احزاب چپ بود، از سال 2005 تا 2008 وزیر دام، کشاورزی و شیلات و پس از آن سناتور بود. او به عنوان نامزد جبهه گسترده، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 پیروز شد و در 1 مارس 2010 به عنوان رئیس جمهور آغاز شد.

سال‌های زندان به شکل‌گیری دیدگاه او نسبت به زندگی کمک کرد

او می‌گوید: «من را «فقیرترین رئیس‌جمهور» می‌نامند، اما احساس فقیر نمی‌کنم. افراد فقیر کسانی هستند که فقط برای حفظ سبک زندگی گران‌قیمت کار می‌کنند و همیشه بیشتر و بیشتر می‌خواهند.

او می‌گوید: «این موضوع آزادی است. اگر دارایی‌های زیادی ندارید، لازم نیست تمام زندگی خود را مانند یک برده کار کنید تا آنها را حفظ کنید، و بنابراین زمان بیشتری برای خود دارید».

"ممکن است به نظر من یک پیرمرد عجیب و غریب باشم... اما این یک انتخاب آزاد است."

رهبر اروگوئه هنگام سخنرانی در اجلاس ریو+20 در ژوئن امسال به نکته مشابهی اشاره کرد: "ما تمام بعدازظهر در مورد توسعه پایدار صحبت کردیم. برای رهایی توده ها از فقر."

"اما ما به چه فکر می کنیم؟ آیا ما مدل توسعه و مصرف کشورهای ثروتمند را می خواهیم؟ اکنون از شما می پرسم: اگر هندی ها به نسبت آلمانی ها خودرو در هر خانواده داشته باشند، چه اتفاقی برای این سیاره می افتد؟ چه مقدار اکسیژن در هر خانواده وجود دارد؟ ما ترک کرده ایم؟"

"آیا این سیاره منابع کافی دارد تا هفت یا هشت میلیارد بتواند همان میزان مصرف و ضایعات را داشته باشد که امروزه در جوامع ثروتمند دیده می شود؟ این سطح از مصرف بیش از حد است که به سیاره ما آسیب می رساند."

موخیکا اکثر رهبران جهان را به داشتن "وسواس کورکورانه برای دستیابی به رشد در مصرف" متهم می کند، گویی که برعکس به معنای پایان جهان است.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای